تاریخ : 13:21 - 1399/10/27
کد خبر : 475569
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

۱۰ راهکار سریع کمک های اولیه که شما را مواقع حساس نجات میدهد

۱۰ راهکار سریع کمک های اولیه که شما را مواقع حساس نجات میدهد

کمک های اولیه اقداماتی است که هر فردی باید بداند تا در زمان وقوع حادثه قبل از رسیدن اورژانس یا پزشک به فرد آسیب دیده کمک کند.

به گزارش کارگر آنلاین، دانستن حقایق اساسی کمک های اولیه میتواند به معنای واقعی کلمه به نجات جان شما و دیگران کمک کند، زمانی که در میان یک موقعیت اورژانسی قرار گرفته اید،بهتر است تا دانش چگونگی سنجیدن موقعیت،کارهایی که میتوانید برای کمک انجام دهید و حتی دانستن تفاوت بین اینکه چه چیزی کمک کننده است و چه چیزی نیست را بدانید.
مهمترین اقدامات کمک های اولیه

1.بریدگی

هنگامی که با یک بریدگی مواجه میشوید، همیشه باید آن را بالا تر از سطح قلب خود قرار دهید، این کار باعث تسکین تورم میشود و به تخلیه مایع در ناحیه بریده شده کمک میکند. اگر بریدگی روی باسنتان است ، دراز بکشید و به کمک بالش قسمت بریده شده را بالا ببرید، اما اگر قادر به انجام این کار نیستید،سعی کنید آن را در سطح قلب یا نزدیک ترین حد ممکن نگه دارید، به خصوص اگر بریدگی با خونریزی همراه باشد.

کمک های اولیه
کمک های اولیه شامل چه اقداماتی است؟
روش های سریع و مهم کمک های اولیه

2.سوختگی درجه اول

سوختگی های درجه اول همچنین به عنوان سوختگی های سطحی شناخته میشوند، که فقط بر روی لایه بالایی پوستتان تاثیر میگذارد، اگرچه ممکن است با درد همراه باشند اما جدی نیستند.

برای درمان،زخم را با آب گرم بشویید، آب یخ ممکن است بدیهی تر به نظر برسد، اما میتواند باعث آسیب بیشتری به بافت شود بعد از تمییز کردن سوختگی از کمپرس سرد و یا کیسه یخ استفاده کنید.

استفاده از روغن و کره یک درمان قدیمی خانگی است، که میتواند به دلیل کاهش رهاسازی گرما آسیب بیشتری به زخم برساند. یک مخلوط از آب و جوش شیرین میتواند به خارج شدن گرما از سوختگی کمک کند.

3.حمله قلبی

هنگام وقوع حمله قلبی،اقدام زود هنگام به کاهش آسیب کمک میکند ، جویدن آسپیرین میتواند به دلیل مهار پلاکت های خون که موجب لخته شدن خون ،چیزی که باعث انسداد سرخرگ ها میشود ، مفید باشد.

هنگام مصرف آسپیرین برای کارایی سریع تر باید از دوز پایین دارو استفاده کنید و به جای بلعیدن و یا با آب خوردن آن را بجوید و در اسرع وقت با اورژانس تماس بگیرید.

تکنیک کمک های اولیه
کمک های اولیه برای حملات قلبی
رایج ترین کمک های اولیه مورد نیاز

4.نیش زنبور

اگر با یک زنبور گزیده شده اید،باید نیش را بیرون بکشید. درحالی که معمولا اعتقاد بر این است که بیرون کشیدن نیش زنبور از پوست میزان سم را به حداقل میرساند.مهمترین چیز زمانبندی است، شما باید هرچه سریع تر نیش را بیرون بکشید حال با خراشیدن آن،با استفاده از موچین و یا بیرون کشیدن آن.

زمانی که یک زنبور نیشش را از دست میدهد بویی تولید میکند که دیگر زنبوران را نیز به آن محل جذب میکند و ممکن است به واسطه دفاع از خودشان شما را نیش بزنند زمانی که نیش را بیرون آوردید و از محیط دور شدید زخم را بشویید و کمپرس یخ بگذارید در صورت داشتن حساسیت از سرنگ خودکار و یا اپی پن در دستتان استفاده کنید و هرچه سریع تر با اورژانس تماس بگیرید.

5.آسیب های چشمی

هنگامی که آسیب میبینید، معمولا اولین کاری که باید انحام دهید این است که زخم را تمییز کنید ، درحالی که وقتی چشمتان آسیب میبیند مهمترین کار این است که چشمتان را بپوشانید و درخواست کمک کنید.

با تلاش برای تمییز کردن چشمتان به تنهایی ممکن است خطر آسیب زدن بیشتر و یا یک آسیب دائمی را در پی داشته باشد. چنانچه در سلامت نمناک اشاره شده است استثنا اصلی این قانون زمانی است که مواد شیمیایی با چشم شما برخورد کند که در این صورت باید چشمتان را بلافاصله با آب بشویید.

