تاریخ : 22:30 - 1399/10/30
کد خبر : 486532
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

واکسن خریداری شده در راه/ قیمت واکسن ایرانی چقدر خواهد بود؟

واکسن خریداری شده در راه/ قیمت واکسن ایرانی چقدر خواهد بود؟

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام امروز تلویحا اعلام کرد واکسن های کرونا به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار نمی گیرد. همچنین امروز دکتر روحانی اعلام کرد مردم می‌توانند شاهد ورود اولین محموعه واکسن کرونای وارداتی به ایران در خلال هفته‌های آینده باشند.

امروز رئیس جمهور خبر مهم ورود اولین محموله واکسن کرونای وارداتی به کشور را اعلام کرد و مژده داد دولت مصمم است ظرف هفته‌های آینده و با ورود اولین محموله واکسن خریداری شده، عملیات واکسیناسیون را در کشور مطابق جدول طراحی شده از جامعه هدف آغاز کند.

این خبر پس از آن مطرح شد که در برخی استانها روز بدون فوتی کرونایی را پشت سر گذاشتیم و انتظار می رود تعداد تلفات کرونا که امروز به 87 تن رسیده بود، همچنان در سراشیبی کاهش باشد. به صورتی که امیدواریم تا بهار آینده همه گیری این بیماری مرگبار در ایران کنترل شود.

البته بازنمایی مناطق رنگی کرونایی روی نقشه ایران نشان دهنده آن است که تنها در نوار باریک جنوب دریای خزر، ما با شهرهای نارنجی و قرمز کرونایی روبرو هستیم و انتظار می رود با کنترل سفر مردم در استانهای شمالی و همچنین مراعات بیشتر بهداشت از سوی شهروندان تهرانی، مناطق کرونایی نارنجی و قرمز هم به مناطق زرد و آبی تغییر رنگ دهند.

نکته اینجاست که وزیر آموزش و پرورش تاکید کرده حتما باید از اول بهمن ماه مدارس باز شوند و نظرات مردم هم حاکی از این است که چندان موافقتی با این دستور در بین اولیای دانش آموزان دیده نمی شود. البته تنها باز شدن فضاهای عمومی به مدارس محدود نمی شود چون از وزارت ورزش و جوانان هم خبر رسید که باشگاه های ورزشی با کاهش تعداد مبتلایان به کرونا هم باز می شوند.

خبر جالب توجه دیگر این است که ظاهرا انگار ماجرای لطیفه معتادها کرونا نمی گیرند دارد به واقعیت می پیوندد زیرا یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان اعلام کرده هیچ موردی از ابتلای به کرونا در بین معتادان متجاهر مشاهده نشده است.

در بین اخبار مربوط به واکسیناسیون این بیماری، به جز خبر ورود محموله واکسن وارداتی کرونا به ایران، خبر جالب دیگری از سوی منابع علمی روسیه منتشر شد. جایی که یک دانشمند روسی اعلام کرد کم خوابی، بدخوابی و بیخوابی، احتمال ابتلای اشخاص به کرونا را افزایش می دهد زیرا باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در مقابل این ویروس خطرناک می شود.

 

پزشکان آلمانی هم امروز در حوزه اخبار کرونایی خبرساز شدند چون مسئولان یک بیمارستان در ایالت باواریای آلمان اعلام کردند با نسخه های جهش یافته ویروس کرونا مواجه شده اند و روی آن اسم بامسمای کرونای آلمانی را گذاشتند تا در رقابت با همتایان انگلیسی و چینی خود چیزی کم و کسر نیاورده باشند.

همچنین آنطور که از قرائن برمی آید آزمایش های انسانی واکسن ایرانی توسط شرکتهای دانش بنیان وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام وارد فاز جدید شده است و احتمال می رود به زودی شاهد عرضه این واکسنها در بازار باشیم. نکته مهم آن است که توضیحات مخبر دزفولی رئیس ستاد اجرایی فرمان امام درباره قیمت گذاری این واکسن به صورت شفاف بیان نشده است. او به این نکته کلی اکتفا کرده که محرومان به رایگان از این واکسن بهره مند می شوند و بقیه با قیمتی مناسب، واکسن را دریافت خواهند کرد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه هیچ یک از ۱۴ داوطلب واکسن کرونا عوارض نداشته اند، گفت: حال داوطلبین خوب است و سومین مرحله تزریق نیز امروز انجام خواهد شد؛ با ادامه این روند ظرف سه ماه آتی به تولید۱۲ تا ۱۴ میلیون دز واکسن ایرانی خواهیم رسید.

 

در تایید واکسن کرونای ایرانی نیز یک استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تشریح مختصات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی کرونا، به ویژگی‌های خاص واکسن ایرانی کرونا پرداخت.

همچنین امروز دکتر مسعود مردانی متخصص شناخته شده بیماری های عفونی اعلام کرد تنها نامزدهای ابتلا به بیماری کرونای انگلیسی مسافرانی هستند که از کشورهای خارجی به خصوص ترکیه وارد ایران شده اند و در شرایط قرنطینه به سر می برند. ویروس کرونای انگلیسی همان ویروس جهش یافته ای است که خاصیت انتشار و بیماری زایی آن به شدت افزایش یافته است و به گفته دکتر مردانی بیم آن می رود با کاهش محدودیت‌ها و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی شیوع ابتلا به کرونا افزایش پیدا ‌کند و اگر محدودیت‌ها یکباره برداشته شود دوباره به روزهای سخت بازخواهیم گشت.