تاریخ : 11:21 - 1396/02/24
کد خبر : 63209
سرویس خبری :
 

 برنامه قطعی «اقتصادی» قالیباف اعلام شد

۱۵۰هزار تومان "یارانه"، ۲۵۰هزار تومان "کارانه" و ایجاد ۵ میلیون شغل

برنامه قطعی «اقتصادی» قالیباف اعلام شد

محمدباقر قالیباف شب گذشته پرداخت ۱۵۰ هزار تومان یارانه به محرومان، ۲۵۰ هزار تومان کارانه به بیکاران و ایجاد ۵ میلیون شغل را جزو برنامه های قطعی خود در "دولت مردم" اعلام کرد.

به گزارش کارگرآنلاین، محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری امشب(23 اردیبهشت) در برنامه گفت وگو ویژه خبری با بیان اینکه موضوع جدی که امروز در کشور ما مطرح است و مردم از آن آسیب می‌بینند، بحران اقتصادی است گفت:  وقتی از  بحران اقتصادی صحبت می‌کنیم در حقیقت سه مشکل اساسی به نام بیکاری، رکود و گرانی وجود دارد.

وی افزود: این سه مشکل متصل به هم هستند و روی یکدیگری اثر دارند به اضافه اینکه باید با برنامه مدون و روشنی کار را پیش برد. می‌بینیم بعضی نامزدها مثل مناظره دیروز می‌گویند هر نامزد چه برنامه ای دارد. این سوال غلطی است چون کشور سند چشم انداز تا 1404 دارد که میثاق ملی ما است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: بر اساس این سند همه نخبگان کشور از دانشگاه ها، مدیران اجرایی و دولت های مختلف گرد هم آمدند و سیاست های کلی را بررسی و تصویب کردند و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. دولت و مجلس تلاش کردند و برنامه ششم را نوشته اند. اگر کسی بخواهد قانون را رعایت کند و قصدش اطلاعات و آدرس غلط دادن به مردم نباشد چه برنامه‌ای می خواهد تنظیم کند؟ باید بگوید شیوه اجرای او برای تحقق این برنامه چه هست. بگذریم که دولت فعلی مصوبه مجلس را در مدت زمانی قانونی 15 روز ابلاغ نکرد و رئیس مجلس ابلاغ کرد.

قالیباف با بیان اینکه امشب از برنامه مدون به نام برنامه ششم صحبت می‌کنیم، گفت:  آمارها نشان می‌دهد حدود 3.5 میلیون نفر بیکار در کشور بر اساس یک ساعت کار در هفته وجود دارد و در دوره دولت یازدهم، آمار 10.5 بیکاری به 12.5 افزایش پیدا کرد. متولدان سال 64 یک میلیون و 280 هزار نفر هستند و اگر دهه 64 تا 74 را متوسط بگیریم حدود یک میلیون و 200 هزار نفر هستند. به این معنی است که هر سال به صورت متوسط یک میلیون و 200 هزار نفر اضافه می شوند.

وی افزود: وقتی می‌گوییم می‌خواهیم 5 میلیون شغل اجرا کنیم هم بر اساس برنامه است و هم یک ضرورت است. سابقه بنده نشان داده است برنامه مدون ششم را بر اساس ایجاد 5 میلیون شعل را تحقق خواهیم داد. ما برای اینکار نیازمند سرمایه، نیروی کار و تکنولوژی هستیم. معتقدم هر سه این موارد را امروز در کشور داریم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: ما در کشوری هستیم که یک درصد جغرافیا و یک درصد جمعیت دنیا داریم و این جمعیت ما نیز جوان و تحصیل کرده و با مهارت است اما در مقابل 5 درصد منابع را داریم . پس بحران کجا است که بیکاری داریم؟ به نظرم کلید اصلی و بحران در اجرا و تحقق و عملیاتی کردن این موارد است. کار به عمل بر آید به سخندانی نیست.

قالیباف با بیان اینکه رویکرد خیلی مهم است که با چه مدیریتی این کار را انجام می‌دهیم، گفت:  متاسفانه مدیریتی که امروز بر کشور حاکم است به رویکرد 60 سال قبل بر می گردد. با این مدیریت پیشرفت حاصل نمی شود. وقتی بحث می‌کنیم می‌گویند هر شغل 350 میلیون هزینه می‌خواهد اما رویکرد نسل چهارمی به ما سرعت می‌دهد، سرمایه‌ها را ارزان می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

