تاریخ : 09:46 - 1395/11/20
کد خبر : 61255
سرویس خبری :
 

 اطلاعات سبد غذایی کارگران برای دستمزد 96  اعلام شد

اطلاعات سبد غذایی کارگران برای دستمزد 96 اعلام شد

اطلاعات پایه سبد غذایی کارگران به منظور لحاظ شدن در تعیین حداقل دستمزد سال ۹۶ جامعه کارگری از انستیتو تغذیه ایران دریافت شد.

به گزارش کارگرآنلاین، در ادامه تشکیل جلسات ستاد مزد ۹۶، عصر دیروز نیز این کارگروه تخصصی با حضور شرکای اجتماعی (کارگری، کارفرمایی و دولت) در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این خصوص علی خدایی عضو کارگری کارگروه تخصصی مزد ۹۶ با بیان اینکه خوشبختانه هر ساله فرآیند تعیین دستمزد به تکامل می‌رسد، گفت: در همین راستا کارگروه مزد طی دو سال گذشته در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می شود.

وی افزود: در خصوص سال گذشته این گلایه وجود دارد که چرا نتایج ستاد مزد، در نهایت مورد استفاده قرار نگرفت؛ البته در روزهای پایانی سال گذشته یک اختلاف نظر بین گروه‌های کارگری و کارفرمایی در خصوص مراجع آماری رسمی وجود داشت.

عضو هیأت رئیسه کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به اینکه پیشنهاد ما این بود جلسات کارگروه مزد، در سال جاری از ابتدای سال و به دور از هیاهوی تعیین حداقل مزد سالانه تشکیل شود گفت: در نهایت از ۱۵ آذرماه کارگروه تخصصی مزد ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد که در نخستین گام و در جلسات اولیه با توافق اعضاء مقرر شد مرکز آمار ایران و بانک مرکزی به عنوان مراجع آماری رسمی محاسبات آماری کلی قرار گیرد. همچنین انستیتو تغذیه به عنوان مرجع اعلام اطلاعات پایه سبد غذایی کارگران تعیین شد.

خدایی با اشاره به اینکه  باید چانه‌زنی کنیم تا در نهایت یک سبد معیشت منطقی به عنوان معیار تعیین حداقل دستمزد تعریف شود گفت: البته کارگروه مزد، زیر مجموعه شورای عالی کار است و در نهایت موارد مورد توافق در این جلسات باید در شورای عالی کار تصویب شود.

وی با اشاره به شائبه عدم حضور برخی تشکل‌های رسمی کارگری در جلسات مزد گفت: از همان جلسات نخستین، تمام نمایندگان تشکل‌های کارگری در کارگروه حضور داشتند و نمایندگان آنها می توانند در این خصوص شهادت دهند.

تعیین سهم هر یک از اقلام سبد معیشت از کل هزینه زندگی کارگران

همچنین اصغر آهنی‌ها عضو کارفرمایی ستاد مزد ۹۶ درباره جزئیات توافقات صورت گرفته در چند جلسه این کارگروه به خبرنگار مهر گفت: به نظر مشترک شرکای اجتماعی، به این نتیجه رسیدیم با تعریف اقلام و هزینه سبد معیشت، یک فرمول مشخص برای محاسبه حقوق سالانه تعیین شود.

وی ادامه داد: در همین زمینه طی چند جلسه گذشته ستاد مزد، مقرر شد در قالب تعریف سبد معیشت، میزان انرژی و کالری یک کارگر به گونه‌ای که راندمان مطلوب داشته باشد، مشخص شود که در این زمینه با دعوت از کارشناسان انستیتو تغذیه در جلسه ستاد مزد، اطلاعات پایه سبد غذایی کارگران دریافت شد.

نماینده کارفرمایان در کارگروه مزد ۹۶ گفت: علاوه بر تعریف سبد معیشت، بُعد خانوار و میزان انرژی متناسب با سطوح مختلف سنی باید مورد بررسی قرار گیرد تا در نهایت میانگین کالری برای یک کار مطلوب استخراج شود.

عضو کارفرمایی شورای عالی کار ادامه داد: پس از تعریف سبد معیشت، سهم و درصد هر یک از اقلام سبد مانند درصد هزینه خوراک، پوشاک، مسکن و سایر اقلام در کل هزینه یک کارگر مشخص خواهد شد. برای تعیین هزینه اقلام خوراکی میانگین قیمتی این اقلام در مناطق روستایی و شهری استخراج می‌شود و سپس پس از تعیین سهم خواروبار، سهم سایر اقلام این سبد محاسبه خواهد شد.

عضو کارفرمایی شورای عالی کار ادامه داد: در گام دوم و پس از تعریف سبد معیشت، سهم تولیدکننده، دولت و سایر دستگاه‌ها از پرداخت هزینه هر یک از اقلام سبد مشخص خواهد شد چرا که تمام این هزینه‌ها نباید از طرف تولید کننده به کارگران پرداخت شود. در همین راستا تفکیک و جداسازی سهم هر یک از دستگاه ها از سبد معیشت در دستور کار قرار می‌گیرد.

عضو کارفرمایی کارگروه تخصصی مزد ۹۶ با تاکید بر اینکه امیدواریم با همسویی شرکای اجتماعی بتوانیم در این شرایط بستر زندگی بهتر را برای کارگران فراهم کنیم گفت: در نهایت سبد معیشت خانوار به عنوان یک فرمول ثابت برای تعیین مزد سالانه قرار خواهد گرفت که تاکنون چنین عزمی بین سه ضلع کارگری، کارفرمایی و دولت برای محاسبه منطقی دستمزد سالانه وجود نداشته است./مهر