تاریخ : 11:38 - 1395/03/26
کد خبر : 52171
سرویس خبری : سیاسی
 

اقدام "گستاخانه" دو نظامی آمریکایی در "قطر" + تصاویر

اقدام "گستاخانه" دو نظامی آمریکایی در "قطر" + تصاویر

اخیرا اقدامی از سوی دو نظامی آمریکایی در پایگاه نظامی "العدید" انجام شد که خشم مقامات "دوحه" را برانگیخت.

کارگرآنلاین:  آمریکا پایگاه های نظامی انبوهی در کشورهای مختلف جهان دارد و خلیج فارس نیز یکی از کانون های پایگاه های نظامی "امپریالیسم" است.

سربازان آمریکایی در پایگاه های نظامی این کشور در سراسر جهان بعضا اقداماتی را مرتکب می شوند که با خشم و اعتراض عمومی مواجه می شود و از جمله آن می توان به تجاوز به عنف تفنگداران امپریالیسم در پایگاه نظامی  "اوکیناوا"  اشاره کرد.

اما اخیرا دو سرباز آمریکایی (که یکی زن و یکی مرد بودند) ، اقدامی را انجام دادند که خشم مقامات قطری را برانگیخت و موجب واکنش مقامات "دوحه" شد.

شبکه العالم گزارش داد: این نوار ویدیوئی یک سرباز مرد و یک سرباز زن آمریکایی را کنار پرچم های این کشور و قطر ایستاده و درحال اشاره به پرچم قطر وتمسخر و خندیدن، نشان می دهد.



اقدام



این نوار با انتقادهایی از سوی قطری ها در شبکه های اجتماعی روبه رو شد و روزنامه قطری «العرب» این اقدام را توهین به پرچم قطر دانسته است .  وزارت خارجه قطر اعلام کرد که سفیر آمریکا در دوحه، به دلیل انتشار ویدیویی که در آن دو تفنگدار آمریکایی به پرچم قطر می خندند، به وزارت خارجه این کشور فرا خوانده شد.


**پایگاه "العدید" کجاست؟

"دوحه" روابط بسیار خوبی با واشنگتن دارد و قطر با وجود مساحت کوچک خود میزبان بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در جهان است.  در این پایگاه موسوم به " العدید" حدود 10هزار سرباز مستقر هستند و آمریکا از آن برای انجام حملات هوایی ائتلاف بین المللی تحت رهبری خود علیه داعش در سوریه و عراق استفاده می کند.


شمار تفنگداران ثابت آمریکایی در عدید بیش از سه هزار نفر است و تمامی هزینه های احداث و تکمیل تاسیسات آن را دولت قطر در اواخر دهه 1990 تامین کرد.  این پایگاه آمریکایی در اطراف  "دوحه" پایتخت قطر قرار دارد و بر روی نقشه و در مقایسه با مساحت 11 هزار کیلومتر مربعی قطر، مانند یک شهر در مرکز این کشور به نظر می آید.



اقدام




نکته قابل تامل این است که آمریکایی ها در خاک کشور قطر پرچم این شیخ نشین خلیج فارس را  به سخره می گیرند و این موضوع نشان دهنده انفعال سیاست های دوحه در برابر امپریالیسم است.


**نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه در برابر تفنگداران امپریالیسم ایستاد؟

اقدام تفنگداران آمریکایی در تجاوز به آب های سرزمینی ایران به خوبی در اذهان باقی مانده که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه در برابر این اقدام ایستادگی کرد و اشک نظامیان آمریکایی را درآورد.

در تجاوز آمریکایی ها به  "جزیره فارسی" سپاه پاسداران به سرعت وارد عمل شد و نظامیان آمریکایی بدون شلیک حتی یک تیر به سرعت تسلیم شدند و این نشان از اقتدار جمهوری اسلامی ایران در برابر امپریالیسم بین الملل دارد.

اما وزارت خارجه آمریکا تلاش کرد اقدام سربازان آمریکایی را در مسخره کردن پرچم قطر ، توجیه کند و در عین حال برای  پیچیده تر نشدن اقدام اخیر تفنگداران امپریالیسم از  "دولت قطر" عذر خواهی کرد.

سفیر آمریکا در دوحه اعلام کرد: به دنبال پخش یک نوار ویدیوئی در شبکه های اجتماعی که دو سرباز آمریکایی را در حال تمسخر پرچم قطر نشان می دهد، از دولت این کشور عذرخواهی کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: خانم «دانا شیل اسمیت» اخیرا  در توئیتر خود با اشاره به احضارش از سوی وزارت خارجه قطر نوشت: از دولت قطر در این باره معذرت خواهی کردم و از فرماندهی نظامی نیروهای آمریکایی خواستم در این باره تحقق و اقدامات لازم  را اتخاذ کند.   سفیر آمریکا همچنین در تویتر خود نوشته است "مطمئن باشید که این سربازان خودشان را مسخره می کردند نه کشور قطر را."

حضور نظامی آمریکا نه تنها برای کشورهایی که با این کشور رابطه دیپلماتیک ندارند ، مشکل ایجاد کرده ؛ بلکه برای کشورهایی هم که با این کشور دوست و همپیمان هستند نیز دردسر به وجود می آورد و تمسخر سربازان آمریکایی نمونه ای از آن بود.
/باشگاه خبرنگاران