وی افزود:‌به عنوان نمونه بعضی شرکت های دانش بنیان هستند که توزیع کالا را انجام می‌دهند. ببنید این ها انبار دارند، قبلا صدها هزار متر انبار احداث می‌کردند کالاها را دپو می‌کردند اما اینها واسطه‌ها را حذف می‌کنند و عرضه و تقاضا را مدیریت می‌کنند. در حوزه حمل و نقل امروز مردم در تهران و سایر شهرها ببینید چطور راحت تاکسی درخواست می کنند، این با حداقل سرمایه صورت گرفته است و بنا براین تحول مدیریتی مهم است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در سیستم های دانش بنیان نانو تکنولوژیِ و بیوتکنولوژی مهم است به خوبی عمل کنیم که اینجا بحران مدیریت وجود دارد. برنامه ریزی این است که یک میلیون  250 هزار شغل را در مناطق روستایی هم در صنایع کوچک و هم توسعه کشاورزی بنا به مزیت های آن منطقه ایجاد کنیم. این کار را مطالعه کردیم تا به تعبیری جلوی مهاجرت را هم گرفته باشیم.

قالیباف تأکید کرد: در حوزه گردشگری داخلی و خارجی برنامه داریم و به راحتی بیش از یک میلیون شغل در این بخش می‌توانیم ایجاد کنیم. ما چند ده هزار کارخانه تعطیل شده داریم. با هدایت نقدینگی و سرمایه به سمت این کارخانه ها و سیاست های مالیاتی می‌توانیم این کارخانه ها را دوباره به کار برگردانیم. اخیرا درباره خودرو تصمیم گرفته شد و وامی دادند و 100 هزار خودرو وارد شد. اگر قرار است نقدینگی به صنایع خودرو رود در آنجا عدالت و انصاف رعایت شود. اگر وامی داده شد چقدر خوب بود این اولویت را به تاکسی ها می دادیم نه ماشین‌های شخصی.

وی افزود:‌ امروز به تاکسی ها چه سرویسی می‌دهیم. نه قیمت بنزین و گاز می‌دهیم و نه در بیمه مشکل حل شده است.  در  حوزه حمل و نقل کامیون ها نیز دچار مشکلات جدی هستند این در حالی است که می توان یارانه هایی به آنها داد. در حوزه ساختمان رکود ما منفی 16 است این درحالی است که بازار مسکن پیشران اشتغال است. در حوزه ساختمان در 78 بخش اقتصادی تولید شعل می‌شود تا به ساخت ساختمان می‌رسیم. وقتی به ساختمان می رسیم 56 بخش اقتصادی بعد از آن است، امروز به مسکن و ساخت نیاز داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: جالب است همه موارد اولیه این بخش 100 درصد تولید داخلی است یکی از علت‌هایی که این بخش تولید صورت نمی‌گیرد همان 4 درصدی هایی هستند چون در این بخش واردات صورت نمی‌گیرد. باید در فضای کسب و کار تسهیل صورت گیرد. امروز برای دریافت مجوز یک نفر بعضا باید بیش از یک سال و نیم رفت و آمد کند. می‌توانیم این اشتعال را به وجود بیاوریم به عنوان نمونه کشورهایی بودن مثل مالزی، هند و کره جنوبی که ظرفیت های ما را نداشتند و وضعیت بدتری هم از ما داشتند اما این کار را شروع کردند در کشور ما هم این کار قابل انجام است.

قالیباف با بیان اینکه امروز هم بیکاری و هم گرانی داریم و بعضی‌ها معتقدند گرانی نداریم و می‌گویند تورم تک رقمی شده است، گفت: تعریف تورم در علم اقتصاد این است که بیش از 350 کالا قیمت تمام شده کالا را با سال قبل مقایسه می‌کنند و می‌گویند تورم تک رقمی شده است اما آیا مردم هم تورم را 7 یا 8 درصد می‌بینند؟ حتما اینطور نیست.

وی افزود:‌ در سال 93 شکر کیلویی 1500 بوده و امروز 3500 تومان است. این چند درصد تورم می‌شود؟ به عنوان نمونه قبض گاز و آب یک ساختمان مشخص در سال 92 برابر با 39400 تومان بوده است، همین ساختمان با همان مصرف شده 71 هزار تومان. یعنی 85 درصد افزایش! تعریف علم اقتصادی تورم به جای خود درست است اما امروز مردم ما گرانی را می بینند و رکود هم هست. بارها گفته اند از رکود عبور کردیم اما معقتدیم عبور نکردیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت:  اگر بدون نفت محاسبه کنیم حدود 1.5 درصد رشد داریم و در مسکن منفی 16 هستیم. ما باید رونق را بیاوریم. رونقی که به دنبال خودش گرانی نیاورد اگر گرانی آورد دچار اشکال می شود. برای این کار باید خلق پایه‌های درآمدی جدیدی برای دولت انجام دهیم. به عنوان نمونه برای واردات لوکس باید تعرفه‌های سنگین بیاوریم یا نیاوریم و یا اگر ناگزیر به آوردن هستن تعرفه سنگین ببندیم.

