تاریخ : 12:12 - 1399/10/28
کد خبر : 478033
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

بورس با شوک مصوبه دیروز چه می شود؟

بورس با شوک مصوبه دیروز چه می شود؟

۲۷ دی ۹۹ مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس، مصوبه کمیته پایش ریسک بازار مبنی بر افزایش ضریب اعتبار از ۳۵ درصد به ۴۵ درصد را ابلاغ کرد. این افزایش به چه معناست و چه تاثیری بر بورس خواهد گذاشت؟ مصطفی صفاری تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه به این پرسش‌ها پاسخ داد.

روز گذشته ۲۷ دی ۹۹ بازار سرمایه یک روز قرمز دیگر را آغاز کرد و رنگ غالب بر نقشه بازار قرمز بود. شاخص ساز‌ها با اُفت قیمت مواجه شدند و به همین دلیل شاخص کل نیز ارتفاع خود را کاهش داد.

 شاخص کل روز گذشته با اُفت بیش از ۴۳ هزار واحدی معادل ۳.۵۱ درصدی، کانال ۱.۲ میلیون واحدی را نیز از دست داد و تا سطح یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۷۱۱ واحدی پایین آمد.

همچنین شاخص کل هموزن نیز با اُفت ۱۰ هزار و ۳۱۸ واحدی معادل ۲.۲۷ درصدی به سطح ۴۴۴ هزار و ۵۰۰ واحدی رسید.

در ادامه خروج پول حقیقی از بازار، در روز گذشته این میزان به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسید و ورود پول حقیقی به صندوق‌ها با درآمد ثابت به ۳۶۲ میلیارد تومان رسید که این میزان بالاترین رقم از هفته اول مهرماه بود.

با این اوضاع بازار، اما دیروز یک خبر مبنی بر افزایش ضریب اعتبار کارگزاری‌ها منتشر شد که کمتر خبرگزاری‌ها به آن پرداختند.

روز گذشته، مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس، مصوبه کمیته پایش ریسک بازار درخصوص افزایش ضریب تعدیل سهام، حق تقدم سهام و واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری در محاسبه حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار را به شرکت‌های کارگزاری ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه آمده بود:

"پیرو اجرای ابلاغیه صورتجلسه ۳ مرداد ۹۷ هیات مدیره سازمان بورس در خصوص اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس و همچنین ابلاغیه‌های اصلاح ضرایب تعدیل اوراق بهادار قابل محاسبه در حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار و با استناد به اختیارات اعطایی به کمیته پایش ریسک بازار، مصوبه بند یک صورتجلسه ۲۴ دی ۹۹کمیته پایش ریسک در خصوص افزایش ضرایب تعدیل سهام، حق تقدم سهام و واحد‌های سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری در محاسبه حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار به شرح زیر جهت اطلاع و اقدام مقتضی ابلاغ می‌شود:

در خصوص افزایش ضریب تعدیل سهام و حق تقدم سهام و واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در محاسبه حساب تضمین معاملات اعتباری اوراق بهادار به شرح زیر تصمیم گیری شد:

 در مورد سهام پذیرفته‌شده در بورس تهران و بازار اول و دوم فرابورس، ۴۵ درصد قیمت پایانی".

خبر بورسی دیروز، چه تاثیری بر بورس خواهد داشت؟


منبع : تابناک