تاریخ : 13:03 - 1395/03/16
کد خبر : 51662
سرویس خبری :
 

فرد تک‌بعدی برای ریاست سازمان نظام مهندسی مفید نیست/ ارجاع کار برای کمک به عدالت در توزیع کارها بود

رئیس دوره پنجم شورای مرکزی نظام مهندسیساختمان:

فرد تک‌بعدی برای ریاست سازمان نظام مهندسی مفید نیست/ ارجاع کار برای کمک به عدالت در توزیع کارها بود

به گفته رئیس دوره پنجم شورای مرکزی نظام مهندسی، عمده اهداف نظام مهندسی در دوره پنجم شورای مرکزی محقق شده است؛ به اعتقاد سید مهدی هاشمی در این دوره حرکت نظام مهندسی بر مبنای برنامه و چارچوب‌ها بود و تعامل حداکثری با دستگاه‌های مرتبط توسعه پیدا کرد و جایگاه و شأن مهندسان ارتقاء یافت.

کارگرآنلاین: به گفته رئیس دوره پنجم شورای مرکزی نظام مهندسی، عمده اهداف نظام مهندسی در دوره پنجم شورای مرکزی محقق شده است؛ به اعتقاد سید مهدی هاشمی در این دوره حرکت نظام مهندسی بر مبنای برنامه و چارچوب‌ها بود و تعامل حداکثری با دستگاه‌های مرتبط توسعه پیدا کرد و جایگاه و شأن مهندسان ارتقاء یافت.آنچه در ذیل می‌خوانید ماحصل گفتگوی«صما» با سید مهدی هاشمی، رئیس دوره پنجم شورای مرکزی نظام مهندسی است.

آقای دکتر هاشمی! ارزیابی شما از عملکرد 20 ساله نظام مهندسی ساختمان در صنعت ساخت و ساز کشور چگونه است؟

طی دوره بیست‌ساله اخیر از شکل‌گیری و تثبیت نظام‌مهندسی در ساخت‌وساز کشور فراز و نشیب‌های زیادی به وجود آمده است. ازآنجاکه گسترش تمکین به قانون در طول سال‌ها و به‌ویژه در سال‌های گذشته موردتوجه مردم و اعضای نظام‌مهندسی بوده، باید اظهار داشت که نظام‌مهندسی به رشد و بالندگی رسیده است، ولی هنوز به بلوغ مورد نظر نائل نشده است. برای این بلوغ لازم است حداکثر تلاش برای ایمنی کامل ساخت‌وساز و تعهد مداوم به قانون و پایش مستمر بر فعالیت‌ها و فرآیند موردتوجه قرارگرفته و از آلوده کردن مهندسی به مطامع شخصی و گروهی جلوگیری به عمل آید.

به‌عنوان ریاست دوره پنجم شورای مرکزی، این دوره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و آیا به اهدافی که مدنظر شورای مرکزی و شخص شما بود رسیدید؟

به نظر بنده و بسیاری از همکاران، دوره پنجم یکی از دوره‌های موفق شناخته می‌شود و بخش عمده اهداف محقق شد و حرکت بر مبنا برنامه و تعیین چارچوب‌ها و تعامل حداکثری با دستگاه‌های مرتبط تقویت و توسعه پیدا کرد و جایگاه و شأن مهندسان ارتقاء یافت.

ترکیب نفرات شورای مرکزی در دوره پنجم را چطور دیدید؟

به‌مانند دوره‌های گذشته شامل عمده نظرات طیف‌ها و سلایق مهندسین بود، بسیاری از افراد همان افراد دوره قبلی بودند و برخی نیز به‌تازگی وارد شدند. تلاش‌های خوبی از سوی اعضاء صورت گرفت که هدایت بهتر و هماهنگ‌تر آن‌ها می‌توانست نتایج و ثمرات بهتری برای آن نظام‌مهندسی ساختمان به ارمغان داشته باشد.

آیا در دوران ریاست شما ارتقای کیفیت ساخت‌وسازه‌ها را شاهد بودید؟

پاسخ این سؤال را من نباید بدهم. بهتر است به کارشناسان مراجعه کرد و از آن‌ها پرسید. می‌توانید به شهرها و روستاها بروید و کیفیت ساخت‌وساز و توسعه نظامات فنی واداری آن را مورد ارزیابی قرار دهید. قضاوت را به خودتان می‌سپارم.

ارجاع کار در دوره شما تصویب شد، آیا این مصوبه توانست تأثیر مثبتی در جامعه نظام‌مهندسی کشور داشته باشد؟

مطمئناً نظام ارجاع کار برای توسعه نظارت بر عملکرد مهندسین، شفاف کردن کارنامه حرفه‌ای همکاران و کمک به عدالت در توزیع کارهای موجود بوده است. این‌ها محورهای اصلی شکل‌دهنده به‌نظام ارجاع کار بوده و به نظر می‌رسد رقابت ناسالم و قیمت‌شکنی‌ها را که آسیب آن به‌کل جامعه مهندسی وارد می‌شد را مهار کرد و شأن و منزلت اجتماعی مهندسین را ارتقاء بخشید.

با توجه به اینکه قبل از ریاست شما چهار دوره آقای غرضی عهده‌دار این سمت بود ریاست شما چگونه شکل گرفت؟

آقای غرضی در طول مدت ریاست خدماتی داشته و البته نقاط ضعفی در کارنامه‌شان قابل‌مشاهده است. به نظرم ایشان زحمت خود را کشیدند و بعد از تثبیت نظام‌مهندسی زمینه بهتری برای حضور دیگران در عرصه فراهم کردند. بالطبع انتخاب رئیس بر پایه انتخابات و با سازوکار مشخص‌شده در قانون پیش رفته و تاکنون مسیر خلاف آن مشاهده نشده است.

در مورد شورای هفتم چه پیشنهادی دارید؟ و بر اساس تجربیات ریاست در دوره پنجم، آیا ریاست سازمان بر عهده فرد حرفه‌ای باشد بهتر است یا سیاسی؟

رئیس سازمان نظام‌مهندسی باید هم حرفه‌ای باشد هم با سازوکارهای سیاسی آشنا باشد. یک فرد تک‌بعدی نه‌تنها برای سازمان مفید نخواهد بود که به سازمان و اهداف و چشم‌انداز آن ضربه می‌زند. چون نظام‌مهندسی خدمتی به مردم ارائه می‌دهد که در ارتباط مستقیم و چندگانه با نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی است و نمی‌توان صرفاً با ادبیات تخصصی و با دیگر نهادها صبحت کرد. باید فن گفت‌وگو را شناخت و ترجمان مناسب از گفتمان مهندسی به جامعه ارائه داد. برای دوره جدید هم‌آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم به ارتقای ایمنی و کیفیت در ساخت‌وساز بپردازید. شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را دنبال کنند. با مهندسین مختلف برخورد کنند و جایگاه و منزلت اجتماعی مهندسین را بیشتر از پیش بالا ببرند. اهتمام به الگوی ایرانی و اسلامی در معماری و شهرسازی داشته باشند و خود را با فناوری‌های روز همگام ساخته و سازوکار قانونی و حقوقی آن را به‌ویژه در مباحث فنی ساختمان دنبال کنند.