تاریخ : 14:51 - 1395/10/30
کد خبر : 60602
سرویس خبری :
 

هزینه بیمه کارگران ساختمانی در رشت سه برابر گران شد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان رشت:

هزینه بیمه کارگران ساختمانی در رشت سه برابر گران شد

مسئول نهاد صنفی کارگران ساختمانی شهرستان رشت می گوید اداره کل تامین اجتماعی این شهرستان با اقدامی غیر قانونی، هزینه تشکیل پرونده بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی را تا سه برابر گران کرده است.

به گزارش کارگرآنلاین، «منوچهرحسنی» رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی  کارگران ساختمانی شهرستان رشت گفت: اداره تامین اجتماعی شهرستان رشت تقریبا از خرداد ماه سال جاری بر اساس تفاهم نامه ای، مسئولیت واگذاری احراز اشتغال کارگران ساختمانی این شهرستان را  از تشکل تخصصی انجمن های صنفی کارگران ساختمانی رشت سلب و به  کانون انجمن های صنفی کارگری  واگذار کرده است.

این فعال صنفی با تاکید بر غیرقانونی بودن واگذاری خدمات مرتبط با کارگران ساختمانی به کانون انجمنهای صنفی کارگری به ایلنا گفت: این درحالیست که پیش از این مسئولیت نظارت برصدور و تعویض کارت مهارت برعهده تشکلات صنفی کارگری تخصصی  بخش ساختمان بوده است.

 طبق اظهارات وی  بر اساس ماده 18 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار وسایر قوانین مربوط  به بیمه کارگران ساختمانی، احراز صلاحیت بیمه شدگان وظیفه انجمن های صنفی کارگری ساختمانی است و محول شدن آن به هر نهاد صنفی غیر تخصصی  دیگر خلاف قانون است.

به گفته حسنی ،احراز صلاحیت شاغلان کارگران بخش صنعت ساختمان تخصصی است و در این راستا انجمن های صنفی کارگری ساختمانی که نمایندگان منتخب کارگران شاغل این حرفه هستند، توانایی و قدرت تشخیص احراز صلاحیت شاغل و غیرشاغل بودن کارگران ساختمانی را دارند.

او در ادامه سخنان خود مدعی شد که هر کارگر ساختمانی که از طریق کانون انجمن های صنفی کارگری شهرستان رشت برای بیمه تامین اجتماعی اقدام می کند باید مبلغی بین 100 تا 120 هزار تومان پرداخت کند و این در حالی است که تا پیش از این هزینه هر کارگری که از طریق انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان رشت برای بیمه تامین اجتماعی اقدام می کرد نهایتا مبلغ 36 هزار تومان بود که حدود یک سوم هزینه کنونی می شود.

این فعال صنفی کارگران دراستان گیلان  با درخواست ازمدیر عامل سازمان تامین اجتماعی برای رسیدگی به این موضوع مهم افزود: در مورد این مشکل با برخی مسئولان اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان وهمچنین مدیران شهرستانی مکاتباتی انجام شده است که در عمل پاسخ روشنی به ادامه همکاری با انجمن های صنفی  کارگران ساختمانی نمی دهند.