تاریخ : 17:30 - 1399/10/23
کد خبر : 465248
سرویس خبری : فرهنگی
 

چرا امام هشتم امام هشتم «رضا» لقب گرفت؟

چرا امام هشتم امام هشتم «رضا» لقب گرفت؟

بنا به روایتی در کتاب عیون اخبارالرضا، علت ملقب بودن آن حضرت به «رضا» این بوده است که «رضی به المخالفون من اعدائه کما رضی به الموافقون من اولیائه و لم یکن ذلک لأحد من آبائه علیهم السلام فلذلک سمّی من بینهم بالرضا… » یعنی هم دشمنان مخالف و هم دوستان موافق به ولایت عهدی او رضایت دادند و چنین چیری برای هیچ یک از پدران او دست نداده بود.

کارگر آنلاین |  مشهورترین لقب امام علی بن موسی(ع) «رضا» میباشد که بنا به روایتی در کتاب عیون اخبارالرضا، علت ملقب بودن آن حضرت به «رضا» این بوده است که «رضی به المخالفون من اعدائه کما رضی به الموافقون من اولیائه و لم یکن ذلک لأحد من آبائه علیهم السلام فلذلک سمّی من بینهم بالرضا… » یعنی هم دشمنان مخالف و هم دوستان موافق به ولایت عهدی او رضایت دادند و چنین چیری برای هیچ یک از پدران او دست نداده بود. از این رو در میان ایشان تنها او به «رضا» نامیده شد. اما به روایت طبری در وقایع سال ۲۰۱ هجری مامون آن حضرت را «الرضی من آل محمد» نامید. صدوق هم بنا روایتی دیگر چنین گفته است.

باید متذکر شد که داعیان و مبلغان بنی عباس در اواخر عهد بنی امیه مردم را دعوت می کردند که به «رضا از آل محمد» بیعت کنند، بی آن که از شخصی نام ببرند و می گفتند چون مأمون از بنی عباس بود- بنی عباس با حکومت آل علی مخالف بودند- و حضرت علی بن موسی (ع) را به ولایت عهدی برگزید، همه از مخالف و موافق به او راضی شدند و مصدلق «رضا من آل محمد در حق آن حضرت صادق آمد و به آن لقب موسوم و مشهور شد.

بزنطی می گوید: به امام جواد علیه السلام عرض کردم: گروهی از مخالفان شما می پندارند، مأمون نام پدر شما را به این سبب «رضا» نهاد که او را برای ولایت عهدی خود پسندید. امام(ع) فرمود: سوگند به ذات خداوند خلاف می گویند و از راه حق منحرف شده اند بلکه خداوند متعال پدرم را «رضا» نامید زیرا او پسندیده خدا در آسمانش و پسندیده رسول خدا (ص) و امامان علیهم السلام در زمینش بود. عرض کردم مگر پدران گذشته شما چنین نبودند؟ فرمود: آری آنان نیز پسندیده ی خدا و رسول و امامان علیهم السلام بودند، اما مخالفین نیز ایشان را قبول کرده، به ایشان رضایت دادند و این حالت برای پدران و اجداد ایشان اتفاق نیفتاد و لذا از بین آنان فقط ایشان «رضا» نامیده شده است.

مراد این است که دولت وقت هم او را پذیرفت و الأ فرقه واقفه و گروهی از عباسیون به او رضایت ندادند.

سلیمان ابن حفص گوید: موسی بن جعفر(ع) فرزند خود را رضا نامید و هر زمان نام او را بدون خطاب به او بر زبان جاری می نمود می فرمود: بگویید فرزند من رضا نزد من بیاید، و یا می فرمود: و به فرزند خود رضا چین گفتم. و زمانی که با امام رضا صحبت می کردند. ایشان را «اباالحسن» خطاب می فرمودند.

منبع: شفقنا