تاریخ : 14:20 - 1395/02/07
کد خبر : 50455
سرویس خبری :
 

کارخانه ایستک کردستان تعطیل شد/سرنوشت نامشخص بیش از ۱۰۰ کارگر

شمار بیکاران کردستانی در حال افزایش است؛

کارخانه ایستک کردستان تعطیل شد/سرنوشت نامشخص بیش از ۱۰۰ کارگر

شرکت تولیدی و صنعتی خورشید زریوار که تولید کننده ماء الشعیر گازدار بدون الکل است در سال ۸۵ به همت گروه سرمایه گذاری ایستک در سنندج احداث شد ولی هم اکنون تعطیل شده است.

کارگرآنلاین:  این گروه سرمایه گذاری نخستین کارخانه تولید ماء الشعیر را در شهرستان رشت احداث کردند و در راستای توسعه این طرح خود تصمیم به ایجاد واحدی هم در استان کردستان گرفتند.

با احداث این کارخانه در شهرستان سنندج افراد زیادی اعم از فارغ التحصیلان دانشگاهی و افرادی که از کمترین سطح سواد هم برخوردار بودند، جذب بازار کار ایجاد شده در نتیجه راه اندازی این واحد شدند.

حال بعد از گذشت یک دهه از فعالیت این کارخانه شاهد تعطیل شدن آن هستیم البته نه به دلایلی که بسیاری از واحدهای تولیدی صنعتی دیگر که در سطح کشور در این چندسال اخیر به علت مشکلات اقتصادی با آن مواجه شدند.

مدیرعامل کارخانه ایستک حدود چهار سالی است که به دلیل  اتهامات ارزی دارای پرونده قضایی است و همین مسئله منجر شده طی این سال ها واحدهای تولیدی تحت مدیریت او کج دار و مریز فعالیت خود را ادامه دهند.

به گفته یکی از کارگران کارخانه ایستک کردستان، در این چند سال مدیریت کارخانه به صورت تلفنی از سوی مدیرعامل انجام می‌شد ولی از اواخر اسفندسال ۹۴ بدلیل مشکلاتی که از نبود مدیر ایجاد شده تصمیم به تعطیلی این واحد در سنندج گرفت شد.

کارگران این کارخانه از اواخر اسفندماه سال گذشته تا ۲۱ فروردین ماه امسال سه مرتبه در مقابل استانداری کردستان و سه بار هم مقابل کارخانه تجمع کردند تا بدین وسیله راهی برای شروع بکار مجدد این واحد تا تعیین تکلیف وضعیت مدیرآن ایجاد شود.

اخراج بیش از ۱۰۰ کارگر شرکت ایستک کردستان

بیش از ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار بودند که همگی از اواخر اسفندماه سال گذشته بیکار شدند.

یکی از نمایندگان کارگران این کارخانه که خواست نامی از او برده نشود گفت: از ۲۸ اسفندماه سال گذشته با ما تسویه حساب کردند و از کار بیکار شده‌ایم.

وی به علت تعطیلی این واحد اشاره کرد و اظهارداشت: آنگونه که به ما اعلام کردن یکی از دلایل تعطیلی این است که نمایندگی های فروش محصولات کارخانه به دلیل عدم حضور مدیر این واحد حاضر به پرداخت طلب‌های خود به کارخانه نیستند.

وی عنوان کرد: حال خانواده روزچنگ اعلام کردند تا تکلیف مدیرعامل کارخانه مشخص نشود نمی توانند فعالیت کارخانه را ادامه دهند.

یکی دیگر از نمایندگان کارگران کارخانه خورشید زریوا گفت: خواسته ما از استاندارکردستان یا معاون سیاسی امنیتی او این است که برای رفع مشکلات این واحد میانجی‌گری کنند و تا تعیین تکلیف مدیرعامل کارخانه که به گفته معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه در آینده ای نزدیک اعلام می شود، این کارخانه فعال شود.

این نماینده کارگران کارخانه ایستک کردستان بیان کرد: تعداد افرادی که به صورت مستقیم در این کارخانه در اوایل فعالیت آن مشغول بکار شدند حدود ۴۰۰ نفر بود که بعد از مشکلاتی که برای مدیرعامل کارخانه پیش آمد هر سال تعدادی از نیروها تعدیل شدند.

