تاریخ : 21:33 - 1399/10/24
کد خبر : 469652
سرویس خبری : فرهنگی
 

جنین‌شناسی براساس آیات قرآن

جنین‌شناسی براساس آیات قرآن

شهابیان درباره فعالیت‌هایش در زمینه قرآن کریم گفت: چند سال قبل تحقیقات و مقالاتی با موضوع جنین شناسی براساس آیات قرآنی ارائه کردم که یکی از این طرح‌های پژوهشی پیرامون جنین شناسی در قرآن بود که خوشبختانه به عنوان طرح برتر شناخته شد و کتابی با عنوان «مقدمه‌ای بر جنین شناسی در قرآن» به چاپ رسید که مورد توجه بسیاری از مردم خصوصاً پزشکان قرار گرفت.

 مسعود شهابیان قرآن‌پژوه و پزشک متخصص طب اورژانس کشور است که با بکار‌گیری آیات الهی در علم پزشکی کتابی با عنوان جنین‌شناسی براساس آیات قرآن نوشته که مورد توجه بسیاری از پزشکان قرار گرفته است.

وی علاوه بر پژوهش‌های پزشکی با محور قرآن کریم اختراعاتی هم به ثبت رسانده که بوسیله این اختراعات قدم‌های مفیدی در کاهش ترس، اضطراب و درد مادران حین زایمان برداشته است.

پژوهش در زمینه جنین‌شناسی براساس آیات قرآن

شهابیان درباره فعالیت‌هایش در زمینه قرآن کریم گفت: چند سال قبل تحقیقات و مقالاتی با موضوع جنین شناسی براساس آیات قرآنی ارائه کردم که یکی از این طرح‌های پژوهشی پیرامون جنین شناسی در قرآن بود که خوشبختانه به عنوان طرح برتر شناخته شد و کتابی با عنوان «مقدمه‌ای بر جنین شناسی در قرآن» به چاپ رسید که مورد توجه بسیاری از مردم خصوصاً پزشکان قرار گرفت.

وی ادامه داد: قرآن کتاب هدایت است و من تنها توانستم یکی از جنبه‌های این کتاب وحی را مورد پژوهش قرار دهم و علوم مدرن را با آیات روحبخش مطابقت دهم. همچنین تلاش باید همواره همراه با خلاقیت باشد تا در هر زمینه‌ای که مشغول به خدمت و فعالیت هستیم تسهیل‌گر، کارآفرین و کمک‌کننده به اقشار جامعه باشد.

اختراع برای کاهش درد و استرس زایمان

شهابیان با اشاره به جزئیات این اختراع‌ گفت: در سال ۹۶ طی همکاری که با گروه زنان و زایمان بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام گرفت، پروژه‌ای با عنوان «زایمان‌یار» مطرح شد تا بتوانیم فرایند زایمان طبیعی را در مادران مدیریت و به کمک علوم مدرن، استرس و درد مادر را حین زایمان کاهش دهیم. از آنجایی که در حین زایمان، مادران ترس، اضطراب و درد فراوانی را تحمل می‌کنند، این دستگاه به کمک تکنیک های علوم شناختی موجب می شود مادران به لحاظ روانی آمادگی زایمان طبیعی را داشته باشند و به کمک تکنیک‌های فیزیوتراپی دردی که در ناحیه کمر ایجاد می شود، کاهش بیابد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات سیستم درمانی کشور، افزایش میزان زایمان‌های سزارین نسبت به سایر کشورهاست؛ این امر طبیعی نیست زیرا هم عوارض زیادی برای مادر به همراه دارد و هم طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی باید  تعداد محدودی از  زایمان‌ها به صورت سزارین انجام شود. از این‌ رو تلاش کردیم به کمک این دستگاه نارضایتی مادر را به حداقل ممکن رسانده و دردهای ناشی از انجام زایمان طبیعی را بکاهیم و تا این امر به یک تجربه خوشایند برای مادر تبدیل شود. مطالعات تئوریک این طرح یک سال به طول انجامید و یک گروه 25 نفره کار تحقیقاتی آن را به عهده گرفتند و ساخت آن نیز یک سال و نیم به طول انجامید؛ بالغ بر ۴۸ نمونه در این مدت ساخته شد تا در نهایت به آنچه که مدنظر بود رسیدیم و سپس مجوز ثبت اختراع آن را از اداره مالکیت معنوی ایران دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمونه اولیه این طرح ساخته شده است، گفت: از سال گذشته و مصادف با همه‌گیری ویروس کرونا متأسفانه امکان انجام تحقیقات انسانی آن فراهم نشد و امیدواریم بعد از کاهش خطر بیماری کرونا تحقیقات انسانی آن نیز به اجرا شود. همچنین تاکنون مشابه این دستگاه با امکانات کمتر در کشورهای ایتالیا و کره‌جنوبی ساخته شده و در مطالعات انجام گرفته، میزان هزینه اثربخشی قابل قبولی داشته، فرضیه و پیش‌بینی ما این است که این دستگاه نیز بتواند تأثیر مناسبی در میزان کاهش عوارض زایمانی و کاهش میزان سزارین داشته باشد.

طراحی تخت هوشمند نوزاد

این پزشک قرآن‌پژوه تخت هوشمند ویژه نوزادان طراحی کرده و درباره این اختراع گفت: در پروژه دیگری که با همکاری برخی از متخصصان  اطفال مشهد انجام گرفت، پروژه دیگری آغاز شد تا بعد از زایمان، نوزاد ارتباط مفید و بی‌خطر بیشتری با مادر داشته باشد. این تخت دسترسی مادر به نوزاد را در بیمارستان راحت‌تر کرده و استرس مادر را کاهش می‌دهد. با توجه به این فاکتورها در سال ۹۵ نمونه اولیه آن ارائه و یک تخت مادر هوشمند مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی شده است.

این پژوهشگر جوان با اشاره به اینکه معتقدم باید از راه پژوهش و خلاقیت گره‌ از زندگی مردم باز کرد و علم را در خدمت به همنوع به کار گرفت، گفت: ما از منابع این کشور استفاده می‌کنیم و طبیعتا سود این تحقیقات باید به این مردم برسد. همچنین بسیاری از کشورهای پیشرفته برای خود اهداف ۵۰ ساله تعریف کرده و هم‌راستا با این چشم‌نداز حرکت می‌کنند؛ در این مسیر کشورهایی برنده خواهند بود که از قبل برای امروز خود برنامه داشته باشند و براساس این برنامه‌ریزی حرکت کنند.

∎​


منبع : فارس