قالیباف با بیان اینکه ما 40 درصد فرار مالیاتی داریم که باید گرفته شود اما به تولید کننده شغل و صنایع کوچک و متوسط حداقل 50 درصد معافیت دهیم، گفت: در حوزه یارانه‌ها وقتی می‌خواهیم افزایش دهیم می‌گویند تورم ایجاد می‌کند. من می‌گویم چطور می‌شود بودجه جاری دولت سه برابر می‌شود. در آغاز دولت بودجه 104 هزار میلیارد بوده و امسال 330 هزار میلیارد شده است. این در حالی است که بودجه عمرانی تغییری پیدا نکرده است.

وی افزود: بودجه جاری سه برابر می‌شود و باعث گرانی نمی‌شود اما وقتی می‌خواهیم یارانه مردم را بدهیم می‌گوییم گرانی می‌شود. معتقدیم می‌توانیم هم رونق داشته باشیم و هم گرانی نداشته باشیم. دولت‌ها باید بلد باشند دو کار را با هم انجام دهند. ما گرانی، بیکاری و رکود داریم و هر سه باید با هم رفع شود.  رکود ایجاد می‌کنند و می‌گویند می‌خواهیم تورم را حل کنیم اما بازار کسب و کار همه مردم دچار مشکل است‌.

قالیباف با اشاره به اینکه یکی از اشکالات جدی که بر این دولت وارد است این است که بیشترین افزایش نقدینگی را داشته است، گفت: امروز 1280 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور است. این دولت از ابتدای شروع کارش تاکنون 800 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه کرده است که به ازای هر خانوار 40 میلیون تومان می‌شود.

وی افزود: اگر این کار درست مدیریت می‌شد باید تحول جدی اتفاق می‌افتاد. اگر می‌خواهند رونق  ایجاد کنند و جریان نقدینگی درست هدایت نشود حتما تورم ممکن است اتفاق بیفتد. این پول عمدتاً در اختیار بانکها است. بانکهای ما نقش جدی در حوزه سرمایه دارند که پولهای مردم و همه نقدینگی کشور در آنجا یا در اختیار بانک مرکزی است اما امروز مدیریتی بر اینها نمی شود و ناعدالتی است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه حتی برای وام 10 و 20 میلیون تومانی آنقدر سند و ضمانت می‌خواهند که شما منصرف می‌شوید، گفت: 4 درصدی‌ها کسانی هستند که با رابطه به بانکها می‌آیند. گاهی اوقات بدون سند و با یک چک و سفته، چند ده و چندصد میلیارد وام از بانک ها به اسم تولید می‌گیرند اما در مسیر دیگری هدایت می‌کنند.

قالیباف تصریح کرد: باید سیستم نظارتی دقیق داشته باشیم. پول از مسیر بانک آید و در جایی برود که تخصیص داده شده است. امروز این کنترل وجود ندارد و رهگیری تا مقصد صورت نمی‌گیرد و وام ها هدفمند نیستند. لذا می‌بینیم دچار مشکلات جدی می‌شویم و تولید شکل نمی‌گیرد. شاهد هستیم چند صد هزار میلیارد تومان به افرادی داده می‌شود که بیشترین سهم را می‌برند. شاید چند هزار نفر بیش از 80 درصدظرفیت وام بانک ها را می‌گیرند و 20 درصد وام به 96 درصد مردم می‌رسد. ضعف در جایی است که حتی امنیت سپرده‌های ثابت هم برقرار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما هدایت و نظارت بر این بخش و اصلاح سیستم نظام بانکی است، گفت: وقتی رویکردها بر مبنای بی‌توجهی به قشر عمومی جامعه است شاهد این شرایط هستیم. می‌گویند سه میلیون مسکن اضافی در کشور وجود دارد، سوال کنید چقدر افرادی هستند که خانه ندارند. این سه میلیون در اختیار چه کسانی است؟

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اینها همان 4 درصدی ها هستند که اموال خود را از طریق قاچاق واردات غیر ضروری و دلالی پیدا کرده‌اند. اینها کسانی هستند که یک خانه خودشان دارند، یک ویلا در کیش و شمال می‌گیرند و خانه کنار دستی می‌گیرند و در مقابل یک خانواده  5 نفره مستاجر است. توزیع مسکن عادلانه نیست از این رو در برنامه این است که به سرعت مابقی مسکن مهر را به اتمام برسانیم که بعد از این همه مشقت از رنج و زحمت نجات پیدا کنند.

قالیباف با بیان اینکه کار اصولی در دولت مردم این است که بافت های فرسوده در حاشیه شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و متوسط را احیا کنیم همه زیر ساخت ها در بافت فرسوده آماده است و نیاز به سرمایه گذاری سنگین نیست، گفت: اگر شهرکی در خارج از شهر ساخته شود، هر متری 2.5 میلیون تومان هزینه زیر ساخت هاست اما برای احیای بافت فرسوده می‌توانیم قیمت تمام شده را ارزان تمام کنیم. این مسکن را می‌توان در اختیار خانواده مستضعف و محرومان قرار داد.

