تاریخ : 08:35 - 1399/11/05
کد خبر : 498439
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

 ۵ بیماری پوستی عجیب که افراد کهنسال را درگیر می‌کند

۵ بیماری پوستی عجیب که افراد کهنسال را درگیر می‌کند

با افزایش سن خطر ابتلا به برخی بیماری‌های پوستی در افراد کهنسال افزایش می‌یابد.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از وب ام دی، با افزایش سن مشکلات جسمانی و روانی متعددی ممکن است به سراغ افراد بیاید. یکی از این مشکلات، بیماری‌های مربوط به پوست است.

از رایج‌ترین و عجیب‌ترین بیماری‌های پوستی که با کهولت سن در افراد مشاهده می‌شود می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- کراتوز آکتینیک

این بیماری به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب بروز می‌کند. در کراتوز آکتینیک پوست دچار آسیب گسترده شده و نقاط قرمز و خشن در آن به وفور دیده می‌شود. همچنین پوسته پوسته شدن از دیگر علائم این بیماری است. این بیماری می‌تواند به سرطان نیز تبدیل شود.

۲- کراتوز سبورئیک

این بیماری به زگیل پیری نیز شهرت دارد و مرتبط با افزایش سن و پیری است که در آن تومور‌های پوستی خوش خیم به رنگ قهوه‌ای در پوست افراد دیده می‌شود. این لکه‌های پوستی بی ضرر هستند، اما می‌توانند نشانه‌های ابتدایی رشد سلول‌های سرطانی یا سرطان پوست نیز باشند.

۳- لکه‌های پیری

لکه‌های پیری که به لکه‌های کبدی نیز شهرت دارند به صورت تخت و به رنگ‌های قهوه‌ای خود را نشان می‌دهند و در اندام‌هایی که نور خورشید بیشتر به آن‌ها تابیده شده است، دیده می‌شود. این بیماری بخصوص در افراد بالای ۵۰ سال شایع است، اما افراد جوانی نیز که به طور مداوم زیر نور آفتاب هستند ممکن است علائم این بیماری را نشان دهند.

پوست

۴- آنژیوم گیلاسی

این لکه‌های سرخ رنگ ناشی از تجمع رگ‌های خونی کوچک است که در یک نقطه پوست ایجاد می‌شود. این لکه‌ها ممکن است در هر جایی از بدن دیده شود، اما مشاهده آن‌ها در نواحی مانند سینه و کمر بیشتر است. این لکه‌ها خوش خیم بوده و ضرری ندارند، اما ممکن است دچار خونریزی شوند. می‌توان با مراجعه به پزشک و با کمک لیزر این لکه‌ها را برداشت.

۵- منگوله پوستی

گونه‌ای خوش خیم است که در بخش‌هایی که پوست چین می‌خورد مانند نواحی گردن، زیر بغل و کشاله ران دیده می‌شود. این منگوله‌های پوستی خطرناک نیستند، با این حال اگر باعث ایجاد مزاحمت می‌شود می‌توانید آن را با یک تکه نخ بسته و مانع از خون رسانی به آن شوید. به مرور این منگوله پوست خشک شده و می‌افتد.