تاریخ : 13:15 - 1399/10/25
کد خبر : 470977
سرویس خبری : فرهنگی
 

«به سوی نور» آیت‌الله احمدی میانجی به چاپ دوم رسید

«به سوی نور» آیت‌الله احمدی میانجی به چاپ دوم رسید

مجموعه دو جلدی «به سوی نور» شامل سخنرانی‌های فقیه اخلاقی آیت‌الله علی احمدی‌میانجی با موضوع مرگ و عالم برزخ توسط انتشارات سروش به چاپ دوم رسید.

مجموعه دو جلدی «به سوی نور» شامل سخنرانی‌های فقیه اخلاقی آیت‌الله علی احمدی‌میانجی با موضوع مرگ و عالم برزخ از سوی انتشارات سروش به چاپ دوم رسیده است.

به گفته موسی احمدی‌میانجی، این مجموعه دو جلدی شامل مجموعه سخنرانی‌های این عالم در ماه رمضان سال‌های ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ در خصوص مرگ، تأثیر روزه، شهادت حضرت علی (ع) و… در مسجد عبداللهی در قم است که به کوشش دفتر تنظیم و نشر معظم له جمع‌آوری و در دو جلد تنظیم شده است.

ویرایش در این مجموعه به گونه‌ای اعمال شده است که قالب سخنرانی بر قالب نوشتاری و اثر مکتوب و پژوهش غلبه دارد و تلاش بر این بوده است تا ویرایش به گونه‌ای صورت پذیرد که مخاطب با خواندن کتاب، خود را تا حدودی در حال و هوای مجلس موعظه‌های تأثیرگذار و بیانات روح‌افزای آن بزرگوار احساس کند.

در سخن آغازین کتاب به پیاده‌سازی نوارهای سخنرانی اشاره شده و در ادامه آمده است: «خواننده محترم باید به این نکته توجه داشته باشد که این اثر، نتیجه پیاده‌شدن نوارهای ضبط شده در طی سالیان درازی است که بسیاری از آن‌ها کیفیت مناسبی نداشته و با زحمت مکتوب شده و سعی شده است تا حفظ امانت شود و در عین اینکه چند مرحله ویرایش، اصلاح و کنترل بر روی آن انجام پذیرفته است، لیکن اثر مکتوب پژوهشی نیست.»

جلد اول این کتاب در ۱۸ بخش تنظیم شده و حقیقت مرگ، عجز انسان از شناخت روح، دیدار فرشته مرگ، حقیقت دنیا، مشتاق سفر آخرت، گناه نکنید، گرفتاری دنیا، احتیاط در گناه، شهید و عذاب قبر، ذکر مصیبت، قلب سلیم، امانت تا دم مرگ، عاقبت به خیری سید حمیری، سنخیت، سوال قبر، خواب راحت، دعا برای دیگران، عالم قبر، علت فشار قبر، جلسه و استقبال روح، مال حلال، محبت و ولایت، توجه به خلق و خو، حرمت مومن، راحتی لباس و تنوع در آن و… از جمله عناوین و مباحثی است که در این جلد آمده است.

در جلد دوم و در ادامه جلد اول، ۱۹ بخش تنظیم شده است و به مواردی چون اخلاص، ماه خدا و حرمت آن، انعکاس معنوی، توفیق، اثر مادی و ظاهری روزه، روزۀ واقعی، رمضان ماه اراده ارزش علم و معرفت و… پرداخته شده است. همچنین در ادامه و در ضمیمه کتاب در دو فصل به چیستی و احوال مرگ و فشار و عذاب قبر پرداخته شده است.

مرحوم آیت‌الله میانجی ابتدا در مدرسه حسن پادشاه و مدرسه حاج علی‌اصغر تبریز، دروس دینی را نزد استادانی همچون مرحوم آشیخ لطفعلی زنوزی فرامی‌گیرد، اما پس از چندی، با رضایت پدر تصمیم می‌گیرد که کسب علم را در قم پی بگیرد. او عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که از اساتید اخلاق حوزه و جزو اساتید شناخته شده در سطوح عالی به شمار می‌رفت. همچنین آیت‌الله میانجی نماینده سه دوره مجلس خبرگان رهبری از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی بود. مواقف شیعه، مالکیت خصوصی در اسلام، شرح دعای ابوحمزه ثمالی، الاسیر فی السلام، مکاتیب الائمه از جمله آثار این عالم عالیقدر است.

‌چاپ دوم این اثر با شمارگان ۵۰۰ نسخه وزیری و با قیمت دوره دو جلدی ۱۱۰ هزار تومان توسط انتشارات سروش عرضه شده است. 


منبع : مهر