تاریخ : 08:53 - 1399/10/24
کد خبر : 466408
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

روشی برای پیش‌بینی بهتر شانس بقا در بیمار مبتلا به سرطان روده

روشی برای پیش‌بینی بهتر شانس بقا در بیمار مبتلا به سرطان روده

محققان موسسه خدماتی-پژوهشی مایو کلینیک در آمریکا، روشی کشف کرده‌اند که به وسیله آن می‌توان شانس بقا در فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ را بهتر پیش‌بینی کرد.

به گزارش کارگر آنلاین، تجمع سلول‌های ایمنی لنفوسیت نفوذکننده در تومور و تحلیل چگونگی رشد تومور، در کنار هم می‌توانند شانس بقا در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ را که در مرحله سوم بیماری خود قرار دارند، بهتر پیش‌بینی کنند.

محققان مایوکلینیک می‌گویند، با استفاده از بررسی بافت‌های سرطانی روده بزرگ می‌توان مقدار تجمع سلول‌های ایمنی لنفوسیت‌های نفوذکننده به تومور را تعیین کرد و نشان داد که بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ که در مرحله سوم این بیماری قرار دارد، چقدر شانس بقا دارد. وجود لنفوسیت‌ها نشان‌دهنده مقدار واکنش سیستم ایمنی بدن علیه تومور است.

این لنفوسیت‌ها نوعی از سلول‌های ایمنی هستند که از طریق خون به تومور می‌رسند و می‌توانند سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و از بین ببرند.

محققان می‌گویند، مقدار رشد تومور بدخیم را هم می‌توان با شناسایی تک‌سلول‌ها یا خوشه‌های کوچک سلول‌های سرطانی تشخیص داد. بنابراین آنها با استفاده از تشخیص مقدار تجمع لنفوسیت‌ها و مقدار رشد تومورها می‌توانند شانس زنده ماندن بیمار مبتلا به سرطان را بهتر از هر زمان دیگر پیش‌بینی کنند و درمان‌های مناسب در اختیار او قرار دهند.

محققان با بررسی لنفوسیت‌ها و وضعیت تومورها می‌توانند بیماران را در گروه‌های کم‌خطر و پرخطر قرار دهند و تعیین کنند که چه تعداد از غدد لنفاوی آنها هم گرفتار سرطان شده است. بدین ترتیب آنها می‌توانند به‌طور دقیق به بیماران توصیه کنند که پس از جراحی چند ماه –معمولا ۳ تا ۶ ماه- تحت شیمی‌درمانی قرار بگیرند تا سلول‌های سرطانی کاملا از بین بروند.

به گزارش طبنا، محققان مایو کلینیک امیدوارند که با استفاده از این روش تشخیصی شدت سرطان، شانس بقا در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.


منبع : طبنا