تاریخ : 13:38 - 1395/02/27
کد خبر : 51102
سرویس خبری :
 

تعدیل نیرو درکردستان ادامه دارد/شمار بیکاران همچنان در حال افزایش

تعدیل نیرو درکردستان ادامه دارد/شمار بیکاران همچنان در حال افزایش

در دو سال گذشته نه تنها از میزان بیکاری استان کردستان کاسته نشده است که روند تعطیلی و تعدیل نیرو در اندک کارگاه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی استان نیز همچنان ادامه دارد.

کارگرآنلاین: وضعیت بیکاری در استان کردستان از یک سو و روند تعطیلی و تعدیل نیرو از سوی دیگر دو چالش اصلی این روزهای استان است که هر چند مدیران و مسئولان متولی خبر از برنامه ریزی و همچنین مدیریت این حوزه را سر می دهند ولی مردم همچنان نگران روزهای آینده برای جوانان و نوجوانان خود هستند.

آمارهای رسمی مرکز آمار ایران میزان بیکاری در استان کردستان در سال ۹۴ را رقمی بیش از ۱۳.۳ درصد نشان می دهد در حالی که مسئولان استانی، این رقم را بسیار بیشتر از این میزان اعلام می کنند.

از سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مدیران و مسئولان استان کردستان همواره از بهبود شرایط و همچنین تلاش در راستای توسعه این استان سخن به میان می آوردند ولی در حالی که دولت به پایان زمان چهار ساله فعالیت خود نزدیک می شود نه تنها قدمی برای بهبود وضعیت اشتغال برداشته نشده است که حتی از میزان شغل های موجود هم به خوبی محافظت نشده و روند تعطیلی واحدهای تولید ادامه دارد.

آمار بیکاری کردستان در سال گذشته ۱۳.۳ درصد است

مرکز آمار ایران، میزان بیکاری در استان کردستان در سال ۹۳ را ۱۱.۶ درصد اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش این مرکز میزان بیکاری در کردستان طی سالهای ۹۳ تا ۹۴ نه تنها کاهش پیدا نکرده که بر آن افزوده شده و نرخ بیکاری کردستان در سال ۹۴ به بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است.

در همین حال مدیران و مسئولان استان کردستان در سخنرانی های مختلف خود نیز این میزان بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار برای استان را قبول نداشته و رقم آن را بالاتر عنوان می کنند.

عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان در همان بدو حضور در استان، رقم واقعی بیکاری در کردستان را حدود ۳۰ درصد اعلام می کرد و حتی معاونین وی و مدیران حوزه های صنعت، کار و تعاون نیز بر واقعی نبودن آمارهای اعلام شده از سوی دولت های قبلی تاکید داشتند.

هفته گذشته مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان در جریان اختتامیه جشنواره کارآفرینان برتر دانشگاهی در سنندج و بعد از گذشت حدود سه سال از فعالیت دولت تدبیر و امید، رقم واقعی بیکاری را حدود ۳۰ درصد اعلام کرد این در حالی است که مرکز آمار اوایل اردیبهشت ماه میزان بیکاری در کردستان را ۱۳/۰۳ درصد اعلام کرده بود.

تعطیلی واحدهای تولیدی کردستان همچنان ادامه دارد

در حالی که بازی با آمار بیکاری در کردستان همچنان ادامه دارد که از سال گذشته روند تعطیلی و یا تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی و صنعتی این استان وارد فاز جدیدی شده است و متاسفانه هر روز بر این میزان افزوده می شود.

در روزهای پایانی سال ۹۴ یکی از محدود شرکت های تولیدی و صنعتی استان کردستان به نام ایستک به دلیل مشکلات مدیریتی و مالی ۱۳۸ کارگر خود را اخراج کرد و حتی کارگران اخراج شده نیز دست به برگزاری تجمع های اعتراضی زده و تا این لحظه اقدامی برای رفع مشکلات آنها عملیاتی نشده است.



کارخانه قند سقز نیز دیگر واحد تولیدی و صنعتی در کردستان بود که وی هم ۲۵۰ کارگرش را اخراج کرده و به مرز تعطیلی رسید که این اقدام حتی اعتراض نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه را نیز به دنبال داشت.

محسن بیگلری که در مجلس دهم نیز موفق به کسب رای اعتماد مردم شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر، از تعطیلی کارخانه قند شهرستان سقز انتقاد و در خواست کرد: وزارت صنعت کمیته ای ویژه جهت پیگیری و حل مشکل کارخانه قند سقز تشکیل دهد.

وی ضمن اظهار تاسف از روند تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی در استان کردستان، بیان کرد: بزرگترین کارخانه شهرستان سقز که بیش از ۲۵۰ نفر بطور مستقیم و یک هزار نفر بطور غیر مستقیم در آن مشغول فعالیت هستند، به علت ناتوانی در تامین مواد اولیه تعطیل شد و این واقعا جای تاسف بسیار است.

وزارت صنعت کمیته ویژه جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی کردستان تشکیل دهد

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچگونه اقدامی در راستای حل مشکل این کارخانه و تامین مواد اولیه مورد نیاز آن ها انجام نداد و این روند نه تنها نگرانی کارگران این کارخانه را به دنبال داشته است، بلکه موجب نارضایتی عموم مردم شهرستان سقز شده است.

در همین حال و در روزهای پایان سال ۹۴ شرکت کاشی کسری در سنندج نیز به دلیل مشکلات مالی و نبود بازار مناسب موفق به تعدیل شماری از نیروهای کار خود شد و این روند به جایی رسید که هفته گذشته جلسه کارگروه رفع موانع تولید به ریاست استاندار کردستان در محلس این کارخانه تشکیل و بر حمایت از فعالیت های آن تاکید شد.

همزمان با تعطیلی این واحدهای تولیدی فعالان بخش خصوصی نیز ضمن تاکید بر اقدامات بهتر دولت، از وضعیت فعلی گلایه کرده و خواستار تصمیم بهتر مدیران و مسئولان استان برای حمایت از حداقل واحدهای تولیدی و صنعتی در کردستان هستند.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج نیز در واکنش به این وضعیت  عنوان کرد: متاسفانه روند فعلی تعطیلی واحدهای تولیدی در کردستان نگران کننده است و انتظار می رود که در این زمینه اقدامات بهتری صورت گیرد و اتاق سنندج آمادگی دارد تا در این زمینه دستگاه های دولتی و متولیان امر را کمک کند.

سید کمال حسینی افزود: حفظ اشتغال فعلی بسیار مهمتر و ضروری تر از ایجاد اشتغال جدید است و باید با حمایت های بهتر و همچنین ایجاد مشوق های لازم تولیدکنندگان را به ادامه کار ترغیب کرد.

زنگ خطر تعطیلی و تعدیل نیرو در حداقل واحدهای تولیدی در استان کردستان در حالی همچنان می نوازد که متاسفانه این استان در طول سالهای گذشته نیز همچنان از بیکاری می نالد و در این بین مسئولان و متولیان امر همواره به جای یافتن راه حلی برای این مشکل، بازی با آمار و کلمات را در اولویت کارها و اقدامات خود قرار داده اند./مهر