تاریخ : 11:58 - 1396/02/18
کد خبر : 62944
سرویس خبری :
 

مردم چگونه نارضایتی خودشان را از خودروهای داخلی اعلام کنند

رشد کیفی خودرو در سال‌های اخیر چقدر بوده است؟

مردم چگونه نارضایتی خودشان را از خودروهای داخلی اعلام کنند

معضل کیفیت و نحوه قیمت گذاری خودروهای داخلی از مواردی است که همواره به عنوان موضوعی چالش برانگیز در افکار و اذهان عمومی مطرح بوده است و با گذشت سالیان طولانی،به نظر می رود این مباحث در حوزه خودروهای پر تیراژ به نحو شایسته ای حل و فصل نشده است.

به گزارش کارگرآنلاین، اگرچه خودرو در قالب کالاها و محصولات سرمایه ای قابل تعریف نیست،اما در طول سالیان اخیر،تمایل خانوارهای ایرانی به خرید و تهیه خودروی شخصی آن‌چنان افزایش یافته که از آن به عنوان یکی از نیازهای اساسی یاد می شود.

کم نیستند خانوارهایی که تهیه خودرو را به عنوان اولویتی جدی مد نظر قرار می دهند و حتی خرید منزل مسکونی را به عنوان اولویتی ثانویه بعد از خودرو در دستور کار قرار می‌دهند.

اگرچه تهیه و خرید خودرو به مراتب با سهولت هر چه بیشتری (در مقایسه با منزل مسکونی) انجام می‌پذیرد اما به هر ترتیب این نافی توجه و تمرکز بسیاری از خانوارهای ایرانی به خودرو و تلاش برای تهیه آن نیست.

به تَبَعِ این نیاز، انتظار جامعه از خودروسازانِ ایرانی معطوف به این امر می شود که هر ساله، خودروهای داخلی با کیفیت و امکانات هر چه بیشتری ارائه و عرضه شوند، امری که متأسفانه، آن‌چنان که شایسته و مقتضی است محقق نشده و بسیاری از متقاضیان خرید خودرو و یا مالکان محصولات و تولیدات مذکور از وضعیت موجود شِکوه و گلایه دارند.

منصور حقیقی، یکی از فعالان عرصه فروش خودرو در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، ضمن اظهار تأسف از اُفتِ کیفی برخی از خودروهای پرتیراژ در مقایسه با نمونه هایِ تولید شده در یک دهه گذشته، عنوان کرد: با نیم نگاهی به خودروهای خارجی، به این واقعیت پی می بریم که خودروسازان، هر ساله تلاش می‌کنند با ارتقای سطح کیفی خودرو و افزایش امکانات موجود در آن، رضایتمندی هر چه بیشتر جامعه مصرف کننده را جلب نمایند.

وی افزود: نحوه طراحی و شکل ظاهری خودروها، کیفیت قطعات، آپشن های تعریف و لحاظ شده در خودرو از مواردی است که سال به سال با ارتقای هر چه بیشتری همراه می‌شود اما متأسفانه خودروسازان داخلی، متناسب با این روند رو به رشد گام بر نمی دارند.

این فعال حوزه خرید و فروش خودرو گفت: اگرچه در طول سالیان اخیر برخی تغییرات در خودروهای تولید داخل اعمال شده اما در مقایسه با تغییراتی که در دیگر کشورها لحاظ می‌شود به هیچ عنوان امیدوار کننده نیست.

حقیقی عنوان کرد: استمرار وضعیت موجود، زیبنده و شایسته کشور ایران نیست و در شرایطی که بسیاری از دانشمندان ایرانی در اقصی نقاط جهان افتخار آفرینی می‌کنند و نخبگان داخلی در عرصه‌ها و حوزه‌های بین المللی می درخشند، حرکت لاک پشت وارانه در تولید خودرو از حیث رشد کمی و کیفی، رضایت بخش به نظر نمی رسد.

این فعال در عرصه خرید و فروش خودرو گفت: کم نیستند خودروهایی که بعد از گذشت سالیان متمادی از تولید آنها، همچنان به همان سبک و سیاق به بازار عرضه می شوند و تغییرات جزئیِ داخل خودرو و یا طراحی چراغ ها به عنوان مدل جدید به بازار مصرف معرفی می شوند.

وی افزود: بعضاً عنوان می شود که خودروسازان ناچار هستند به فراخور قدرت خرید مردم، اتومبیل مناسب و مقتضی را تولید کنند که به اعتقاد بنده، طرح چنین توجیهی به هیچ عنوان قانع کننده نیست.

حقیقی گفت: حصول ِتحول جدی در عرصه خودروسازی کشور از نیازهای ضروری و اجتناب ناپذیر است و در صورت تلاش و همت مضاعف و احساس مسئولیت هر چه بیشتر، میتوان خودروهایی شایسته و متناسب با قدرت خرید مردم به بازار عرضه کرد و این ادعا با برررسی بازار خودروی کشورهای دیگر قابل اثبات است، مگر اینکه ایران را تافته ای جدا بافته از تمامی کشورهای جهان فرض کنیم که این استدلال منطقی و عُقَلایی نخواهد بود

افزایش تولید خودروها،باعث تعدیل قیمت ها خواهد شد
حسین خانجانی، یکی از فعالان حوزه تولید قطعات خودرو، با اشاره به لزوم تلاش هر چه بیشتر برای ارائه و عرضه خودروهای با کیفیت به جامعه مصرف کننده، عنوان کرد: یکی از دلایلی که در خصوص قیمت بالای خودروهای داخلی از سوی خودروسازان اعلام می شود به نرخ و هزینه تمام شده تولید محصول مذکور باز می گردد.

