تاریخ : 18:04 - 1395/10/20
کد خبر : 60153
سرویس خبری :
 

تعطیلی سریالی کارخانجات ایران/ بعد از «ارج» نوبت به «آزمایش» رسید!

تعطیلی سریالی کارخانجات ایران/ بعد از «ارج» نوبت به «آزمایش» رسید!

اظهارات وزیر صنعت مبنی بر خوب بودن حال صنعت کشور در حالی مطرح می‌شود که واقعیت بیانگر چیز دیگری است و در ادامه تعطیلی سریالی کارخانه‌ها بازهم یکی از کارخانجات قدیمی کشور به مرحله ورشکستگی و تعطیلی رسیده است.

به گزارش کارگرآنلاین، رئیس جمهور هفته گذشته به افزایش رشد اقتصادی در دولت یازدهم اشاره کرد.

وی با اشاره به پیش‌بینی بانک جهانی در خصوص رشد اقتصادی، گفت: «پیش بینی بانک جهانی هم برای امسال رشد بالای 6 درصد است و 6.6 درصد پیش‌بینی شده است. بنابراین رشد امسال ما بیش از آنچه که ما پایان سال پیش هدف‌گذاری کرده بودیم که 5 درصد بود، شده است. حتماً تا پایان امسال بیشتر هم خواهد بود و بالای 6 درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت.».

هفته گذشته نیز نعمت زاده وزیر صنعت گفته بود حال صنعت کشور خوب است این در حالی است که  واقعیت چیز دیگری است و بازهم یکی از کارخانجات قدیمی کشور به مرحله ورشکستگی و تعطیلی رسیده است.

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر از تعطیلی کارخانه آزمایش داد و درباره وضعیت کارخانه "آزمایش" بیان کرد: کارخانه "آزمایش" در تهران تعطیل و ماشین‌آلات آن به کارخانه "آزمایش" مرودشت منتقل شده است.

ماشین‌آلات این کارخانجات بروز نیست و باید جایگزین کردن ماشین‌آلات دارای تکنولوژی و به روز در دستور کار قرار گیرد تا واحدها تغییر کنند و شرایط رقابت‌پذیری فراهم شود.

شرکت آزمایش که به واسطه فعالیت‌های محسن آزمایش پیش از انقلاب پا گرفت تا سال 1358 روزگار خوبی داشت.

در جای جای ایران نام آزمایش به واسطه تولید وسایل گرمایشی و سرمایشی تداعی رفاه و پیشرفت ایرانیان بود.

روزگاری که گاز کشی‌ها در تهران و چند شهر دیگر پا گرفته بود و بخاری‌های کپسولی در بورس بودند؛ آزمایش نیز به سرعت مدل‌های متنوع خود را به بازار عرضه می‌کرد.

بخاری، کولر و بخچال که از عمده تولیدات آزمایش به شمار می‌رفتند در آن روزها حرف اول را در هر خانه می‌زدند و فروش قابل توجهی داشتند.

شهیدی دبیر انجمن تولید کنندگان لوازم صوتی تصویری و از اعضای سابق هیئت مدیره کارخانه آزمایش مهمترین دلیل تعطیلی آزمایش را عدم مدیریت صحیح این کارخانه پس از رفتن مدیریت اولیه دانست و گفت: یکی از دلایل مربوط به سهامداری این مجموعه و دلیل دیگر تحت تأثیر عوامل بیرونی بود.

مشکلی که از جهت سهامداری این شرکت را درگیر خود کرد، نه خروج سرمایه و نه نبود تجهیزات و ماشین‌آلات بود، بلکه پس از خروج سهامدار اصلی این شرکت، دیگر آزمایش به روال قبلی خود نماند.

شهیدی عوامل دیگر را حمایت نکردن دولتها از کارخانجات دولتی دانست و تاکید کرد با سه برابرشدن نرخ دلار و افزایش ادامه دار دلاردر دولت یازدهم افت کارخانه آزمایش به شدت ادامه یافت.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر این کارخانه همانند سابق است و هیچ تغییر کاربری در محل کارخانه صورت نگرفته است اما زمانی کارخانه آزمایش حدود 2500 کارگرداشت که امروز همه اخراج شده‌اند.

