تاریخ : 17:45 - 1399/10/24
کد خبر : 469151
سرویس خبری : فرهنگی
 

علامه مصباح در خط اول دفاع از ولایت فقیه بود

علامه مصباح در خط اول دفاع از ولایت فقیه بود

عضو مجلس خبرگان رهبری: آیت الله مصباح یزدی (ره) خودش را سرباز ولایت به حساب می‌آورد و به حق عمار انقلاب لقب گرفت.

آیت الله کعبی در مراسم گرامیداشت آیت الله مصباح یزدی (ره) افزود: با اینکه نزدیک به ۳۰ سال خوشه چین معارف اسلام از محضر ایشان بودم از همنشینی با ایشان در جامعه مدرسین حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری گرفته تا مباحثه در حوزه‌های علمیه و دانشگاه و جلسات خاص معنوی و قبل از آن هم از طریق کتابهایشان، اما خود را در آن جایگاه نمی‌بینم که در مورد ابعاد گسترده علمی، فقهی و شخصیتی ایشان را مطرح کنم، کسی مثل ایشان باید در مورد ایشان صحبت کند.

وی با اشاره به آثار به جا مانده از آیت الله مصباح یزدی گفت: ایشان به فرهنگ و تمدن و به نسل جوان ما در ترویج باور‌ها و ارزش‌های اسلامی حق حیات داد و الگویی است هم برای روحانیون و هم برای دانشگاهیان که البته ما نمی‌توانیم این حق را ادا کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تبیین صحیح و بدون پیرایه اسلام ناب محمدی بر پایه آموزه‌های مکتب اهل بیت (ع) از ویژگی‌های آیت الله مصباح بود کسی که همیشه نگاه می‌کرد نیاز جامعه چیست و آن مسؤولیت را به عنوان واجب شرعی بر خود فرض می‌دانست به طور مثال در بحث علوم انسانی و مقابله با غرب گرایی فداکاری کرد.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه آیت الله مصباح درس آموخته مکتب امام خمینی (ع) و آیت الله بهجت (ع) بود و به طور قطع می‌توانست از مراجع بزرگ فقه شیعی باشد گفت: ایشان هیچ ادعایی در این زمینه نداشت حتی پرسش‌های فقهی که می‌آمد به مراجع ارجاع می‌دادند و با اینکه از ایشان خواسته شد درس خارج فقه برگزار کنند قبول نکردند اگر چه به دلیل اهتمام بسیاری که به شاگرد پروری داشتند این اوخر جلسات خصوصی در خصوص معرفت شناسی، هستی شناسی، فلسفه علم و اخلاق برگزار کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت الله مصباح یزدی اسلام شناسی جامع بود، از هوش فلسفی و تعبد اخلاقی به احادیث اهل بیت برخوردار بود و در مباحث فقهی حضور ذهن عجیبی داشت که برای حل مسائل نظام از آن بهره می‌برد که در معرفی اسلام ناب در عصر غیبت خدمت بسیار بزرگی است.

آیت الله کعبی افزود: آیت الله مصباح یزدی هم در ارائه نقشه راه استاد بود و هم در سبک تربیتی برای رسیدن به خدا صاحب سبک بود و بسیار توجه داشت.

وی افزود: به گفته آیت الله مصباح شاید مسؤولیت روحانیت برای نجات جوانان از الحاد، از مسؤولیت روحانیت در دوران طاغوت بیشتر است، زیرا دشمنی سازمان یافته‌تر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هفت وظیفه روحانیت و عالمان دینی در عصر غیبت عبارت اند از: ۱ صبر بر ناملایمات. ۲ دعوت همگان به صبر. ۳ رعایت تقوا و جلوگیری از ایجاد شواف در جامعه. ۴ انسجام بخش و وحدت افرین. ۵ دشمن شناسی. ۶ دیدبان راهبردی بر کتاب مقدس و قوانین الهی. ۶ پیشتازی در مبارزه با استعمار و استکبار. ۷ پشتیبانی از ولایت، ولایتمداری و دفاع از ولایت.