تاریخ : 00:35 - 1399/12/05
کد خبر : 591211
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

حریرچی: نشانه‌های پیک چهارم در کشور ظاهر شده‌ است

حریرچی: نشانه‌های پیک چهارم در کشور ظاهر شده‌ است

معاون کل وزارت بهداشت با هشدار درباره موج چهارم کرونا گفت: موارد بستری کووید ۱۹ سیر صعودی دارد و افزایش موارد سرپایی با کمی تاخیر موجب افزایش موارد بستری و مرگ و میر می‌شود.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر حریرچی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: اوضاع به نظر ما بسیار نگران کننده و هشدار آمیز است هرچند هنوز وارد پیک چهارم نشده ایم، اما با مشاهده موارد وسیع ویروس انگلیسی و ورود آن به کشور از مبادی مختلف، نشانه‌های اولیه پیک چهارم ظاهر شده است.
ایرج حریرچی با بیان این که ویروس انگلیسی بسیار مسری‌تر و کشنده‌تر است و جوانان را هم درگیر می‌کند افزود: در خوزستان زدن ماسک به زیر ۵ درصد رسیده است و روسای بیمارستان‌ها درخواست کرده اند که در خوزستان قرنطینه کامل‌تر انجام شود، اما محدودیت‌هایی که باید اعمال شود از نظر ما مناسب اجرا و رعایت نمی‌شود.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: الان در عراق محدودیت‌های شدیدی اعمال می‌شود و چهار روز هفته مردم حق خروج خودرو را از خانه ندارند و اگر ماسک نزنند چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان ما جریمه می‌شوند.
ایرچ حریرچی گفت: در جنوب عراق ۵ درصد موارد ویروس انگلیسی است.
او گفت: باید سعی کنیم پیک استان خوزستان را متوقف کنیم.
حریرچی گفت: در استان مازندران و گلستان و گیلان به رغم کنترل بیماری، اما موارد بستری و مرگ و میر هنوز بالای متوسط کشوری است.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: اگر ۹۵ درصد مردم ماسک بزنند و پروتکل‌ها را دقیق رعایت کنند میزان مرگ و میر ما در خرداد ماه به زیر ۳۰ نفر خواهد رسید.
حریرچی گفت: در خصوص ممنوعیت سفر‌های نوروزی پیشنهاداتی شده، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده که باید چند روزی صبر کنیم تا ببینیم وضعیت ویروس انگلیسی و رعایت پروتکل‌ها چه می‌شود.
دکتر ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم در ارتباط تصویری با برنامه گفت: این پیک در استان خوزستان، سومین پیک استان است که با ۲ ماه تاخیر رخ داده است، اما مهمتر این است که موجب آن ویروس انگلیسی است که سرعت انتشار آن بسیار زیاد‌تر است.
او گفت: ما در پیک اول هر ۲۱ یک روز تعداد بیمارانمان ۲ برابر می‌شد و در پیک دوم هر ۱۴ روز، اما در پیک سوم هر ۸ روز تعداد بیماران ما ۲ برابر می‌شود.
ابول نژادیان با بیان این که ویروس غالب در استان انگلیسی است افزود: ما دامنه تست گیری و بیمار یابی را افزایش داده نشانه‌های پیک چهارم ظاهر شده‌است ایم و محدودیت‌های شدیدتری اعمال شده است، اما در بهترین حالت ۶۵ درصد محدودیت‌ها اجرایی شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در خصوص محدودیت‌ها برخی اصناف مقاومت‌هایی دارند که تلاش شده آن‌ها را با اقناع همراه کنیم و در مواردی هم با متخلفان برخورد شده است و مشکل اساسی ما با بازارچه‌های محلی و حاشیه‌ای شهر‌ها از جمله اهواز است، اما تلاش می‌کنیم محدودیت‌های سخت تری اجرا کنیم تا بتوانیم موج بیماری را مهار کنیم.


منبع : IRIB NEWS AGENCY | خبرگزاری صدا و سیما