تاریخ : 11:54 - 1399/10/22
کد خبر : 460660
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

تاری دید درمان دارد/دیابت یکی از دلایل تاری دید است

تاری دید درمان دارد/دیابت یکی از دلایل تاری دید است

یک فوق تخصص قرنیه شایع ترین علت کاهش بینایی و اختلال در دید، نیاز به نمره عینک است، گفت: افرادی که با تاری دید به ما مراجعه می کنند با معاینه نمره چشم به وی عینک داده می شود.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر محمدرضا فرتوک زاده متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه  با اشاره به علت تاری دید اظهار داشت: چشم انسان دریچه ای رو به طرف جهان بیرون است. در جلوی بینایی که پرده چشم و عصب بینایی است، مایع ای به نام زجاجیه که از مادهٔ ژله‌ای و شفافی تشکیل شده، قرار دارد و این مایع فضای پشت عدسی چشم را پر کرده‌ است.

وی افزود: در جلوی عدسی بافتی به نام قرنیه قرار دارد که بسیار شفاف است. همچنین در پشت قرنیه هم مایع به نام زلالیه وجود دارد که همگی بسیار شفاف هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: اشک، قرنیه، زلالیه، عنبیه، سوراخ مردمک، زلالیه، عدسی، زجاجیه و شبکیه همگی شفاف هستند و هر کدام از این موارد اگر عیبی پیدا کنند باعث کاهش بینایی می شود.

دکتر فرتوک زاده ادامه داد: قرنیه چشم که در جلو قرار دارد پوشش جلویی چشم است؛ چشم باید یک نیم کره منظم باشد تا همه اجسام به خوبی و شفافی دیده شوند. اگر نظم این کره دچار مشکل شود دید مختل می شود و فرد به استفاده از عینک نیاز پیدا می کند.

وی با بیان اینکه شایع ترین علت کاهش بینایی و اختلال در دید، نیاز به نمره عینک است، گفت: افرادی که با تاری دید به ما مراجعه می کنند با معاینه نمره چشم به وی عینک داده می شود.

این فوق تخصص قرنیه اضافه کرد: عامل دوم تاری دید، آب مروارید یا کدورت عدسی داخل چشمی است. این عدسی بعد از سال ها و به مرور زمان کدر و ساختمان آن مات می شود. این ماتی، دید انسان را تار می کند.

دکتر فرتوک زاده بیان داشت: انتهای کره چشم شبکیه قرار دارد که در اثر بعضی بیماری ها مانند دیابت، فشارخون و همچنین در دوران سالمندی از کار میفتد و دید مختل می شود. اگر شبکیه چشم دچار سکته شود هم دید می تواند دچار مشکل جدی شود.

وی در پاسخ به این سوال که راهی برای درمان کلی تاری دید وجود دارد یا خیر، افزود: اگر بر اثر نمره عینک باشد با عمل لازک چشم بر می گردد، با عمل آب مروارید هم می توان تاری دید را درمان کرد.


منبع : طبنا