تاریخ : 16:10 - 1395/11/24
کد خبر : 61380
سرویس خبری :
 

 سهام عدالت گرفتاری دولت شد

تضاد آرا در دولت یازدهم برسر سهام عدالت

سهام عدالت گرفتاری دولت شد

در حالی که معاون سازمان خصوصی سازی سهام عدالت را در بلندمدت اثری مثبت برای اقتصاد کشور می‌داند، وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است سهام عدالت به گرفتاری امروز دولت تبدیل شده است.

به گزارش کارگرآنلاین؛ معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی سازی تازگیها در خصوص تاثیرات سهام عدالت بر اقتصاد کشور گفته آزادسازی سهام عدالت در بلندمدت تاثیرات خود را بر اقتصاد خواهد داشت.

به باور خانی؛ تجربه تاریخی در کشور ما نشان می‌دهد به دلیل فروش نفت، حجم بالایی از ثروت و دارایی همواره در دست دولت بوده است و بر این اساس طرح توزیع سهام عدالت یکی از طرح های نادر در کشور است که به دنبال توزیع ثروت میان مردم و اقشار مختلف جامعه می باشد که می تواند به منبع درآمد دائم و مستمر برای آنها تبدیل شود.

وی همچنین در خصوص تفاوت سهام عدالت و توزیع یارانه اذعان داشت: در توزیع یارانه بخشی از درآمد جامعه نصیب مردم می شود که ریشه در توزیع درآمد دارد، اما در طرح سهام عدالت، توزیع ثروت صورت می گیرد که می تواند موجب ایجاد درآمدی مستمر برای مشمولین شود. بر همین اساس به مردم پیشنهاد می شود پس از آزادسازی، سهام عدالت خود را نگه دارند و اقدام به فروش آن نکنند، چرا که از محل سود سالانه این سهام می توانند درآمدی مستمر را برای خود بوجود آورند.

بر اساس این گزارش؛ در حالی معاون سازمان خصوصی سازی به عنوان یک مقام مسئول در دولت یازدهم سهام عدالت را در بلندمدت اثری مثبت برای اقتصاد کشور می‌داند که وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز در هشتمین کنفرانس توسعه نظام تامین مالی با بیان اینکه تخصیص 60 درصدی سهام عدالت امروز تبدیل به گرفتاری دولت شده گفت: هیچ سرمایه‌گذاری نباید با آورده 30 درصدی وارد طرح‌های انتفاعی شود.

به گفته نعمت زاده، 30 درصد از اموال دولت بابت رد دیون در گذشته واگذار شده است. اصل سهام عدالت نیز کار پسندیده‌ای بوده و بر اساس طرحی که در دوره‌ای به دولت وقت ارائه دادم عنوان شد که حداکثر تا 15 درصد سهام یا یک کرسی هیات مدیره به این بخش اختصاص یابد، در حالی که تا 60 درصد سهام شرکت‌ها به سهام عدالت تخصیص داده شد که باعث گرفتاری امروز دولت شده است.

با وجود این باید منتظر ماند و دید همانطور که قبلا وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم پرداخت یارانه‌ها را مصیبت عظمای دولت خوانده بود و حالا وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز معتقد است سهام عدالت به گرفتاری امروز دولت تبدیل شده است، در آینده وزرای دولت یازدهم چه موضوعاتی را مصیبت و گرفتاری خواهند خواند .../تسنیم