تاریخ : 10:30 - 1395/11/17
کد خبر : 61205
سرویس خبری :
 

سفره چربِ زنگنه برای خارجی‌ها!

تلاش وزیر نفت برای سپردن کار به توتالِ بدنام

سفره چربِ زنگنه برای خارجی‌ها!

نادریان گفت: گفت: در حال حاضر صنعت حفاری ایران بهشت دکل سازان چین شده و ۴۰ دکل توسط شرکت‌های دولتی، شبه دولتی و خصوصی به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار از چین ایران خریداری شده است.

به گزارش کارگرآنلاین، عبدالحمید نادریان مدیرعامل شرکت توسعه پترو صنعت دریا و فعال صنعت نفت در خصوص وضعیت بازار نفت در دوران ریاست جمهوری "ترامپ" اظهار کرد: ظرفیت تولید نفت در دنیا 90 میلیون بشکه در روز بوده که سهم ایران 5% است.

وی با بیان این مطلب که "اوباما و ترامپ دو روی یک سکه هستند" گفت: جمهوری خواه و دموکرات دو روی یک سکه هستند و فرقی با هم ندارند. آمریکا در تحریم نفت ایران و در تحریم دلار برای ایرانی‌ها موفق عمل کرده است.

این فعال صنعت نفت با انتقاد از بی‌توجهی مدیران وزارت نفت به تولید داخل نیز به «نسیم آنلاین» تصریح کرد: هم اکنون در حال انجام یک سرمایه گذاری 91 میلیارد دلاری در 29 فاز جنوبی هستیم. 70 میلیارد دلار از این سرمایه گذاری اتفاق افتاده و 21 میلیارد دلار دیگر هم اتفاق می‌افتد. خارجی‌ها تمام این پول را از ما گرفته‌اند .
سهم صنایع داخلی از سرمایه گذاری در صنعت نفت ناچیز است

نادریان خاطرنشان کرد: آقایان زنگنه و کاردر باید پاسخ دهند که سهم صنایع داخلی از این 91 میلیارد دلار چقدر است. قانونِ حداکثر ساخت داخل و اقتصاد مقاومتی که آقای جهانگیری و آقای ویسه ادعای اجرا و انجام آن را دارند فقط روی کاغذ است . اقتصاد مقاومتی سربرگ و سر درب ادارات بوده و فقط در حد حرف و سمینار و همایش و شعار است.

وی گفت: در حال حاضر صنعت حفاری ایران بهشت دکل سازان چینی شده و 40 دکل‌ها توسط شرکت‌های دولتی، شبه دولتی و خصوصی به مبلغ 20 میلیارد دلار از چین خریداری شده است.

IPC سهم صنعت داخل را به خارجی‌ها می‌دهد

این فعال صنعت نفت افزود: صنعت حفاری ایران سالی 10 میلیارد دلار کار حفاری دارد. این یعنی در طی 5 سال 50 میلیارد کار حفاری انجام گرفته و به دنبال آن سهم صنعت داخل را در اختیار خارجی قرار داده‌اند.  در IPC سهم صنعت داخل در اختیار خارجی قرار می‌گیرد. شرکت ملی نفت هم می‌گوید 50 میلیارد تعهد بدهی داریم و امکان سرمایه گذاری بیشتر نداریم. بنابراین به ناچار کار را به خارجی‌ها واگذار می‌کند.

نادریان بیان کرد: ایران 358 مخزن دارد، که 159 مخزن دست نخورده است. یعنی ما فقط از 163 مخزن استفاده می‌کنیم. وزیر نفت می‌گوید ضریب برداشت چاه ایران توسط بهره بردار ایرانی  نسبت به ضریب برداشت شرکتهای خارجی کمتر است و به این وسیله سفره خارجی‌ها را چرب می‌کند. جالب تر اینکه هم اکنون خارجی‌ها برای چاه‌های ایران صف کشیده‌اند و وزیر نفت هم چوب حراج به آن‌ها زده است.
صف درست کردن زنگنه برای خارجی‌ها با شعار انقلابی بودن او سازگار نیست

وی گفت: آمریکا در تحریم نفت ایران موفق عمل کرده و تا سال 2027، 10 میلیون دلار بیشتر سرمایه گذاری در نفت ایران شامل جریمه می‌شود. آمریکایی ها تاکنون 22.5 میلیارد دلار، بانکها و شرکتهای طرف مقابل ایران را جریمه کرده است. موفقیت آمریکا از دیدگاه هر دو جناح جمهوریخواه  و دموکرات یکی است. یعنی ایران را تحت فشار می گذارد، آن‌ها 22.5  میلیارد دلار از این راه کاسبی کرده‌اند.

وی با انتقاد از رفتار و عملکرد وزیر نفت در سپردن قراردادهای خوب به شرکتهای ضد ایرانی به «نسیم آنلاین» گفت: زنگنه هم در تحریم شرکتهای ایرانی و واگذاری کار به توتال موفق عمل کرده است. دنبال خارجی‌ها دویدن و صف درست کردن برای ورود آنها با شعار فرزند انقلاب بودن زنگنه سازگاری ندارد، شما وقتی کار داخل را به خارجی می دهید اشتغال خارجی را رونق می دهید. واقعا از آقای زنگنه درخواست میکنیم کاری که ایرانی میتواند به راحتی انجام دهد به خارجی نسپارد.

این فعال صنعت نفت بیان کرد: در فشار آوردن بر دولت و مردم ایران اوباما و ترامپ با هم مسابقه دارند. ترامپ هم هنوز نیامده بر دستان ایرانی دست بند می‌زند و زندانی میکند. زبان اوباما و ترامپ، زبان تئوری قدرت است. هر کس بدون زبان قدرت با آمریکا حرف بزند محکوم به شکست است./نسیم آنلاین