تاریخ : 14:20 - 1399/10/27
کد خبر : 475822
سرویس خبری : فرهنگی
 

حفظ حیای فاطمی را در فضای مجازی جدی بگیریم

حفظ حیای فاطمی را در فضای مجازی جدی بگیریم

 یک کارشناس مذهبی معتقد است حیای فاطمی برای زنان در فضای مجازی نیز مصداق دارد و باید از هر کاری که موجب گناه در این فضا می‌شود، خودداری کرد.

حجت الاسلام علیرضا شاه فضل قمصری به مناسبت ایام فاطمیه ضمن بیان روایتی گفت: نابینایی وارد منزل فاطمه شد و پیامبر (ص) که در منزل دختر خود حضور داشتند، مشاهده کردند که فاطمه (س) چادر بر سر کردند. رسول خدا (ص) سوال کردند که چرا در حضور این مرد نابینا چادر بر سر می کند.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: فاطمه (س) به پدر عرضه داشت «اگر او مرا نمی بیند ولی من او را می بینم و همچنین نمی خواهم این مرد نابینا بوی بدن مرا استشمام کند.»

وی با استناد به آیه 31 سوره نور گفت: در قرآن همانگونه که می فرماید مردها باید چشم خود را از نامحرم بپوشانند، زنان هم باید چشمان خود را ازمردان بپوشانند ولی دیده می شود که برخی بانوان تصویری نامناسب از خود را به عنوان چهره نما (پروفایل) در فضای مجازی منتشر می کنند یا با مردان نامحرم به گفت و گو می نشینند و لذت می برند و اگر کسی از این نوع برخوردها لذت ببرد، در آن دل حیای فاطمی جای نخواهد داشت.

شاه فضل ادامه داد: گاهی نیز شاهد برخی بی حرمتی ها در فضای مجازی هستیم و دست به دعا برمی داریم و انتظار داریم دعاهایمان مستجاب شود در حالی که حضرت علی (ع) در دعای کمیل فرمود خدایا گناهانی را بر من ببخش که دعا را حبس می کند.

ضرورت الگوبرداری در ادیان و مکاتب مختلف

وی با اشاره به ضرورت الگوبرداری در مکاتب مختلف گفت: یکی از اصول تربیتی که در تمام ادیان و مکاتب فکری وجود دارد، ارائه الگوست. وقتی یک مکتب فکری ادعای بروز و ظهور می کند، حرفش این است که میخواهم شما را به این نقطه برسانم و این هم الگوی من است. اسلام و قرآن نیز به نوبه خود الگو ارائه کرده است.

وی با استناد به آیات 21 سوره احزاب و چهارم سوره ممتحنه گفت: قرآن در یک جا می فرماید لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه یعنی این پیامبر برای شما الگوی بسیار نیکویی است و در جای دیگر می فرماید قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیم و الذین معه این ابراهیم و کسانی که با ابراهیم بودند، الگوی بسیار خوبی هستند.

وی افزود: ما متاسفانه در الگوبرداری دچار یک دوگانگی و یک بام و دوهوای بسیار خطرناکی شده ایم و آن این است که به مسجد می آییم، نمازجماعت می خوانیم، در روضه حضرت زهرا (س) نیز شرکت می کنیم ولی الگوی تحصیل، تجارت، ازدواج، تربیت فرزند و همسرداری ما در جایی دیگر است.

شاه فضل ادامه داد: ما معتقدیم مسجد آداب خود را دارد؛ بازار و زندگی نیز آداب خود را دارد. یعنی در واقع اینجا یک مسلمان غربزده و مسلمان غیرمسلمان می شویم؛ مسلمانی که ظاهرش مسلمان است اما باطن و فکرش بدون این که بخواهد و متوجه شود، یک مسلمان غربی است و ما اکنون گرفتار این مساله هستیم.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب چندین سال پیش موضوع سبک زندگی را مطرح کردند و این که آیا سبک زندگی ما اسلامی است یا غربی و آیا آداب و اخلاق ما مسلمانی است یا غیرمسلمانی؟

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: غربی ها و در راس آنها آمریکا از طریق صنعت سینمایی خود یعنی هالیود به الگوسازی می پردازند و شخصیت هایی را بوجود می آورند که بسیاری از کودکان و نوجوانان ما این شخصیت ها را باور کرده و از آنها الگوبرداری می کنند.

وی اضافه کرد: دنیای غرب به قدری روی شخصیت سازی کار می کنند که ما باورمان می شود و به قدری در ذهن کودکان نفوذ می کنند، که هنگام خریدن لوازم التحریر یا لباس به صورت ناخودآگاه به دنبال الگوهای غربی هستند و تلاش می کنند تا لباس پوشیدن، قیافه و رفتار خود را همچون الگوهای غربی کنند.

 شاه فضل تاکید کرد: دین اسلام الگو معرفی کرده، غرب نیز الگو معرفی کرده ولی ما در معرفی الگوی خود خوب کار نکردیم و امروز مشاهده می کنیم که فرزندانمان در پیروی از الگوهای دینی به سمتی دیگر می روند.

الگوهای غربی وجود خارجی ندارند

وی با اشاره به ویژگی های الگوهای غربی گفت: مهمترین شخصیتی که غرب معرفی می کند، وجود خارجی ندارد و ساختگی است. الگوی غرب ساخته یک داستان یا فیلم است و ما از آن شخصیت خیالی پیروی می کنیم ولی شخصیتی که ما داریم یک شخصیت واقعی است و بیان ویژگی های حضرت زهرا (س) در موضوعاتی همچون صبر، حیا و وفاداری مانند قطره ای از دریاست.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: آن شخصیت کاذبی که غرب می سازد، شخصیتی است که به هیچ عنوان انسان را به سعادت و کمال نمی رساند و انسان را منحرف می کند ولی هر آنچه که در شخصیت حضرت فاطمه (س) است، همه حرکت به سمت کمال است.

وی افزود: بعضی می گویند غرب شخصیت های جذاب و لذتبخش می سازد و اگر همچون شخصیت غرب لباس بپوشد و الگوی غذا و ازدواج و سایر سبک زندگی خود را شبیه الگوهای غربی قرار دهد، لذت بیشتری می برد.

شاه فضل اضافه کرد: دختری که خود را شبیه بازیگر غربی می کند و باعث جلب توجه نگاه های مردان می شود، اگرچه در ظاهر بیننده (فالوور) های بیشتری دارد ولی در واقع به ضررش است . چون آنها از ظاهر لذت می برند و این نوع جمع کردن بیننده، انسان را به سعادت نمی رساند.

وی خطاب به دختران و زنان تاکید کرد: اگر چهره نما (پروفایل)تان را با نام زهرا مزین کنید و هزاران نفر از بینندگان شما کاسته شود، ارزش دارد.


منبع : ایرنا