تاریخ : 12:03 - 1399/10/28
کد خبر : 478045
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 ثبت نام وام بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در سال ۹۹ + جزئیات

ثبت نام وام بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در سال ۹۹ + جزئیات

کلیه مستمری بگیران بازنشسته، از کارافتاده کلی و بازماندگان بیمه شده متوفی (همسر) سازمان تأمین اجتماعی می‌توانند از هر یک از وام‌های قرض الحسنه استفاده نمایند.

کلیه مستمری بگیران بازنشسته، از کارافتاده کلی و بازماندگان بیمه شده متوفی (همسر) می‌توانند از هر یک از وام‌های قرض الحسنه استفاده نمایند. ضمناً بیمه شدگان سازمان نیز که دارای حداقل ۲ سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌باشند، می‌توانند در صورت احراز نیاز، از هر یک از وام‌های قرض الحسنه (ضروری، ازدواج، تحصیلی) استفاده نمایند.

در پرداخت انواع وام‌های قرض الحسنه، جابجایی اعتبارات از یک سرفصل به سایر سرفصل‌های وام قرض الحسنه، در صورت عدم وجود متقاضی بلامانع است.

ضوابط اعطای تسهیلات مالی برای مستمری بگیران بیمه تامین اجتماعی

بازنشستگان چگونه می‌توانند برای وام ثبت‌نام کنند؟

بازنشستگان تامین اجتماعی جهت دریافت تسهیلات می‌توانند به همراه مدارک شناسایی و بازنشستگی به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند و ثبت نام کنند. پس از بررسی صلاحیت توسط آن شعبه، افراد به بانک رفاه مدنظر مشخص شده معرفی خواهند شد.

این تسهیلات شامل افرادی که در گذشته از آن استفاده کرده‌اند نخواهد شد البته به نظر می‌رسد که تامین اجتماعی قصد افزایش تعداد این وام را دارد و ممکن است تعداد آن تا ۱۰ برابر افزایش یابد.

شرایط عمومی دریافت انواع وام‌های قرض الحسنه

۱- سقف این وام‌ها مبلغ ۴۰ میلیون (شاید ۵۰ میلیون) ریال می‌باشد.

۲- نرخ کارمزد ۶% شامل ۴% در سال سهم سازمان بعلاوه ۱,۵% کارمزد سهم بانک عامل و ۰.۵% بیمه عمر متقاضی بوده که تماماً بر عهده وام گیرنده می‌باشد.

۳- مدت بازپرداخت وام حداکثر ۳۶ ماه با اقساط مساوی ماهانه می‌باشد.

۴- خسارت تأخیر تأدیه اقساط مطابق مقررات بانک تعیین و بر اساس آن وصول میگردد.

۵- تشخیص نیاز متقاضیان وام به عهده بالاترین مسئول واحد (اداره کل، شعبه، نمایندگی) بوده و مسئولین واحد‌ها مکلفند دقت کافی در احراز نیاز متقاضیان مبذول دارند.

۶- متقاضیان فقط یک بار در سال میتوانند از وام مذکور استفاده نمایند و اعطای تسهیلات مجدد منوط به داشتن اعتبار و تسویه حساب کامل بدهی گذشته می‌باشد.

۷- متقاضیان لازم است فرم پیوست این دستورالعمل را جهت دریافت وام، تکمیل و به شعبه تأمین اجتماعی مربوطه ارائه نمایند. بدیهی است شعبه مذکور پس از اخذ و کنترل مدارک ذیل نسبت به معرفی متقاضی به بانک عامل اقدام مینماید؛

- دفترچه بیمه متقاضی

- گواهی حقوق و تعهد کسر اقساط از شعبه تأمین اجتماعی مربوطه برای مستمری بگیران

- گواهی حقوق و مزایا و تعهد کسر اقساط از محل کار وام گیرنده و ضامن (فقط برای بیمه شدگان)

- احراز حداقل ۲ سال سابقه پرداخت حق بیمه برای بیمه شدگان

۸- هر یک از وام‌های ذکر شده در قبال سفته عندالمطالبه به میزان ۱۲۵% مبلغ وام با امضاء متقاضی، ظهرنویسی ضامن معتبر مورد قبول بانک، ضمانت و تعهد کارفرما (برای بیمه شدگان) خواهد بود.

۹- بانک عامل موظف است پس از اخذ مدارک فوق الذکر و تضمین مندرج در آئین نامه نسبت به پرداخت وام اقدام نماید.

۱۰- سایر موارد برابر با مقررات دفتر امور ذخائر و سرمایه گذاری سازمان و بانک عامل خواهد بود.

در همین راستا کانون بازنشستگان شهر تهران برای ثبت‌نام وام اعضای خود سامانه vaam.kabta.ir را معرفی کرده و متقاضیان برای نام‌نویسی باید اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند.

بازنشستگان برای ثبت‌نام باید شرایط زیر را داشته باشند:

۱ ـ بازنشسته عضو کانون میبایست حقوق خود را از شعب بانک رفاه شهر تهران دریافت نماید.

(سایر بانک‌ها به دلیل عدم امکان کسر اقساط توسط بانک عامل نمی‌توانند وام پرداخت کنند)

۲ ـ بازنشسته باید دارای کارت عضویت کانون بازنشستگان باشد. در صورتیکه کارت عضویت کانون اعتبار نداشته باشد ابتدا به کانون بازنشستگان شهر تهران جهت تمدید مراجعه وسپس ثبت نام کنید.

۳ ـ باتوجه به قوانین بانک مرکزی سن بازنشسته متقاضی وام میبایست کمتر از ۷۲ سال تمام باشد.

۴ ـ بازنشسته باید فاقد بدهی بانکی، چک برگشتی و اقساط معوقه وام از سایر بانک‌های کشور باشد (مطابق مقررات بانک)

۵ ـ بازنشسته نباید در ۳ سال گذشته از تسهیلات وام بانک رفاه استفاده کرده باشد.

۶- مبلغ وام ۵۰ میلیون ریال معادل ۵ میلیون تومان می‌باشد و باز پرداخت مطابق مقررات بانک میباشد.

۷- بازنشسته/مستمری بگیر که درخواست وام دارد باید سیم کارت بنام خود داشته باشد، توجه داشته باشیدشماره تلفن همراه وارد شده صرفا می‌بایست متعلق به شخص بازنشسته/مستمری بگیر باشد

اولویت پرداخت وام با حداقل‌بگیران، بیماران خاص و صعب‌العلاج و همچنین افرادی که فرزندان آن‌ها در شرف ازدواج هستند یا در حال جابه‌جایی مسکن جهت اجاره‌نشینی با ارائه مدرک معتبر است.