تاریخ : 18:47 - 1399/11/04
کد خبر : 497590
سرویس خبری : فرهنگی
 

قرآن عامل بیداری از غفلت است

قرآن عامل بیداری از غفلت است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از قرآن به عنوان عامل بیداری از غفلت یاد کرد و گفت: قرآن، عامل شفاعت و برداشتن سنگ‌ها و موانع از پیش و پای دل و جان است.

کارگر آنلاین | عبدالهادی فقهی زاده در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فجر تلاوت از قرآن به عنوان عامل بیداری از غفلت یاد کرد و گفت: قرآن، عامل شفاعت و برداشتن سنگ‌ها و موانع از پیش و پای دل و جان است.

وی افزود: قرآن با وفق و مدارا درک می‌شود و نسبتی با بخش‌نامه و زور ندارد. دینداری خالصانه در همه ادیان صرفاً بر پایه عشق، علاقه، خواستن و دوست داشتن است. پس قرآن، رحمت است و بزرگترین رحمت خدا افاضه نور و زندگی است. همه آنچه قرآن در وصف خودش بیان کرده و در هدف نزول قرآن یادآور شده است، جنبه معارفی دارد تا زمینه عمل به قرآن را فراهم کند.

فقهی زاده ادامه داد: علوم قرآنی شامل چند بخش است که همه این علوم ابزار هستند تا ما را به حقیقت برسانند. همه علوم قرآنی درصدد خدمتگزاری به آستان مقدس قرآن و شناخت آن هستند. ما نیز موظف به ادای خدمت به آستان مقدس قرآن هستیم، چراکه قرآن، سامان‌بخش همه پریشانی‌ها و دشواری‌ها در میان انسان دیروز، امروز و فرداست.

وی به ضرورت فلسفه قرائت، کتابت و حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: همراه شدن با کاروان قرائت، کتابت و حفظ، ما را در مسیر تلاش برای تحقق وجود لفظی قرآن قرار می‌دهد و تلاش برای کتابت قرآن تلاش برای تحقق وجود کتبی قرآن است. همچنین تلاش برای قرائت قرآن تلاش برای وجود صوتی و لفظی قرآن است که در نهایت در مقابل تحریف‌پذیری آن کمک می‌کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کتابت، قرائت و حفظ قرآن کریم زمینه‌ای را فراهم می‌کند که پیام‌های متعالی و ارزشمند قرآن را بارها و بارها ببینیم و به گوش دیگران برسانیم و این علوم از این جهت ارزش بسیاری دارد. همه این‌ها زمینه فهم بیشتر از قرآن را فراهم می‌کند که اگر این‌ها نباشد ما از بسیاری از نعمات برخوردار نخواهیم شد.

حق تلاوت با عمل به قرآن به دست می آید

فقهی‌زاده با بیان اینکه به جاآوردن حق تلاوت جز در عمل به قرآن میسر نیست، گفت: باید در عمومی‌سازی فرهنگ قرآنی تلاش کنیم. در دوره‌های کهن و ایران قدیم، علم طبقاتی بود، اما قرآن، نمود و نماد علم حقیقی است، چراکه آمد و از ابتدا خودش را بیان للناس معرفی کرد و پیامبر (ص) همه را برانگیخت که قرآن را قرائت کرده، حفظ و آن را کتابت کنند.

وی ادامه داد: آخرین فلسفه‌ای که برای کتابت، حفظ و قرائت مطرح است، این است که پیامبر اکرم (ص) در این راه به مثابه یک رسانه برتر عمل کرد. پیامبر (ص) دریافته بود که باید قرآن را به دل و جان مردم رساند و در زبان‌ها جاری کرد و قرآن را به مخالفان رساند. به همین دلیل با روش دوست‌داشتنی و مؤثر خود به این هدف دست پیدا کرد. او قرآن را به مرزهای جهان اسلام و به گوش دوست و دشمن رساند تا همه شیرینی کلام وحی و صحت و راستی آموزه‌های الهی را دریافتند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تهمت‌هایی به آیین اسلام زده می‌شود که اسلام با شمشیر گسترش یافت، تصریح کرد: باید گفت آموزه‌های نابی در مقابل این اتهام وجود دارد و اسلام با تلاوت و تفسیر قرآن و بدون خون‌ریزی و شمشیر به بسیاری از شهرها رفت.

تلاوت با توجه به معنی اثرگذار است

فقهی‌زاده با اشاره به اینکه قرآن خود را با تلاوت عرضه می‌کند، گفت: اگر این تلاوت با توجه به معنی باشد، اثرگذار است و اینگونه است که شور هنرمندانه‌ای را قاریان قرآن برمی‌انگیزند که معنی در همسایگی هنر به عمق اذهان دارد؛ لذا تلاوت قرآن باید انسان را به عمل نزدیک‌تر کند و به فرمایش حکیمانه رهبر معظم انقلاب، کار قاری قرآن نازل کردن قرآن بر دل مخاطبان است.

پانزدهمین جشنواره مردمی تلاوت‌های مجلسی و پنجمین جشنواره فجر تلاوت با معرفی و تجلیل از برگزیدگان پایان یافت. بر اساس این گزارش در رشته قرائت ترتیل بزرگسالان، مجتبی قدبیگی، محمدجواد جاوری، سیدمحمد کرمانی، محمد نوران از تهران و یوسف قنبری از زنجان حائز رتبه اول شدند و سیدحجت ترحمی از خراسان رضوی به عنوان برترین ترتیل خوان سال ۱۳۹۹ معرفی شد.

در این مراسم امیدرضا پرنلو از استان تهران به عنوان استعداد برتر رشته قرائت ترتیل، شایسته تقدیر شناخته شد و زینب علایی از تهران به عنوان فنی‌ترین قاری در رشته قرائت تحقیق بانوان مورد تقدیر قرار گرفت. عنوان برترین قاری نوجوان در رشته قرائت تحقیق به محمدسعید علم‌خواه از قم رسید و محمدامین کهن از خراسان رضوی، به عنوان فنی‌ترین قاری نوجوان شناخته شد.

در رشته حفظ قرآن، برترین حافظ و نفر اول این دوره از مسابقات، محمدرسول تکبیری معرفی شد و شایسته تقدیر و رتبه دوم این بخش به صورت مشترک به سعید شاهرخی و رضا گلشاهی رسید و  پدیده حفظ قرآن کریم این دوره از جشنواره، امیرهادی بایرامی، نوجوان روشندل از استان اردبیل بود.

امین عبدی از استان کرمانشاه به عنوان نفر اول در رشته قرائت تحقیق در بخش بزرگسالان معرفی شد و سعید عبدی و حسین شالچی از تهران، سیدجاسم موسوی از خوزستان، سیدمحمد طاهایی از مازندران و ابراهیم عقیلی از استان خراسان رضوی به صورت مشترک رتبه دوم را کسب کردند.

در این دوره حمید رحیمی، قاری و مدرس قرآن از اسلامشهر در اخلاق‌مداری قرآنی، شایسته تقدیر شناخته شد، سروش عظیمی از استان خراسان رضوی به عنوان برترین دبیر کشوری و یوسف جعفرزاده، از هرمزگان، بهترین دبیر مرحله استانی دوره پانزدهم معرفی شدند.

 برترین استان‌ها در اجرای برگزاری جشنواره پانزدهم به ترتیب آذربایجان شرقی، مازندران، زنجان، البرز و یزد معرفی شدند و در بخش بخش بین‌الملل نیز زکریا الزیرک از کشور مراکش رتبه برتر را کسب کرد. منبع: ایرنا