وی عنوان کرد: از مسئولان استان انتظار داریم دو سه ماه مهلت کاری برای ما بگیرند تا تکلیف مدیر کارخانه تعیین شود.

یکی دیگر از کارگران این کارخانه هم  با اشاره به اینکه سابقه ۲۷ سال کار را دارد گفت: از کارگران شرکت شاهو هستم واز زمان آغاز بکار کارخانه ایستک هم در این واحد مشغول بکار شدم.

وی بیان کرد: اگر بیکاری بیش از ۱۰۰ نفر که سرپرست خانوارهم هستند، برای مسئولان استان مهم باشد بی شک ازآنها حمایت خواهند کرد.

کارخانه ایستک کردستان بدلیل نبود مدیرعامل در تامین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه شده است

استاندار کردستان در ارتباط با وضعیت کارخانه ایستک  گفت: وضعیت کارخانه ایستک کردستان را پیگیری کردم و حتی در این رابطه هم در چند روز اخیر مکاتبه‌ای با معاون اول قوه قضاییه داشته‌ ام.

عبدالمحمد زاهدی بیان کرد: متاسفانه به دلیل وضعیت مالک مجموعه ایستک، مشکلاتی در تامین مواد اولیه و نقدینگی این مجموعه ایجاد شده است که این مشکل با تعیین تکلیف وضعیت مالک آن برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت هم پیگیر هستیم که به شکلی و با استفاده از قوانین موجود بتوانیم از تعطیلی این واحد در استان جلوگیری کنیم.

وی در ارتباط با میانجی گری برای حل مشکل کارگران این واحد گفت: من حرفی ندارم و حاضر به اینکار هم هستم ولی این مسئله باید توسط خانواده مالک این مجموعه تولیدی حل شود.

استاندار کردستان بیان کرد: اگر این کارخانه به دیگر اعضای خانواده مالک اصلی انتقال داده شود در صورتی که از لحاظ قضایی بلامانع باشد، بی شک مشکلاتی که بوجود آمده برطرف خواهد شد.

زاهدی اضافه کرد: نمایندگان کارگران با مدیرکل امورسیاسی استانداری استان در رابطه با مشکلات خود می توانند صحبت کنند.

مسئولان استان تدبیر و تصمیم اساسی در خصوص وضعیت کارخانه ایستک اتخاذ کنند

نماینده مردم در شهرستان‌های سنندج، دیواندره وکامیاران در مجلس شورای اسلامی  گفت: کارخانه ایستک به دلیل مشکلی که برای مدیرعامل آن در طول چند سال اخیر بوجود آمد، تاکنون بدون سرپرست و مدیر به کار خود ادامه داده است.

سیداحسن علوی از مسئولان استان خواست بررسی و تدبیر و تصمیم اساسی در خصوص این کارخانه بگیرند تا بتواند به تولید خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه نتایج تعطیلی این واحد تولیدی بسیار زیاد است، اظهارداشت: بی شک رونق این کارخانه پیامدهای مثبتی برای استان به همراه دارد.

وی عنوان کرد: می طلبد استاندار جلسه ای فوق العاده در ارتباط با وضعیت این کارخانه و کارگران آن تشکیل دهد.

علاوه بر این واحد تولید ماء الشعیر، کارخانه‌های آب معدنی و لبینات مجموعه سرمایه گذاری ایستک که در شهرستان مریوان واقع است هم تعطیل شده است.

تعداد کارخانه هایی که از آنها به توان به عنوان موتور محرکه ی اقتصاد کردستان نام برد انگشت شمار است، ویکی از این واحدها هم کارخانه ایستک است که با تعطیلی آن ضربه زیادی به اقتصاد استان وارد خواهد شد.

خبر تعطیلی کارخانه ایستک باردیگرخاطره تلخ تعطیلی کارخانه نساجی کردستان را در ذهن ها زنده کرد، این واحد هم در اوایل دهه ۸۰ تعطیل شد و موجب بیکاری حدود ۷۰۰ نفری که به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کار بودند، شد.

هر سال بر جمعیت بیکاران استان کردستان افزوده می شود، براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در کردستان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال ۹۳ باردیگر افزایش داشته است.

متاسفانه بجای ایجاد کارخانه های بزرگ در کردستان، واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ درآن که تعداد محدودی هم هستند، تعطیل می شوند و در این میان مردم انتظار دارند لااقل مسئولان مانع از تعطیلی این واحدها شوند./مهر