تاریخ : 12:09 - 1399/11/04
کد خبر : 496074
سرویس خبری : فرهنگی
 

واکنش امام خمینی به پیشنهاد بازرگان برای "سازش" با نظام سلطنتی

واکنش امام خمینی به پیشنهاد بازرگان برای "سازش" با نظام سلطنتی

در ماه‌های پایانی منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، بازرگان دیداری با امام خمینی در پاریس دارد. واکنش امام به پیشنهاد عجیب او مسیر انقلاب را روشن‌تر از قبل می‌کند.

 ماه‌های پایانی منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، روزهای حساسی است. مردم ایران گوش به فرمان امام خمینی (ره) هستند در حالی که ایشان به واسطه تبعید از سوی محمدرضا پهلوی، در نوفل‌لوشاتو فرانسه است و اعلامیه‌های امام از طریق رابط‌هایی به دست مردم می‌رسد. 

مهدی بازرگان در دیداری با امام خمینی در پاریس‌، نکات و پیشنهاداتی را مطرح می‌کند که واکنش امام خمینی به سخنان او قابل توجه است. 

محمد هاشمی در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، با اشاره به روزهای حضور امام خمینی در پاریس می‌گوید: 

«مهندس بازرگان و حسن شریعتمداری برای ملاقات و مذاکره با امام به پاریس آمده بودند. محور صحبت‌هایشان این بود که شاه برود و بختیار در سمت نخست‌وزیری بماند، فرح نایب‌السلطنه شود، تغییرات و رفورمی انجام شود، شورای سلطنت شکل بگیرد اما نظام شاهنشاهی باقی بماند. در مقابل رژیم حاضر است یکی دو وزارتخانه را به انقلابیون بدهد! امام همان شب حین سخنرانی اشک ریختند و فرمودند: اخیرا پیشنهادهایی به من شده که پیشنهاد سازش است. خمینی چگونه می‌تواند این را قبول کند؟... اگر خمینی هم سازش کند مردم سازش نمی‌کنند.»

امام خمینی(ره) ,

انتهای پیام/


منبع : تسنیم