یکی دیگر از کارخانجاتی که در چند ماه اخیر به تعطیلی رسید کارخانه ارج بود .کارخانه ارج در سال 1316 در یک کارگاه کوچک واقع در خیابان سی متری تهران به اتفاق 8 کارگر ساده فعالیت خود را آغاز کرد.

در سال 1348 با کارگاههای متعدد و ماشین‌های جدید در زمینی واقع در جاده مخصوص کرج با همراهی مهندسین و کارگران مبتکر و ماهر با تکنیکهای مدرن روز  فعالیت خود را ادامه داد.

همچنین این کارخانه از اول فروردین ماه 1352 به صورت شرکت سهامی عام درآمد و قسمتی از سهام آن در مرحله اول به کارکنان و سپس به مردم ارائه شد.در سال 1357 با ملی شدن کارخانجات، عمده سهام آن به صنایع ملی ایران واگذار گردید که تا سال 1374 تحت پوشش این سازمان بود و پس از آن در همین سال، بخشی از سهام سازمان صنایع ملی به کارکنان ارج و مردم و عمده سهام آن به بانک ملی ایران واگذار گردید.

چندی پیش به دنبال تشدید مشکلات تولید در اولین کارخانه تولید لوزام خانگی کشور، ارج رسماً تعطیل و ماشین آلات کهنه این کارخانه هم به فروش گذاشته شد.

**دلیل تعطیلی کارخانجات چیست؟

اما کارشناسان همان طور که در بالاذکر شد یکی از مهمترین دلایل ورشکستی را مدیریت غلط دولتی و بعضا خصوصی بر این کارخانه ها می دانند.

در این راستا هاشمی مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت  با بیان این‌که کارخانه‌های ارج و آزمایش بنابر مدیریت دولتی اداره می‌شدند، گفت: برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر این است که کارخانه‌های مربوطه را طبق همکاری مشترک با شرکت‌هایی که به تکنولوژی‌های روز دنیا دسترسی دارند، وصل کند و در نهایت با همکاری دو طرف مابین شرکت‌های خصوصی داخلی متقاضی و خارجی دارای تکنولوژی فعالیت مشترک صورت گیرد تا بتوانیم لوازم خانگی به روز را در کشور تولید کنیم.

وی در پاسخ به این‌که پیش‌بینی می‌شود تا چه زمانی وضعیت برند "ارج" تعیین تکلیف شود، اعلام کرد که اگر روند پیگیری‌ها به صورت خوشایند پیش رود تا دو ماه آینده وضعیت کارخانه "ارج" تعیین تکلیف می‌شود.

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: حداقل هفت تا هشت جلسه در مورد کارخانه "ارج" به‌طور جدی برگزار شده و داوطلبانی وجود دارند که می‌خواهند ورود کنند. با توجه به این‌که نظر ما صرفا تولید است و مالکیت بانک ملی هم در مورد این برند مطرح است، خیلی نمی‌توانیم آنها را به مسائل مختلف مجبور کنیم تا قیمت‌گذاری کنند؛ بنابراین باید در این راستا فرآیند کار را با تعامل پیش ببریم.

این مدیریت ناکارآمد دولتی فقط به فکر مونتاژ برای رسیدن به کیفیت جهانی است و هیچگاه نتوانسته با ایجاد طرح های جدید با تکنولوژی روز رقابت کند مشکلی که متاسفانه در بیشتر واحدهای صنعتی کشور دیده می شود.

کارخانه های دولتی در یک زمان تکنولوژی روز را وارد کرده و سپس بعد از چند سال از تکنولوژی آن روز عقب مانده و به ورطه ورشکستگی می افتند اما اگر صنعت در کشور ما می خواهد به بلوغ برسد باید با تکیه بر علم و فناوری و جوانان نخبه ایرانی هر لحظه با محصولات خارجی رقابت کرده و اگر آنان توانایی را برمحصولات خود اضافه کردند ما نیز از مرحله عقب نمانده و بهتر از آن را تولید کنیم.

سپردن این کارخانه ها به بخش خصوصی کاردان و نه شرکت هایی که نه دولتی هستند و نه خصوصی، راهکار دیگر احیای کارخانجات در کشور است و باید با  حمایت های بانکی و دادن وام های کم بهره و چه بسا بی بهره کاری کرد که  تولید از این وضع اسفناک خارج گردد./فارس