تاریخ : 08:47 - 1399/10/23
کد خبر : 462998
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

سردردهای میگرنی، احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند

سردردهای میگرنی، احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند

بنابر داده‌های شرکت تحلیلی آمریکایی IQVIA و بررسی محققان بریتانیایی، بین سردردهای میگرنی و انواع سردردهای دیگر با زوال عقل ارتباط مستقیمی وجود دارد.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل  از مدیکال‌اکسپرس، محققان بریتانیایی با استفاده از پایگاه داده‌های تحلیل بیماری‌ها که به وسیله شرکت IQVIA آمریکا جمع‌آوری می‌شود و شامل تجویزهای دارویی، تشخیص بیماری‌ها و اطلاعات جمعیتی و پزشکی است، به بررسی ارتباط بین انواع سردردها و دردهای میگرنی و احتمال ابتلا به زوال عقل پرداختند.

در این بررسی، بیمارانی که در بریتانیا بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۶، معاینه و بیماری میگرن در آنها تشخیص داده شده بود، مورد توجه قرار گرفتند. وضعیت این بیماران ۱۲ ماه قبل از تشخیص و ۱۲ ماه پس از تشخیص در نظر گرفته شد. همچنین آنها ۶۰ تا ۸۰ ساله بودند و البته آنها هنگام تشخیص میگرن هیچ نوع علایمی از زوال عقل یا نقص شناختی خفیف از خود نشان نداده بودند.

محققان بریتانیایی همین بررسی را در بیمارانی که به سردردهای میگرنی مبتلا نبودند هم انجام دادند. سپس با استفاده از اطلاعات مربوط به سن، جنسیت، و دیگر بیماری‌های احتمالی مانند دیابت،  هیپرلیپیدمی و بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته‌های مغزی، حملات ایسکمی گذرا، افسردگی، ضربه‌های مغزی، اختلالات رفتاری ناشی از مصرف الکل، صرع، بیماری پارکینسون و پوکی استخوان، مدل آماری رگرسیون لجستیک آماده کردند. این مدل آماری نوعی تحلیل برای متغیرهای وابسته دوسویی مانند بیماری یا سلامت، مرگ یا زندگی است.

در این بررسی ۳۷۲۷ نفر فرد مبتلا به میگرن و ۳۷۲۷ نفر فردی که سردردهای میگرنی تجربه نکرده بودند، شرکت داشتند.

نتیجه بررسی نشان داد که افراد مبتلا به سردردهای میگرنی در خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر هستند و این خطر در زن‌ها به مراتب بیش از مردها وجود دارد.

فرضیه‌های متعددی در خصوص علت این ارتباط وجود دارد که از آنها می‌توان گفت، سردردهای میگرنی موجب دردهای مزمن می‌شوند و این دردها روی حافظه فرد اثر منفی گذاشته و او را در خطر زوال عقل قرار می‌دهد. از آنجایی که سردردهای میگرنی زن‌ها بیشتر از مردهاست، آنها بیشتر در خطر زوال عقل قرار دارند.

محققان همچنین بین پوکی استخوان و صرع و زوال عقل، ارتباط مثبت یافته‌اند.

البته این تحقیق دو مشکل اساسی دارد. یکی از این مشکلات این است که بیشتر سردردهای میگرنی در بزرگسالان جوان مشاهده می‌شود و این بررسی روی افراد ۶۰ تا ۸۰ ساله انجام شده است و دیگر اینکه سردردهای ناشی از ضربه‌های مغزی به اشتباه سردردهای میگرنی فرض شده است که می‌تواند در نتیجه بررسی اثر منفی بگذارد.

به گزارش طبنا، محققان بریتانیایی می‌گویند برای شناسایی علت دقیق ارتباط مثبت بین سردردهای میگرنی و زوال عقل باید بررسی‌های بیشتری انجام دهند.


منبع : طبنا