تاریخ : 12:28 - 1395/09/16
کد خبر : 58983
سرویس خبری :
 

۶۶ درصد وام مشاغل خانگی پرداخت نشد

۶۶ درصد وام مشاغل خانگی پرداخت نشد

بر اساس آمار بدست آمده، در حالی که اعتبارات مصوب مشاغل خانگی در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان بود، فقط ۶۶درصد یعنی حدود ۱۰۰میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

به گزارش کارگرآنلاین، مشاغل یا کسب و کارهای خانگی، آن دسته از فعالیت‌هایی هستند که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل‌عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود.

کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان تلقی می‌شوند. قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلان آن می‌شود، که از جمله می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی و امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء اشاره کرد.

یکی از حوزه هایی که دولت برای اشتغال زایی در شرایط بحران بیکاری بر روی آن تاکید دارد، مشاغل خانگی هستند که هر چند می‌تواند در توسعه اشتغال موثر باشد اما حمایت‌ها و از همه مهمتر، فرهنگسازی مناسبی روی آن صورت نگرفته است.

بررسی وضعیت آمار و اعتبارت مشاغل خانگی حاکی از آن است که در سال گذشته ۵۳ هزار و ۵۱۷ مجوز برای ایجاد مشاغل خانگی صادر و ۲۱ هزار و ۸۸۰ فقره وام برای این مشاغل پرداخت شده است.

اما در حالی که اعتبارات مصوب برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۹۴ به میزان ۳۰۰میلیارد تومان بود، ۱۰۰میلیارد تومان تسهیلات برای این بخش پرداخت شده است؛ یعنی فقط یک سوم اعتبارات مصوب تخصیص یافته است.

بررسی تسهیلات پرداختی برای راه‌اندازی مشاغل خانگی نشان می‌دهد سهم تسهیلات پرداخت شده برای این مشاغل در تمام ۳۱ استان کشور کمتر از اعتبارات مصوب بوده است.

در این بین استان ایلام با ۴۰۰ میلیون تومان کمترین میزان تسهیلات پرداختی و استان خراسان رضوی با ۱۷ میلیارد تومان بیشترین میزان تسهیلات پرداختی در بخش مشاغل خانگی را به خود اختصاص داده‌اند.

البته یکی از چالش‌های این بخش، عدم اطلاع رسانی در ارائه فرصت‌های مشاغل خانگی است که طبق دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی موظف است حداکثر تا اول اسفند هر سال نسبت به معرفی مشاغل مذکور از طریق رسانه ها اقدام کند./مهر