تاریخ : 10:55 - 1399/10/24
کد خبر : 467203
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

کم کاری تیروئید و چاقی

کم کاری تیروئید و چاقی

اگر غده تیروئید به طور مناسب عمل نکند، نتیجه آن کند شدن روند سوخت و ساز است. در این مقاله به بررسی ارتباط کم کاری تیروئید و مشکلات مربوط به چاقی می پردازیم.

به گزارش کارگر آنلاین، برخی از عواملی که می توانند موجب بروز مشکلات تیروئیدی (thyroid) و به این وسیله تیروئید و یا هیپوفیز به علت تحریک بیش از حد توسط کافئین، قند و سایر محرکها و وجود موادی مانند الکلی، که عملکرد تیروئید مهار می کنند، باشد. بیشتر مردم عملکرد غده تیروئید را باید که از اهمیتی بالایی برخوردار است مرتبط میدانند. با این حال، عملکرد غده تیروئید در کل با تغذیه مناسب بهره می گیرد.

کمبود ویتامین های B2 ،C ،E و A همگی با نارسایی غده تیروئید در ارتباطند. همچنین، ارتباط نزدیکی میان عملکرد ناقص غده تیروئید و عدم توانایی آن در جذب برخی مواد غذایی (برای نمونه، ویتامین B12) یا تبدیل برخی مواد به شکل فعال آنها (برای نمونه، تبدیل بتا- کاروتن به ویتامین A) وجود دارد. از آنجا که استفاده از مکمل های هورمونی تیروئیدی نیازمند نظارت پزشک است، بنابراین، این ادعا که پیشگیری بهتر از درمان است، در اینجا نیز مصداق پیدا می کند.

معمولا به علت مصرف بیش از حد کافئین، قند و دیگر کربوهیدراتهای ساده، نقش تنظیم کنندگی تیروئید با نقص مواجه می شود. این عوامل به عنوان محرکهای غده هیپوفیز عمل کرده و در حقیقت، این هیپوفیز است که رهایش هورمونهای تیروئیدی را تحریک میکند. تحریک بیش از حد هیپوفیز در نهایت به توانایی غده در ترشح هورمون که برای فعال سازی تیروئید ضروری است، لطمه وارد می کند، در حالی که ترشح سروتونین، هورمونی که فعالیت تیروئید را کاهش می دهد، به قوت خود باقی است.
نشانه های کم کاری تیروئید

علامت اصلی کم کاری تیروئید هرچه باشد، اثرات ناشی از آنها مشابه است. ترشح ناکافی هورمون تیروئید موجب میشود که غدد فوق کلیوی در ترشح کورتیزول با مشکل مواجه شوند. بدون ترشح کورتیزول به وسیله غدد فوق کلیوی، کبد قادر به تولید و ذخیره کافی گلیکوژن (یک منبع قند ضروری که توسط کبد به منظور حفظ سطوح متعادلی قند خون در یک روش تنظیم شده آزاد می شود) نیست. در نتیجه، کم کاری تیروئیدی می تواند به ایجاد احساسی تنبلی و سستی و نیز احتیاج مبرم به قندها و دیگر کربوهیدراتهای ساده منجر شود.

مکملی که بتواند تیروئید را به خوبی حمایت کند، باید ترکیبی از ال تیروزین (پیش ساز هورمونهای تیروئیدی) همراه با مواد زیر باشد:

    منیزیم
    پتاسیم
    روی
    منگنز
    ید
    ویتامین B (تیامین)
    ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
    ویتامین ۳ B (نیاسین)
    ویتامین B
    ویتامین های آنتی اکسیدانی C ،E و A

نوعی جلبک دریایی به نام جلبک قهوه ای، یکی از چند گیاه دارویی است که به منظور کمک به عملکرد غده تیروئید مورد توجه است، گرچه این توجه می تواند به طور گسترده ای به علت ید موجود در آن باشد. بیشتر این ویتامین ها و مواد معدنی در تبدیل ال تیروزین به هورمون های تیروئیدی و غدد فوق کلیوی نقش دارند. عملکرد پایین تیروئید اغلب بازتابی از تغذیه ضعیف است. افراد تحت رژیم غذایی همچنین باید مباحث مطرح شده راجع به اسید گامالینولنیک (GLA) و اسیدهای چرب امگا ۳ را مرور کنند. این چربیهای «خوب» عملکرد تیروئید را بهبود بخشیده و به منظور گرمازایی ضروری هستند.

