تاریخ : 09:59 - 1395/09/27
کد خبر : 59315
سرویس خبری :
 

حذف کارت سوخت در زمان بحران به ضرر کشور است

کمیسیون انرژی همیشه موافق ماندن کارت سوخت بوده است

حذف کارت سوخت در زمان بحران به ضرر کشور است

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش‌بینی می‌کنم نمایندگان در صحن علنی مجلس به الزام دولت به استفاده از کارت سوخت در توزیع بنزین رای خواهند داد.

به گزارش کارگرآنلاین، سیدعلی ادیانی ­راد، در خصوص تصویب  طرح حفظ کارت سوخت در کمیسیون انرژی گفت: فلسفه وجودی کارت هوشمند سوخت اولاً برای ارزیابی دقیق از مصرف حامل‌­های انرژی در داخل کشور بوده و ثانیاً جهت جلوگیری از قاچاق سازمان یافته سوخت ایجاد شده است. همچنین این سامانه توانایی احصای اطلاعات وسایل حمل ­و ­نقل را دارد.

نایب رئیس کمیسون انرژی با بیان اینکه برخی از نمایندگان پس از تصویب حذف کارت سوخت، طرحی را برای الزام دولت در جهت حفظ کارت سوخت تهیه کردند، اظهار داشت: کمیسیون انرژی همیشه موافق ماندن کارت سوخت بوده است و پیش‌بینی می­‌کنم که نمایندگان در صحن علنی نیز به ابقای آن رای می‌دهند.

وی یکی از دلایل مهم مخالفان ماندن کارت سوخت را اینگونه برشمرد: آنها معتقدند نگهداری این سامانه بسیار هزینه‌بر است و قطعاً سامانه کارت سوخت نیاز به تکنولوژی نو و سرمایه­‌گذاری جدیدی دارد اما در این موارد باید ارزیابی کرد چه مقدار هزینه می‌­کنیم و چه مقدار استفاده خواهیم کرد.

ادیانی‌راد هزینه‌­های حفظ و نگهداری از هر دستاورد بزرگ را امری طبیعی و بدیهی دانست و گفت: هم‌اکنون از سامانه‌­ای بهره می­‌بریم که نزدیک به یک دهه با تکیه بر تخصص و توانمندی نیروهای داخلی راه اندازی شده است.

این نمایده مجلس در گفتگو با فارس با اشاره به تحریم‌ بنزین گفت: یادمان نرود که زمانی غرب و آمریکا با عدم فروش بنزین قصد اختلال در ناوگان حمل و نقل کشور را داشتند ولی متخصصان داخلی توانستند این تکنولوژی را با نواقص بسیار اندک تولید کنند که دستاوردهای آن تا به امروز غیر قابل انکار است.

وی دومین دلیل مهم مخالفان را بلااستفاده بودن کارت­‌های سوخت بیان کرد و گفت: در حال حاضر توزیع سوخت به وسیله کارت سوخت جایگاه‌­داران امکانپذیر است و این یعنی رصد میزان مصرف سوخت در کشور و نظارت بر مخازن جایگاه‌­داران که مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از قاچاق سازمان یافته سوخت است.

وی در پایان گفت: در صورت حذف کارت سوخت، دیگر رهگیریِ ردپایِ قاچاق سوخت برای دستگاه­‌های نظارتی میسر نخواهد بود.