تاریخ : 18:14 - 1399/10/23
کد خبر : 465385
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

شروع ساخت مسکن کارگری در ۱۰ هزار قطعه زمین واگذار شده

شروع ساخت مسکن کارگری در ۱۰ هزار قطعه زمین واگذار شده

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تمدید مهلت تکمیل وجه برای طرح اقدام ملی مسکن کارگران گفت: ۱۰ هزار واحد قطعه زمین در اختیار اتحادیه تعاونی‌های مسکن کارگری قرار گرفته و پروژه ساخت آن شروع شده است.

کارگر آنلاین | دی‌ماه سال گذشته «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون از امضای تفاهم‌نامه این وزارتخانه با وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مسکن کارگران، بازنشستگان و مستمریبگیران تأمین اجتماعی خبر داد.

به گفته وزیر تعاون،  صندوق‌های تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری در تأمین مالی این پروژه‌ها مشارکت دارند؛ ضمن اینکه وزارت راه و شهرسازی نیز با واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله به شکل رایگان در این پروژه همکاری خواهد کرد.

علاوه بر این، از ظرفیت شرکت شهرک‌های صنعتی نیز که محل تجمع صنایع محسوب می شوند، استفاده خواهد شد تا کارفرمایان به استناد ماده ۱۴۲ قانون کار، در این طرح مشارکت داده شوند و علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های دولت، از ظرفیت‌های جامعه کارفرمایی نیز برای تأمین زمین و مسکن کارگران استفاده شود.

در قالب این تفاهم‌نامه مقرر شد طی دو سال، ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه کارگری، بازنشستگی و مستمری‌بگیر کشور انجام شود.

چند روز پیش وزارت تعاون اعلام کرد که مهلت واریز آورده در سامانه اقدام ملی مسکن برای متقاضیان دارای شرایط از جمله کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران و زنان سرپرست خانوار تا پایان دی ماه تمدید شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره جزئیات این طرح اقدام ملی مسکن کارگران و اقدامات انجام شده اظهارداشت: این طرح به دنبال امضای تفاهم‌نامه بین وزارت تعاون و راه و شهرسازی از دی ماه سال گذشته عملیاتی شد.

«ابراهیم صادقی‌فر» افزود: اجرای طرح اقدام ملی مسکن کارگران در روزهای نخست کار زمان‌بری بود اما کارها با دقت انجام می‌شد برای نمونه شناسایی متقاضیان طرح طبق اطلاعات موجود در بانک اطلاعات رفاه ایرانیان انجام شد و افراد واجد شرایط به وزارت مسکن و راه شهرسازی معرفی شد.

وی بیان کرد: در طرح اقدام ملی مسکن کارگران بحث تسهیلات مسکن، تامین زمین و سازنده‌ها مطرح بود که از سال گذشته اقدامات لازم در خصوص آماده‌سازی زمین‌ها انجام شده و تسهیلات اولیه مسکن نیز برای همه گروه‌های هدف در نظر گرفته شده است و البته این به غیر از تسهیلات درنظر گرفته شده وزارت تعاون است که هفته آینده میزان آن توسط وزیر اعلام می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت تعاون گفت: پنج سازنده اصلی و بزرگ کشور برای طرح اقدام ملی مسکن کارگری مشخص شده است و آنها ورود کرده‌اند.

وی درباره گروه هدف طرح اقدام ملی مسکن کارگران گفت: گروه هدف این طرح شامل کارگران و بازنشستگان کشوری، تامین اجتماعی، فولاد و روستائیان و عشایر هستند.

صادقی فر گفت: ظرفیت پیش بینی شده برای این طرح ۲۰۰ هزار واحد مسکن است اما این تعداد با توجه به جامعه هدف وسیعی که وجود دارد افزایش خواهد یافت و برنامه‌ریزی برای تکمیل واحدهای دیگر و تعیین زمین و آماده‌سازی زمین نیز انجام می‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه وزارت تعاون و راه و شهرسازی برای ایجاد ۲۰۰ هزار واحد مسکن تفاهم کرده‌ بودند اما گمان می‌کنم، تعداد آن افزایش یابد، چون ۳۵۸ هزار نفر ثبت نامی با فرم جیم سبز داریم.

معاون فرهنگی وزارت تعاون درباره تمدید مهلت تکمیل موجودی متقاضیان واجد شرایط گفت: با توجه به اینکه متقاضیان در تامین آورده اولیه مشکل داشتند، زمان تکمیل موجودی تا ۳۰ دی ماه تمدید شد.

وی افزود: برای ۷۰۰ شهر در ۱۹ استان که اعلام ظرفیت نشده بودند یا زمین آماده نبود نیز زمان ثبت نام تمدید شد و متقاضیان تا پایان ساعت ۲۴ پنجشنبه (۲۵ دی ماه) فرصت دارند ثبت‌نام کنند.

صادقی فر گفت: به جز وام ۱۰۰ میلیون تومانی، تسهیلات قابل بهره‌برداری برای کارگران و بازنشستگان در نظر گرفتیم که طی یکی دو هفته آینده توسط وزیر تعاون اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: ۷۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون تامین اعتبار از سوی بانک توسعه تعاون شده است برای تعاونی‌های مسکن کارگری که تمایل به ورود در این عرصه دارند.

معاون فرهنگی وزارت تعاون گفت: با کمک معاونت امور تعاون، تعاونی‌های مسکن خوشنام برای ساخت در نظر گرفتیم و این تعاونی‌ها دیگر با افراد در ارتباط نیستند و پرداخت پول توسط بانک‌ها انجام می‌شود و انبوه ساز با بانک در ارتباط است.

وی در پایان گفت: ۱۰ هزار واحد ظرفیت زمین در اختیار اتحادیه اسکان (تعاونی‌های مسکن کارگری) قرار گرفت و پروژه ساخت آن شروع شده است.