تاریخ : 13:17 - 1399/10/23
کد خبر : 464229
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

روش های غلط تقویت حافظه

روش های غلط تقویت حافظه

متخصص مغز و اعصاب گفت: تقویت حافظه باید بر اساس یک اصول دقیق پزشکی صورت گیرد به همین دلیل افراد نباید از مقاله‌هایی که در فضای مجازی برای تقویت حافظه توصیه شده، استفاده کنند.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر سید محمدعلی اکبریان متخصص مغز و اعصاب  با اشاره به موضوع روش های تقویت حافظه گفت: فراموشی و اختلال حواس در شناخت، مجموعه علائمی ‌است که نشان دهنده مختل شدن کارکرد مغز است.

وی با بیان اینکه ضعیف شدن علائم شناختی نشان از افت عملکرد سلول‌های مغزی دارد، اظهار داشت: به طور مثال یک فرد، افرادی که در گذشته از آنها شناخت داشته را فراموش می‌کند و یا اشیاء، اسامی، محله‌ها، شماره‌ها، کلمات و …را به مرور زمان از یاد می‌برد همه این موارد مجموعه علائمی‌است که نشان می‌دهد سلول‌های مغزی دچار افت شده اند.

متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: اگر چنین علائمی ‌در یک فرد وجود داشته باشد حتما باید توسط یک پزشک متخصص پایش شود.

اکبریان با تاکید بر اینکه میزان افت عملکرد سلولی افراد با درجه بندی مشخص می‌شود، افزود: متخصصان، مریض را بر اساس سوال و جواب و ۳۰ اسکیل و۳۰ پارامتر اندازه گیری می‌کنند تا بفهمند وضعیت این بیمار در چه مرحله ای قرار دارد. همچنین آنها با استفاده از تقسیم بندی‌های خود درصد بیماری را مشخص می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ناراحتی فکری، اضطراب، افسردگی، مشغله‌های فکری و رژیم‌های خاص غذایی همگی می‌توانند در علائم فراموشی و ضعف قوای ذهنی نقش داشته باشند، گفت: بیماری آلزایمر و فراموشی، تعریف شده نیستند و برای تشخیص این بیماری حتما باید روی افراد آزمایش‌هایی صورت گیرد.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه روش های تقویت حافظه باید بر اساس یک اصول دقیق پزشکی صورت گیرد، تصریح کرد: در فضای مجازی مقاله‌های زیادی در مورد تقویت حافظه وجود دارد اما هیچ کدام از آنها برای تقویت حافظه توصیه نمی‌شود چراکه برای تشخیص بیماری آلزایمر و یا فراموشی، پارامتر و مقیاس‌های قابل اندازه گیری خاصی وجود دارد که باید در ترازو سنجیده شود.

تقویت حافظه نیاز باید براساس پارامترهای پزشکی انجام شود
استفاده از ویتامین جز روش های تقویت حافظه است!

اکبریان در پاسخ به این سوال که آیا کمبود ویتامین‌ها هم در ضعیف شدن حافظه نقش دارند یا خیر، گفت: کمبود ویتامین B ،B12، کمبود تیامین (ویتامین B1) ، کم خونی هم در کم شدن حافظه بی تاثیر نیستند.

وی ادامه داد: اختلال حواس، مصرف بعضی از داروها و حتی کمبود بعضی از مواد غذایی همه اینها در ضعیف شدن حافظه نقش دارند اما تنها در ارزیابی مشخص می‌شوند.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب گاهی حتی ممکن است مریض تومور داشته باشد اما به عنوان بیمار آلزایمری درمان شود و بعدها علائم تومور در بدن ظاهر شود.

اکبریان با بیان اینکه ۵۰ عامل باعث آلزایمر می‌شوند، افزود: همه این ۵۰ عامل باید توسط پزشک بررسی شوند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا خوردن قهوه در عملکرد حافظه موثر است یا خیر، اظهار کرد: گاهی خوردن قهوه، عملکرد حافظه را تغییر می‌دهد اما خوردن قهوه در افرادی که دچار آلزایمر شده اند پاسخگو نیست.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه نباید دستگاه‌ها مغزی را با خوردن مواد غذایی و یا داروهایی که نیازی به مصرف آنها نیست، تحریک کرد، گفت: مغز ساختاری اورجینال دارد به همین منظور تقویت مغز به مصرف دارو و مواد محرک نیست بلکه می‌توان مغز را با خواندن کتاب، جدول حل کردن، کارهای فکری انجام دادن و کارکشیدن از آن تقویت کرد. بر این باورم که مغزی که با ترامادول درمان می‌شود به درد انسان نمی‌خورد.

 


منبع : طبنا