تاریخ : 11:32 - 1399/10/27
کد خبر : 475046
سرویس خبری : فرهنگی
 

تولید محتوای متناسب برای مبلغین، شاعران و مداحان در ایام فاطمیه

تولید محتوای متناسب برای مبلغین، شاعران و مداحان در ایام فاطمیه

حجت الاسلام رضا عزت زمانی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی از تولید محتوای متناسب با ایام فاطمیه برای مبلغین، شاعران و مداحان خبر داد.

حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی  با تشریح فعالیت‌های این سازمان در ایام فاطمیه گفت: از وظایف اساسی و مهم سازمان تبلیغات اسلامی تبیین و تشریح مبانی اعتقادی، اخلاقی و بصیرتی به واسطه حلقه‌های میانی، مداحان شاخص و عناصر فرهنگی فعال در سراسر کشور برای مردم است.

وی استفاده از ابزارهای مختلف برای تعامل با اقشار جامعه را از هنرهای سازمان تبلیغات اسلامی دانست و ادامه داد: در مناسبت‌های مذهبی مختلف، جامعه مذهبی توجهی ویژه به تعظیم شعائر داشته است و سازمان تبلیغات در این عرصه وظیفه پشتیبانی در دو حوزه محتوا و حمایت‌های حاکمیتی دارد.

عزت زمانی با اشاره به پشتیبانی سازمان تبلیغات در حوزه محتوا بیان داشت: به دلیل شرایط کرونایی اجرای بعضی مراسم‌ها در اقصی نقاط کشور با محدودیت مواجه شده است. همچنین با ایجاد شبه‌هایی از سوی دشمنان اسلام و انقلاب وجود محتوایی متناسب با این ایام ضروری به نظر می سد. به همین دلیل تولید محتوای متناسب برای مبلغین، شاعران و مداحان در دستور کار قرار گرفت.

توزیع شش جلد کتاب تبلیغی در بین ائمه جماعات و مبلغین و سخنرانان

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به نشر و توزیع شش جلد کتاب محتوای تبلیغ که در اختیار مبلغین، ائمه جماعات و سخنرانان کشور قرار گرفته است، توضیح داد: تولید محتوا درباره زندگی اهل بیت (ع) به خصوص زندگانی حضرت زهرا (س) از مهمترین محصولاتی است که در این ایام مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به عنوان مسلمان زندگی اهل بیت (ع) و شهادت آنها را یک مساله فردی، جزئی و فرقه‌ای نمی‌دانیم بلکه معتقدیم حضرت زهرا (س) الگوی تمام عیار برای جامعه به ویژه بانوان در عرصه‌های اجتماعی است. پرداختن به این واقعه با توجه به اینکه یک زن می‌تواند در صورت لزوم حضور اجتماعی داشته باشد، مورد اهمیت است. پرداختن به جایگاه و مقام زن، در اجتماع و خانواده و موقعیت و ظلمی که در طول تاریخ به زن‌ها روا داشته شده از جمله مباحثی است که در حوزه محتوا به آن پرداخته شده است.

استفاده از تولیدات رسانه‌ای در فضای مجازی

عزت زمانی با اشاره به اهمیت رسانه ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه هنری و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی تولیدات بسیار خوبی ارائه شده که در ایام فاطمیه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. همچنین تبلیغ در فضای مجازی نیز امسال پررنگ‌تر از سال‌های قبل خواهد بود.

معاون فرهنگی با تاکید بر اینکه قشر مذهبی معتقد به حفظ شعائر همراه با رعایت ضوابط از نگاه عقل‌گرایانه است، بیان داشت: هیأت‌ها در هرزمانی متناسب با نیاز نقش آفرینی کرده‌اند. در مقابله با ظلم ستمشاهی، در جبهه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در مقابل با فتنه‌ها و مسائل اجتماعی مثل مواسات و کمک مومنانه که لایه‌های مردمی آن توسط هیأتی ها و مساجد و مردم شکل گرفته است به ایفای نقش خود در این مسیر پرداخته اند. تجربه ماه محرم نشان داد هیأت‌ها تا چه اندازه دقیق و عمیق تعظیم شعائر را انجام دادند.

تجمع‌های عزاداری توسط هیأت‌ها شکل می‌گیرد

وی با اشاره به تجمع‌های مردمی در ایام عزاداری، گفت: این جنس از فعالیت‌ها توسط هیأت‌ها شکل می‌گیرد و بنای سازمان تبلیغات مدیریت آنها نیست بلکه معتقدیم تجمع‌های عزاداری توسط مردم و با مدیریت هیأت‌ها انجام شود. اینکه دستگاهی به عنوان متولی روز عزا همایشی برپا و مردم را دعوت به حضور کند، ظرفیت‌ها و استعدادهای مردم را شکوفا نمی‌کند. عظمت برپایی مراسم‌های سوگواری بر عهده هیأت‌ها خواهد بود و سازمان تنها باید شرایط تسهیلی این عزاداری‌های بزرگ را فراهم نماید. اساس تعظیم شعائر در جان همه شیعیان و مسلمانان وجود دارد اما امسال در شرایط خاصی هستیم و اقامه شعائر با توجه به مراقب و حفظ سلامت مردم انجام خواهد گرفت.

وی در پایان گفت: امیدواریم با نگاه مثبتی که برای تقویت محتوای هیأت‌ها انجام می‌شود، روز به روز شاهد نگاه دقیق‌تر، عمیق‌تر و اثرگذارتر باشیم تا نقش‌های اجتماعی و نگاه عاقلانه‌ای که در هیأت‌ها وجود دارد همراه با نگاه عاشقانه و معنوی تقویت شود و جایگاه واقعی هیأت‌ها را شاهد باشیم.


منبع : مهر