تاریخ : 11:58 - 1399/11/05
کد خبر : 499370
سرویس خبری : فرهنگی
 

عبرتی از ماجرای فرعون در مذاکرۀ با دشمن

عبرتی از ماجرای فرعون در مذاکرۀ با دشمن

کارشناس مذهبی ضمن بیان نکاتی از قرآن گفت: فرعون شعار خوب می‌داد و مدعی بود مردم را به سوی راه رشد می‌برد، اما در مقام اجرا به دنبال اهداف خود بود.

حجت‌الاسلام عابدینی در برنامۀ سمت خدا ضمن بیان نکاتی از آیات قرآن، گفت: باید شعارهای خوب را طوری مطرح کنیم که دشمن حیله‌گر با آن، ذهن مردم را تصرف نکند. فرعون گفت: ما أُریکُمْ إِلاَّ ما أَرى‏ وَ ما أَهْدیکُمْ إِلاَّ سَبیلَ الرَّشاد؛ جز آنچه مى‏‌بینم، به شما نمى‌‏نمایم و شما را جز به راه راست راهبر نیستم.» سَبیلَ الرّشاد یعنی راهی که رشد و کمال در آن است. مؤمن آل فرعون، شعاری که می‌دهد، در تضاد با شعار فرعون نیست بلکه او را خلع سلاح می‌کند؛ می‌فرماید «یا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أَهْدِکُمْ سَبیلَ الرَّشاد؛ مرا پیروى کنید تا شما را به راه درست هدایت کنم.

وی افزود: مثلاً اگر زمانی صلح و مذاکره شعار شود، عیبی ندارد، شعار بدی که نیست؛ چرا انسان حتماً بگوید مذاکره نه، حتماً باید جنگ باشد. مقام معظم رهبری در صحبتی که داشتند، بین مذاکرۀ خوب و مذاکرۀ بد تفکیک قائل شدند. نوعی از مذاکره این‌طور است که همه چیز را به دشمن بدهیم، اما اصل مذاکره اینچنین است که هر دو به منفعتی برسند. شعار خوب را نفی نکنیم، اما باید بدانیم که می‌شود شعار خوب را بد اجرا کرد. فرعون هم شعار خوب می‌داد و مدعی بود شما را به سوی راه رشد می‌برم، اما در مقام اجرا به دنبال اهداف خود بود. در مقابل او، مؤمن آل‌فرعون هم می‌فرماید شما را به راه رشد هدایت می‌کنم؛ اما با اهداف الهی که مدنظر دارد.

نگاه قرآن این است که شعارهایی که مورد تحریف واقع می‌شوند، کنار نگذارید بلکه صحیح آن را اجرا کنید و لوازم آن را نشان دهید. شعار خوب باید معلوم شود انجام‌شدنی است یا خیر. اگر یکی عدالت اجتماعی را بد اجرا کرد، آن را نباید کنار بگذاریم؛ چرا که دعوت به عدل همیشه موضوعی مطلوب است.

انتهای‌پیام/


منبع : تسنیم