تاریخ : 17:09 - 1395/10/04
کد خبر : 59590
سرویس خبری :
 

 انحلال وزارت بازرگانی چه بر سر بازار آورد؟

انحلال وزارت بازرگانی چه بر سر بازار آورد؟

وزیر اسبق کشاورزی گفت:در دولت گذشته، لغو وزارت بازرگانی معضل بزرگی برای تنظیم بازار کالاهای مصرفی است که انتظار می رود مجلس مجددا وزارت بازرگانی را احیا نماید تا شاهد هرج و مرج در بازار نباشیم.

به گزارش کارگرآنلاین، عیسی کلانتری وزیر سابق کشاورزی با انتقاد از عملکرد تنظیم بازار بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی در بخش تنظیم بازار تا کنون موفق عمل نکرده است.
 
به گفته وی تنها محصولاتی نظیر روغن نباتی و نان شامل تنظیم بازار هستند و بازار سایر کالاها در شرایط مطلوبی به سر نمی برند.
 
کلانتری انحلال وزارت بازرگانی را اشتباه بزرگ دانست و گفت: لغو وزارت بازرگانی از معضلات بزرگ تنظیم بازار کالاهای مصرفی بشمار می‌رود و انتظار داریم دولت  و مجلس نسبت به احیای وزارت بازرگانی اقدام کند تا شاهد هرج و مرج در بازار نباشیم.
 
توسعه سردخانه و صنایع تبدیلی امری مهم در تنظیم بازار
همچنین عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس قانون تمرکز، وظایف بخش کشاورزی به وزارت جهاد محول شده که به سبب نبود ابزار لازم این امر به درستی انجام نشده است.
 
وی در ادامه افزود: با اجرای صحیح این قانون، قیمت محصولات مختلف کشاورزی تابع عرضه و تقاضا خواهند بود و وزارتخانه می‌تواند برای کنترل بازار از ابزار های مختلفی استفاده کند.
 
پاپی زاده با اشاره به ابزارهای کنترلی لازم برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی گفت: ابزارهایی نظیر صادرات، صنایع تبدیلی و توسعه سردخانه ها می تواند در زمانی که با کمبود محصول و افزایش قیمت در بازار روبرو هستیم کارگشا باشند.
 
 با تصویب قانون انتظار مشکل خاصی در تنظیم بازار وجود ندارد
علی کوهستانی رئیس اداره تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی ،جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: با ایجاد ارتباط میان تولیدکنندگان، تشکل ها و اتحادیه ها مانند گذشته در نظر داریم تا تعادل را در  بازار ایجاد کنیم.
 
کوهستانی در پاسخ به این سوال که احیای وزارت بازرگانی تا چه اندازه می تواند در تنظیم بازار کالاهای اساسی نقش داشته باشد، افزود: اگر سازمانی به طور خاص بر موضوع تنظیم بازار نظارت داشته باشد و از طرفی با سایر وزارتخانه های مربوطه نیز هماهنگ باشد، بطور قطع به نتیجه مطلوبی دست پیدا می کنیم./ باشگاه خبرنگاران