تاریخ : 11:41 - 1395/07/19
کد خبر : 57857
سرویس خبری :
 

طیب‌نیا: توافق با FATF را اجرا می‌کنیم

طیب‌نیا: توافق با FATF را اجرا می‌کنیم

با وجود ایرادهای اساسی وارده به توافق ایران با کارگروه اقدام مالی وزیر اقتصاد بر اجرایی شدن این توافق تاکید کرد و در مورد برنامه دولت برای یکسان سازی نرخ ارز گفت: در یک بازه زمانی ۲ ماهه، سهم ارز رسمی در تجارت کالا به صفر خواهد رسید.

کارگرآنلاین:علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی ایران گفت، کشورش به دنبال یک اقتصاد انعطاف پذیر است که وابستگی کمتری به نفت داشته باشد و میزان وام های بازپرداخت نشده در بخش بانکی کاهش یابد. وی پیش بینی کرد که اروپایی ها در تامین مالی قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ مشارکت کنند.
وی در مصاحبه با المانیتور در حاشیه نشست پاییزه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول چشم اندازی مثبت از اصلاحات انجام شده از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال 2013 ارائه داد. اما طیب نیا همانند روحانی و دیگر مقامات ایرانی آمریکا را به عدم اجرای کامل تعهداتش بر اساس برجام متهم کرد و گفت که آمریکا باید برای تسهیل بازگشت ایران به سیستم مالی بین المللی کارهای بیشتری انجام دهد.
رویکرد ایران در زمینه اقتصادی همواره مبتنی بر «مقاومت» در برابر سلطه غرب توصیف شده است.  طیب نیا در نشستی که در این اجلاس با حضور وزرای دیگری از کشورهای تولید کننده اوپک داشت، معنی دقیق تر اقتصاد مقاومتی را «انعطاف پذیری» اقتصادی عنوان کرد.
وی گفت: «ویژگی اصلی یک اقتصاد انعطاف پذیر انعطاف در برابر شوک های خارجی است... زمانی که طوفانی رخ می دهد، یک درخت خشک ممکن است خیلی زود بشکند، اما یک درخت منعطف می تواند از طوفان زنده بیرون بیاید.»
به گفته طیب نیا، ایران از نظر تاریخی از رشد پایین اقتصادی، نوسانات شدید در سطح درآمد و بهره وری پایین رنج می برد که همه آنها ناشی از وابستگی بالای کشور به نفت است. «بنابراین ما وابستگی به درامدهای نفتی را در اقتصادمان کاهش داده ایم... اقتصاد مقاومتی در یک کلام اقتصادی است که به رشد اقتصادی بالا با نوسانات پایین دست یابد و سهم بهره وری در اقتصاد بالا برود.»
ایران به دلیل کاهش شدید درامدهای نفتی در دوران تحریم و کاهش قیمت نفت، ناگزیر از کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی شده است. طیب نیا گفت، درامدهای نفتی اکنون تنها 30 درصد از بودجه ایران را تشکیل می دهد و هدف وی کاهش این رقم به صفر و ذخیره سازی درآمدهای نفتی در صندوق ذخیره ملی است.
طیب نیا افزود، ایران از توصیه های صندوق بین المللی پول در مورد اعمال اصلاحات پیروی کرده و ضمن کاهش واردات، پول ملی خود را تقویت کرده و در حال حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز است.
وی گفت، فرق بین نرخ ارز رسمی و نرخ بازار آزاد در حال حاضر 14 درصد است و پیش بینی می شود این رقم باز هم کاهش یابد. «بخش عمده ای از کالاهایی که با استفاده از ارز رسمی خریداری شده، اکنون با نرخ ارز آزاد خرید و فروش می شوند.»
«در یک بازه زمانی 2 ماهه، سهم ارز رسمی (در تجارت کالا) به صفر خواهد رسید. ما خیلی با آرامش و به تدریج بدون لفاظی و تبلیغات در حال یکسان سازی نرخ ارز هستیم.»
وزیر اقتصاد ایران در ادامه این مصاحبه گفت، ایران در حال اجرای قوانین مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریزم است تا مانع از ارسال منابع مالی به گروه هایی نظیر داعش شود.
وی گفت، بانک های ایرانی نرم افزاری نصب کرده اند که مبادلات مالی مشکوک را ردیابی می کند. وی ابراز اطمینان کرد که ایران یک برنامه اقدام منعقد شده بین این کشور با گروه کاری اقدام مالی را اجرا نماید.
طیب نیا گفت، بانک های اروپایی از جمله طرف هایی هستند که در حال مذاکره با ایران برای تامین مالی خرید هواپیما از شرکت های بوئینگ و ایرباس هستند. «در کل، در زمینه تامین مالی این قراردادها، ما مشکلی نداریم.»
وی گفت ایران یه «توافقی اولیه» با کره جنوبی برای تبدیل وون کره به یورو رسیده است. اما وی اظهار داشت که آمریکا می تواند برای تسهیل تبدیل چنین ارزهایی به یورو کار بیشتری انجام دهد و اجازه ارتباط تماسی با دلار آمریکا را بدهد.

منبع: تسنیم