وی افزود:در چنین شرایطی، افزایش تیراژ خودرو می تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد و قطعاً بازخورد آن در تعدیل قیمت و ارزش ریالی خودروهای تولید داخل ملموس و برجسته خواهد بود.

خانجانی عنوان کرد: باید برنامه ریزی‌ها به نحوی پیش رود که تولید خودروهایی که در بازار داخلی با اقبال عمومی همراه است،حداقل به سه میلیون دستگاه در سال افزایش یابد و قطعاً در چنین شرایطی، شاهد تعدیل هر چه بیشتر قیمت ها در این عرصه خواهیم بود.

این فعال در حوزه قطعه سازی خودرو گفت: البته انصاف حکم می‌کند در قضاوت‌ها در خصوص قیمت گذاری خودروها به عوامل و مؤلفه های اثرگذار در این خصوص، توجه هر چه بیشتری لحاظ شود.

وی افزود: افزایش هزینه بیمه شخص ثالث، بالارفتن قیمت مواد خام و اولیه، بیشتر شدن حق دستمزد کارگران و... از مجموعه عواملی است که هزینه تمام شده خودرو را بالا خواهد برد و به تبع در چنین شرایطی خودروسازان ناچار هستند برا ی تأمین هزینه ها،قیمتِ خودرو را بالا ببرند که البته این امر نیز بر اساس یک سیر و روند خاص تعریف شده پیش می رود و اساساً افزایش قیمت خودرو، منوط به تصویب و تأیید برخی از مراجع و دستگاه های ذی‌ربط است که با لحاظ شدن جمیع شرایط این امر، انجام می پذیرد.

عرضه خودروهای چینی،فضای رقابتی را داغ تر خواهد کرد
سعید ناظری، محقق و پژوهشگر اقتصادی، با اشاره به نقش سازنده فضای رقابتی در ارتقای کیفی محصولات و کالاهای تولیدی، عنوا ن کرد: این قاعده در خصوص تمامی تولیدات و محصولات مصداق دارد که به تبع، حوزه خودروسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: در شرایطی که شاهد فضای رقابتیِ داغ و مأثر برای تولید محصول و کالایی خاص نباشیم، انگیزه لازم برای ارتقای کیفی یا کاهش قیمت ها با هدف جلب نظر مشتریان، تضعیف می شود و بالعکس گرم‌تر شدن حوزه رقابت، باعث ایجاد انگیزش هر چه بیشتر در بهبود کمی و کیفی محصولات خواهد شد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: یکی از مزایا و محاسن ورود خودروهای چینی به بازار ایران (علی‌رغم برخی از اشکالات و نارسایی های فنی) به داغ تر شدن فضای رقابت معطوف می شود.

وی افزود: شکیل بودن خودروهای چینی، لحاظ کردن امکانات رفاهی نسبتاً قابل توجه و قیمت مناسب خودروهای مذکور (در مقایسه با تولیدات خودروسازان صاحب نامِ کره ای و ژاپنی و ...) از مؤلفه هایی است که تمایل جامعه مصرف کننده را به خرید چنین محصولاتی سوق خواهد داد.

ناظری عنوان کرد: اساساً یکی از توجیهات واردات کالاها و محصولات به رقابتی‌تر کردن بازار معطوف می شود که این راهکار در حال حاضر تا حدود بسیاری موفق بوده و در صورت ادامه این رویه، قطعاً شاهد اِعمال تجدید نظری اساسی در کیفیتِ تولیدِ خودروهای داخلی خواهیم بود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: قطعاً استعداد و توانمندی متخصصان داخلی از قابلیت کافی برای حصول توفیقات سازنده در بخش خودروسازی برخوردار است، مشروط بر اینکه در این عرصه با مشارکت خودروسازان صاحب نام جهان نیز بهره گیریم.

وی افزود: خدمات پس از فروش ضعیف، وجود نقایص ریز و درشت در خودروهای صفر کیلومتر، هزینه تمام شده بالا از معضلات و چالش هایی است که می طلبد با تجدید نظری اساسی همراه شود و حصول این امر در سالی که به اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال مزین شده، ضروری تر از هر زمان دیگری به نظر می رسد.

ناظری در خاتمه یادآور شد: صنعت خودروسازی از ظرفیت‌های بسیار برجسته اشتغالزا و درآمدزا به شمار می رود که با برنامه‌ریزی اصولی می توان به سطح و ضریبی از موفقیت رسید که نه تنها رضایتمندی مصرف کنندگان داخلی را تأمین کرد، بلکه در تسخیر بازار مصرف کشورهای خاورمیانه نیز به موفقیت های چشمگیرتری نائل شد که قطعاً ثمره آن در توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد ایران قابل لمس و محسوس خواهد بود.