تاریخ : 14:31 - 1399/10/23
کد خبر : 464576
سرویس خبری : فرهنگی
 

رهبر انقلاب با تلاوت کدام قاری قرآن گریست؟

رهبر انقلاب با تلاوت کدام قاری قرآن گریست؟

یکی از قاریان نامدار جهان اسلام شحات محمد انور است که در سال‌های عمر با برکتش بار‌ها به کشورمان سفر کرد و باعث انس افراد زیادی با قرآن کریم شد.

۱۲ ژانویه سالروز درگذشت یکی از بزرگان تلاوت جهان اسلام یعنی استاد شحات محمد انور است. استادی که سفر‌های متعددی به جمهوری اسلامی ایران داشت و این سفر‌ها باعث محبوبیت وی در کشورمان و انس افراد زیادی با قرآن کریم شد.

شهرت در مصر در ۲۰ سالگی

این استاد قرآن کریم از محضر بسیاری از اساتید بزرگ تلاوت جهان اسلام از جمله عبدالصمد زناتی و حمدی زامل تلمذ کرد و در جوانی به قاری خوش خوانی تبدیل شد. شهرت استاد خیلی زود در شهر‌ها و مناطق مختلف مصر پیچید و در حالی که جوانی ۲۰ ساله بود از او برای تلاوت در محافل مختلف در این کشور دعوت می‌شد و در ادامه از رادیو مصر برای تلاوت از او دعوت شد.

استاد شحات محمد انور در تاریخ ۱ ژوئیه ۱۹۵۰ برابر با ۱۳۲۹ شمسی در روستایی در استان قهلیه مصر متولد شد و تنها سه ماه داشت که پدرش را از دست داد و مادرش در نبود همسر برای ادامه زندگی به منزل پدری‌اش مهاجرت کرد.

رهبر انقلاب با تلاوت کدام قاری قرآن گریست؟
مرحوم شحات در سفر حج

در ۱۰ سالگی به همراه دایی‌اش نزد استاد احمد فرارحی رسید و آنجا استاد نوید ظهور استعدادی در تلاوت قرآن را داد. دیری نپایید که این پیش‌بینی استاد محقق شد و شحات محمد انور به یکی از بزرگان تلاوت قرآن جهان اسلام تبدیل شد

شحات از کودکی نزد دایی‌اش استاد حلمی محمد مصطفی تلاوت قرآن را یاد گرفت و در حالی که هشت سال داشت کل قرآن را حفظ شد. در ۱۰ سالگی به همراه دایی‌اش نزد استاد احمد فرارحی رسید و آنجا استاد نوید ظهور استعدادی در تلاوت قرآن را داد. دیری نپایید که این پیش‌بینی استاد محقق شد و شحات محمد انور به یکی از بزرگان تلاوت قرآن جهان اسلام تبدیل شد.

شاید ویژگی بارز تلاوت مرحوم شحات انور آرامش خاصی است که او هنگام تلاوت داشت و این آرامش در نوای آسمانی‌اش آشکار بود و به مستمع منتقل می‌شد.

وقتی مدیر رادیو مصر شخصاً از شحات انور برای تلاوت در رادیو دعوت کرد

مرحوم شحات انور در خصوص چگونگی ورودش به رادیو مصر می‌گوید: سال ۱۹۷۶ به مجلسی برای تلاوت قرآن دعوت شدم که در آن مجلس مدیر رادیو مصر هم حضور داشت. بعد از تلاوت این شخص به نزد من آمد و از من دعوت کرد تا برای تلاوت به رادیو مصر بروم و من هم با کمال میل پذیرفتم. البته در تست اولیه آن‌ها از من دعوت کردند که در آموزشگاه موسیقی دینی، علوم و فنون تلاوت و مقام‌های موسیقایی را به صورت علمی بیاموزم من هم با حضور در این آموزشگاه طی دو سال دستگاه‌ها و نغمات موسیقایی و فنون تلاوت را فرا گرفتم و پس از آن به عنوان قاری رادیو مصر معرفی شدم.


منبع : فارس