تاریخ : 17:13 - 1399/12/04
کد خبر : 590433
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

فوری/ خودروسازان خارجی می آیند+جزییات

فوری/ خودروسازان خارجی می آیند+جزییات

کارگر آنلاین | اصغر خسروشاهی در یک نشست خبری اظهار داشت: میزان تولید قطعات خودرو  در سال جهش تولید نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است، هرچند این روند مورد رضایت قطعه سازان نیست.

به گزارش پایگاه خبری کارگر آنلاین به نقل از فارس، اصغر خسروشاهی در یک نشست خبری اظهار داشت: میزان تولید قطعات خودرو  در سال جهش تولید نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته است، هرچند این روند مورد رضایت قطعه سازان نیست.

وی ادامه داد: به دنبال این‌ هستیم که از این شرایط نابسامان خارج شویم اما یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، کمبود اتاق فکر برای صنعت خودرو است. اتاق فکر صنعت خودرو باید راه اندازی و از کارشناسان استفاده شود، تا تصمیمات درستی برای صنعت اتخاذ شود.

وی در مورد طرح های در دست بررسی برای قیمت‌گذاری خودرو نیز گفت: در شرایطی که خودروسازان با رشد زیان انباشته روبرو هستند، طرح عرضه خودرو در بورس می تواند کمک کننده باشد، هرچند نحوه اجرای آن با ابهامات زیادی همراه است.

خسروشاهی همچنین در مورد احتمال بازگشت شرکای خارجی به صنعت خودرو گفت: با توجه به اینکه پژو و فیات با سرمایه گذاران آمریکایی اقدام به ایجاد جوینت ونچر (مشارکتی) کرده اند، ممکن است، در صورت اجرایی شدن دوباره برجام، دیگر سیاست قبلی را نداشته باشد. در عین حال، ایران نیز رویکرد قبلی را نسبت به این شرکت نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه از این پس شرط ایران برای همکاری با خودروسازان خارجی، پذیرفتن تولید خودرو با سطح داخلی سازی بالا در کشور است، گفت: بررسی ها نشان می دهد که شرکت های چینی برای ورود به بازار ایران بسیار راغب هستند و احتمال می‌رود شرکت‌های اروپایی در این مرحله وارد بازار ایران نشوند.

نایب رییس انجمن قطعه سازان افزود: سیاست ایران نیز نباید این باشد که بازار به راحتی در اختیار خارجی ها قرار گیرد، بنابراین بهترین گزینه فعلی برای همکاری، شرکت های چینی دارای فناوری تولید خودرو به صورت جوینت ونچر است.

* قیمت‌ خودرو باید کاهش یابد

فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه سازان نیز در این نشست با بیان اینکه صنعت خودرو با مشکلات جدی روبرو است که یکی از این مشکلات به قیمت‌گذاری بر می‌گردد، گفت: قیمت‌های تمام شده خودرو باید کاهش یابد.

وی با اشاره به 5 زنجیره وابسته به صنعت فولاد، اظهار داشت: شرکت های فولادسازی از سال 96 تا اوایل سال 98 با خرید پایین مواد اولیه این صنعت که حدود نصف قیمت جهانی بود سودهای هنگفتی کسب کردند، چرا که این مواد را با 5 درصد سود بیشتر در بورس کالا به فروش می رساندند.

وی تصریح کرد: با ورود وزارت صنعت به موضوع قیمت گذاری فولاد، تولید کاهش یافت و این کاهش تولید بر صنعت خودرو اثرگذار بود، زیرا شرکت های فولادی تصمیم گرفتند با کاهش عرضه، وزارت صنعت را مجبور به اصلاح قیمت کنند.

بهنیا ادامه داد: در این شرایط، فولادسازان عنوان کردند که قطعه سازان نسبت به دریافت ورق اضافی اقدام می‌کنند، بر این اساس ظرفیت سنجی مورد تاکید قرار گرفت، این در حالی بود که برون سپاری تولید در صنعت قطعه طی سال‌های گذشته انجام شده بود.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان مشکلات زیادی دارند و واحد‌های تولیدی در یک قدمی تعطیلی هستند، افزود: فعالان صنعت قطعه از شرکت‌های فولادی می‌خواهند که دست از سر تولیدکنندگان داخلی بردارند، بنابراین از رییس جمهور ، وزیر صنعت و نمایندگان مجلس می‌خواهیم به این موضوع ورود کنند، چرا که باعث افزایش قیمت خواهد شد و در نهایت کاهش تولید را به همراه دارد.

* بلاتکلیفی تولیدکنندگان در قیمت‌گذاری محصولاتشان

شهپری، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز با بیان اینکه در حال حاضر قطعه سازان بیش از 30 هزار میلیارد تومان از ایران خودرو و سایپا طلب دارند، گفت: زیان انباشته قطعه‌سازان در حال افزایش است، تا چه زمان می‌توان ضرر را تحمل کرد؟

وی ادامه داد: ایران خودرو امسال 30 درصد افزایش تولید داشته، اما باز زیان ده است، دلیل این مسئله هم قیمت‌گذاری دستوری است. آیا وقت این نرسیده راجع به این قضیه تصمیم جدی گرفت؟ اینکه می‌گویند خودرو در بورس عرضه شود، مشکلی نیست، اما باید مواد اولیه هم در بورس عرضه شود.

شهپری تصریح کرد: یک بار می‌گویند قیمت دستوری حذف می‌شود و یک بار دیگر می‌گویند، شورای رقابت قیمت‌ها را تعیین می‌کند. این بلاتکلیفی مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: صنعت خودرو سال آینده با مشکلات اساسی روبرو خواهد بود.

∎​