تاریخ : 10:54 - 1395/12/23
کد خبر : 62026
سرویس خبری :
 

سود سهام عدالت برای خرید ۲ نان سنگگ در ماه کفاف می‌دهد

شرکت‌های سودده را از سهام عدالت خارج کردند

سود سهام عدالت برای خرید ۲ نان سنگگ در ماه کفاف می‌دهد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سود سالانه هر فرد از سهام عدالت 36 هزار تومان می‌شود که معادل 3 هزار تومان در ماه است یعنی مردم با این سهم تنها قدرت خرید 2 عدد نان سنگک در ماه را پیدا می کنند.

به گزارش کارگرآنلاین، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب در خصوص اشکالات وارده بر طرح سهام عدالت تصریح کرد: این طرح 3 اشکال عمده دارد؛ نخست اینکه دارنده سهام حق تصمیم گیری و نظارت بر انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت ها را ندارد.
وی ادامه داد:اشکال دوم اینست که سهامدار حق مالکیت ندارد و مورد سوم هم پرداخت سود است که در این مورد دولت یک گام به جلو برداشته است.

پور ابراهیمی گفت: دو میلیون نفر از صاحبان سهام عدالت فوت شده اند و یکی از ابهامات این طرح این است که سود یک میلیونی آنها چه می شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پایان سال 95 پایان وعده 10 ساله دولت است و دولت باید در سال 96 سود توزیع کند، گفت: در 10 سال گذشته جز واریز یکی دو مرحله سود اندک، مردم از این سهام عدالت هیچ خیری ندیده‌اند.

محاسبه اشتباه سود سهام عدالت
پورابراهیمی اظهار داشت : در حال حاضر مطالبه مردم این است که اگر این سهام ارزشی دارد پس باید آزادسازی صورت بگیرد تا سهامدار حق فروش داشته باشد.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه میزان سود محاسبه شده از سوی رئیس سازمان خصوصی سازی ( که آن را 90 هزار تومان در سال محاسبه کرده بود) درست نیست ، تصریح کرد:پیش بینی ما برای سود سال 95 شرکت ها حدود 3 هزار و 600 میلیارد تومان است؛ با توجه به اینکه 50 درصد سهم مربوط به دولت و 50 درصد مربوط به مردم است، سهم سهامدارن معادل هزار و 800 میلیارد تومان می شود.
وی ادامه داد: با این حساب سود سالانه هر فرد از سهام عدالت 36 هزار تومان می شود که معادل 3 هزار تومان در ماه است یعنی مردم با این سهم تنها قدرت خرید 2 عدد نان سنگگ در ماه را پیدا می کنند.

راه‌اندازی سامانه سهام عدالت غیر کارشناسی است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:راه اندازی سامانه سهام عدالت کاری غیرکارشناسی است و اجرای آن به برنامه جامع تر و انجام کار کارشناسی بیشتری نیاز دارد.

خروج شرکت‌های سودده از سهام عدالت بدون رضایت سهامداران
وی در خصوص دیگر اشکالات این طرح بیان کرد: در اول اسفند ماه دولت 7 شرکت پالایشگاهی سود ده را از لیست 60 شرکت سهام عدالت خارج کرد و شرکت‌های دیگری را جایگزین کرد که این امر بدون رضایت سهامداران صورت گرفته است.
 
پورابراهیمی گفت: بعضی از وزرا باید پاسخگوی این اتفاقات توزیع سهام عدالت باشند که چرا بدون اجازه سهام دار، 7 شرکت سودده از لیست شرکت های سهام عدالت خارج شده است؟
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ساختار توزیع سهام عدالت اشتباه است و عملا سودی به دست مردم نمی رسد.

طرح دو فوریتی مجلس برای تعیین تکلیف سهام عدالت در راه است
وی گفت: جمع بندی نهایی کمیسیون اقتصادی مجلس پس از صحبت های روز سه شنبه این هفته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی در جلسه کمیسیون انجام می شود که قرائت نتیجه در صحن علنی به روزهای ابتدایی سال جدید موکول خواهد شد.
پورابراهیمی تاکید کرد: باید مشخص شود که این طرح به صلاح کشور است و در غیر این صورت مجلس با ارائه طرح دو فوریتی موضوع را بررسی خواهد کرد.