غده تیروئید
فعال کننده های غده تیروئید

فعال کننده های بی خطری که غده تیروئید را مستقیما تحت تاثیر قرار دهند، بسیار معدودند. گوگول و عصاره سولثوس فورسکولى دو ترکیب گیاهی هستند که برخی شواهد علمی معتبر نیز اثرات آنها را تایید کرده اند. ممکن است نمکهای فسفات از کاهش فعالیت هورمون تیروئید که به طور طبیعی توسط رژیمهای غذایی کم کالری صورت میگیرد، جلوگیری کند.

گوگول یک ترکیب آئورودیک ویژه تحت عنوان گوگول (استخراج شده از شیره درخت گوگول)، که با نام گوگولیپید تایید شده (۲۵ میلیگرم گوگول استرون ها در هر گرم)، نشان داده شده که اثری فوق العاده بر سطوح کلسترول و تری گلیسیرید داشته و میتواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعات بالینی نشان داده اند که کلسترول تام (لیپوپروتئین با چگالی کم) و VLDL (لییو پروتئین با چگالی بسیار کم) و تری گلیسریدها همگی می توانند از راه استفاده از منابع استاندارد شوکول ( گوگولیپید) تا نزدیک به ۳۰ درصد کاهش یابند.

با این وجود، کلسترولی مطلوب HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) در نتیجه استفاده از این عصاره تا بیش از ۳۶ درصد افزایش نشان داد. هنگامی که مقادیر کمتری گوگولیپید که به منظور کاهش وزن ضروری است در تست مورد استفاده قرار گرفت؛ کاهش ۷ تا ۱۱ درصدی چربیهای بد خون و ارتقا ۵ تا ۶ درصدی HDL به دست آمد. در اثر استفاده از ترکیبات کاهش دهنده وزن آئورودیک برای یک دوره سه ماهه،آزمودنیهایی که تحت رژیم نبودند کاهش وزن بیشتری در حدود ۵ تا ۵/۵ کیلوگرم نسبت به افراد گروه دارونما داشتند. آزمایشاتی که تنها از گوگولیپید و نه هیچ داروی گیاهی دیگری استفاده کرده اند، خاطر نشان ساخته اند که مصرف کمتر از ۲۰۰ میلی گرم سه بار در روز و پیش از وعده های غذایی، منجر به کاهش وزن در آزمودنیهای دارای اضافه وزن شد.

اگر اجزا سازنده دیگری، مانند شیلاجیت به این ترکیب افزوده شوند؛ ممکن است که دوز موثر آن تغییر کند .این نتایج تحت شرایط عصاره های استخراج شده از درخت گوگول خارج از ایالات متحده به دست آمده اند. به نظر میرسد که در ایالات متحده، عصاره های استخراج شده از درخت گوگول به عنوان اجزا سازنده ترکیبات گسترده موجود، موفق تر عمل کنند.

تحریک کم کاری تیروئید
تحریک کم کاری تیروئید

تلفیق گوگول با انواع نمکهای فسفات، ترکیب مناسبی است. اثرات فعالی کنندگی غده تیروئید و تحریک کاهش وزن نسبت داده شده به این ترکیبات به وسیله شرکتهای سازنده انحصاری پوشش داده می شوند. اجزا سازنده اصلی این ترکیب شامل گوگول استرون، نمکهای فسفاتی و اسیدآمینه ال تیروزین (یک جزء سازنده اصلی برای هورمون تیروئید و برخی نروترانسمیترهای ویژه) است. در آزمایشات صورت گرفته در اروپا ثابت شده که مکمل سازی فسفات از کاهش عملکرد غده تیروئید و سوخت و ساز انرژی که معمولا ناشی از اعمال رژیم غذایی است، پیشگیری می کند. در یک آزمایش بالینی، استفاده از این محصول انحصاری به کاهش وزنی تنها کمتر از یک پوند در هفته منجر شد.


منبع : طبنا