تاریخ : 09:45 - 1399/10/25
کد خبر : 470246
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

عادت های نامناسب تغذیه ای در شرایط کرونا چیست؟

عادت های نامناسب تغذیه ای در شرایط کرونا چیست؟

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به عادت های نامناسب تغذیه ای در زمان ماندن در خانه در شرایط کرونا گفت: عادت های نامناسب تغذیه ای زمینه بروز اضافه وزن و چاقی در شرایط کرونا است.

به گزارش کارگر آنلاین، منیره امینیان با بیان اینکه اضافه وزن و چاقی یکی از عوارض احتمالی در خانه ماندن و بی تحرکی است اظهار کرد: ابتلا به چاقی می تواند زمینه ساز بیماری های دیگر همچون دیابت و افزایش فشار خون شود و این در حالی است که نتایج مطالعات نشان داده است که چاقی با تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن، می ‌تواند خطر ابتلا به کرونا را نیز افزایش دهد.

وی تصریح کرد: برخی رفتارها و شرایط جدید در زمان ماندن در منزل، در صورت عدم پیروی از اصول تغذیه مناسب و تحرک کافی می تواند سلامت ما را تهدید کند و زمینه ابتلا به اضافه وزن و چاقی را فراهم کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: سفارش فست فود از رستوران های بیرون بر و مصرف زیاد فست فودها که حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی هستند و علاوه بر تحریک سیستم ایمنی بدن سبب بروز اضافه وزن و چاقی نیز می شوند.

وی یادآور شد: خرید یا سفارش نوشابه های گازدار و نوشیدنی های صنعتی، مصرف زیاد مواد قندی و شیرین بخصوص انواع نوشیدنی های دارای قند افزوده، نوشابه های گازدار و نوشیدنی های صنعتی ضمن افزایش ابتلا به اضافه وزن و چاقی، تحریک سیستم ایمنی بدن را بدنبال دارد.

امینیان افزایش ریزه خواری و مصرف تنقلاتی که ارزش غذایی کمی دارند مثل انواع چیپس و پفک، شکلات و ... بویژه در زمان تماشای تلویزیون به مدت طولانی را یکی از آسیب های جدی برای سلامتی عنوان و تصریح کرد: به هم خوردن نظم خواب و بیداری روزهای عادی به دلیل تعطیل شدن فعالیت های خارج از منزل، دیر خوابیدن شبانه و دیر بیدار شدن روز که سبب به هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن، اختلال سوخت و ساز و برنامه منظم تغذیه روزانه نیز می شود از دیگر تهدیدات برای سلامتی است.

وی ترک عادت ورزش منظم در طول روز، بی تحرکی به دلیل استفاده بیش از پیش از بازی ها و فیلم های کامپیوتری، تماشای تلویزیون و فضای مجازی، تعطیلی برنامه کلاس های ورزشی در مکان های ورزشی و خارج از منزل و نبود فضای مناسب برای پیاده روی و قدم زدن از دیگر تهدیدات سلامتی در دوران کرونا است.

امینیان در پایان خاطرنشان کرد: نگاهی به برخی تهدیدهای احتمالی سلامت در مدت زمان نامعین و طولانی درخانه ماندن، ضرورت هوشیاری و برنامه ریزی برای پیروی از اصول صحیح شیوه زندگی را به ویژه برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی روشن می کند.


منبع : اخبار روز ایران و جهان | آفتاب نیوز