6.شکستگی

زمانی که قسمتی از بدنتان شکست، سعی نکنید تا آن قسمت را صاف کنید و به وسیله آتل عضو را ثابت و بدون حرکت نگه دارید، مهم این است که آن را در همان حالت نگه دارید.شکستگی ممکن است یک در رفتگی و یا یک پیچ خوردگی ساده باشد.همیشه برای اطمینان از اینکه جراحت خیلی جدی نیست و یا حتی برای جلوگیری از آسیب بیشتر باید درمان های پزشکی را دنبال کنید.
کمک های اولیه سوختگی
آموزش کمک های اولیه برای شکستگی ها
تکنیک های مهم کمک های اولیه

7.تراشه های چوب

تراشه ها پر از میکروب هستند و به آسانی میتوانند پوست باز را عفونی کنند ، همیشه به یاد داشته باشید که در هنگام برخورد با آنها استریل باشید. اگر یک تراشه چوبی به طور کامل در پوستتان فرو رفته است، ابتدا باید محیط اطراف آن را با ضد عفونی کننده تمییز کنید و بعد با یک سوزنی که در آب جوشیده و استریل شده است ،تراشه را بیرون بیاورید و زمانی که از پوستتان بیرون آمد ، میتوانید توسط یک موچین آن را بیرون بکشید و بعد محل را با آب و صابون بشویید.

8.نیش مار

در برنامه های تلویزیونی و فیلم ها وقتی کسی توسط ماری سمی گزیده میشود، اولین عکس العمل آنها مکیدن جای نیش است. در واقع قبل از انجام این عمل سم وارد جریان خون طعمه شده است بنابراین،این کار کمک چندانی نمیکند.

زمانی که توسط مار گزیده میشوید، مهمترین کار این است که آرام باشید. باید ضربان قلبتان را کاهش دهید، تا از پخش شدن سم جلوگیری شود و به همین نحو استفاده از داروهای مسکن میتواند خون را رقیق کند و سم سریع تر کار کند.

فورا با اورژانس تماس بگیرید، تا پاد هر مناسبی برایتان فراهم کنند اگر برای کمک خواستن مجبور به حرکت هستید، توجه داشته باشید که راه بروید و از دویدن بپرهیزید تا آرام بمانید. اگر برایتان مقدور است ، بر روی زخم روغن نارگیل بمالید، زیرا میتواند با باکتری ها و انگل ها مبارزه کند و بعد جای نیش را با باند ببندید.

آموزش کمک های اولیه
روش های کمک های اولیه هنگام گزیده شدن توسط مار
اقدامات ضروری کمک های اولیه

9.انسداد تنفس

اگر کسی تنفسش متوقف شده باشد، معمولا مانعی در راه تنفسی اشان وجود دارد، فرد را به پشت بخوابانید، دهانش را چک کنید و هرچیزی که میتواند مانع تنفس شود را بردارید حتی مایعات.

برای باز کردن راه تنفسی سر را کج کنید و چانه را بالا بدهید، دستتان را جایی بالای سر و یا نزدیک به پیشانی بگذارید و با قرار دادن انگشتتان در زیر فک و وارد کردن فشار به فک پایین بدون تکان دادن گردن برای باز کردن دهان میتوانید فشرده سازی فک پایین را انجام دهید این کار باعث میشود تا زبان از سر مسیر تنفسی کنار برود و باعث کاهش میزان انسداد هوا شود. سپس شیب سر را تا زمانی که راه تنفسی باز شود ، حفظ کنید.

10.جای زخم

زمانیکه آسیب میبینید ممکن است راجع به داشتن جای زخم زشتی نگران باشید، اما با انجام اقداماتی میتوانید از شکل گیری جای زخم جلوگیری کنید.جوش شیرین به دلیل داشتن خواص ضدعفونی کننده از ایجاد جای زخم جلوگیری میکند و میتواند بدون ایجاد عفونت پوست بسته شده روی زخم را از بین ببرد.

زمانی که جای زخم را با جوش شیرین درمان میکنید، باید اجازه دهید تا زخم در معرض هوای آزاد قرار بگیرد ؛ علاوه بر این، با مخلوط کردن آب با جوش شیرین میتوانید یک محلول ضدعفونی کننده تهیه کنید.

راهکار :نکاتی برای باز کردن باند

کمک های اولیه فقط برای زمانی که آسیب دیده اید، مناسب نیستند بلکه در طول زمان درمان نیز مهم است.

    برای باز کردن چسب بدون عواقب میتوانید بر ناحیه ای که چسب بر روی آن است ،روغن بچه و یا الکل بمالید و یا حتی از آب گرم استفاده کنید .
    همچنین میتوانید محل را با تکه های یخ سرد کنید و بعد چسب را بکنید.
    علی رقم اینکه دلتان میخواهد چسب را یک دفعه جدا کنید، باید چسب را به آرامی بکنید، چون در غیر این صورت ممکن است پوست بسته شده بر روی زخم کنده شده و یا حتی خود زخم دوباره باز شود.

 


منبع : نمناک