وی اظهار داشت: از دیگر سو بودجه جاری دولت باید کاهش پیدا کند. الان باید این بودجه به بخش عمرانی هدایت شود. در کارهای عمرانی هم مجددا اشتغال ایجاد می‌شود و با این کار می‌توانیم از رکود بخش مسکن خارج شویم و 500 هزار شغل با فعال کردن بخش مسکن ایجاد شود.

قالیباف با بیان اینکه مهم ترین مشکل نظام بانکی این مدیریت‌های بانک ها است، گفت:  اخیرا بین هیات مدیره و هیات عامل در بخش نامه بانک مرکزی تغییراتی ایجاد شده است اما امروز ریشه بسیاری از مفاسد افتصادی اینجا است که افراد صاحب نفوذی که وصل به بالاترین مراجع کشوری هستند پیدا می‌شوند. از برادر رئیس جمهور، برادر معاون اول رئیس جمهور در این حد تعیین تکلیف می‌کنند که چه کسی مدیرعامل و چه کسی هیات مدیره بانک شود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه وقتی از جایی که صلاحیت کار ندارند در این بخش می آورند به عنوان نمونه بانک ملت، یعنی 30 تای اعضای هیات مدیره ها خرید و فروش می شود. در نتیجه وام بدون بهره می دهند و این رقم وام ها چند صد میلیارد تومان است. در دولت مردم این دستها را قطع می‌کنیم و توزیع منابع را عادلانه انجام می‌دهیم. وقتی اولویت تولید است وام باید به این بخش برود.  بانکها را از حالت بنگاه داری خارج می‌کنیم به بانک باید به عنوان سرمایه نگاه کرد. امروز اکثر بانکها دارایی ثابت زیادی پیدا کرده‌اند و سرمایه آنها بلوکه شده است.

وی افزود: امنیت سپرده گذاران مهم است. روزی هست نبینید کاسپین، میزان و ... تجمع نکنند؟ آنها مصوبه بانک مرکزی داشته‌اند اما الان اصل سپرده و پول آنها از بین رفته است. در این شرایط فردا ممکن است این تفاق برای بانکها هم  اتفاق بیفتد. باید در سیستم بانکی تحول صورت گیرد و امنیت سپرده گذاری داشته باشیم.

قالیباف با بیان اینکه ما برنامه‌ای برای ضمانت وام‌ها داریم، گفت:‌ کسانی که شغل ندارند 250 هزار کارانه یا 150 هزار تومان یارانه را می‌گیرند اگر وام تا سقف 15 میلیون داشتند ما خودمان ضمانت اینها را می‌کنیم و از محل پرداخت یارانه‌ها، قسط وام ها را بدهیم. مخصوصا اینجا جریان هدایت کار باید وجود داشته باشد به این معنی که اگر وام بیشتری خواستند بدهیم اما برای اشتغال. تنها یارانه را برای هزینه جاری ندهیم بلکه یارانه تولید را به توانمندی در صنایع کوچک و خانگی بدهیم این اصلاح نظام مالی می شود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه یکی از نابسامانی های اقتصاد ما ریشه در فساد دارد، گفت: یک بخش فساد باید اصلاح ساختاری و هوشمند سازی شود اما مهم تر از آن اراده مسئولان است. اگر مسئولان خودشان روحیه فسادستیزی نداشه باشند فساد ریشه کن نمی‌شود این مهم تر از برخورد قوه قضائیه است. متاسفانه امروز این روحیه فساد ستیزی در این دولت نیست.  امروز بخشی از روحیه مسئولین در مجموعه دولت شده است یک روحیه اشرافی و تاجرمسلکی. یعنی خودشان تاجر هستند. نه یک و دو شرکت بعضا 20 و 30 شرکت فعالیت افتصادی می کنند

وی افزود: یکی از حرف های ما در نظام اسلامی این است که تولید ثروت و ثروت اندوزی چیز بدی نیست اما مدیر و مسئول در رده بالای دولت و رده های پائین تر وقتی مسئولیت دارند چه معنی دارند تاجی مسلک باشند؟ می‌آیند وعده می دهند و نمی‌توانند وعده‌شان را عمل کنند و بعد حرف کذب می‌زنند.

قالیباف با اشاره به اینکه محمد باقر قالیباف تا این لحظه در جمهوری اسلامی هیچ فعالیت اقتصادی حتی مباح هم انجام نداده است، گفت: در آینده نیز نه خودم انجام می‌دهم نه اجازه می‌دهم مدیران انجام دهند. دولتی که وزیرش کالای خلاف قانون وارد کند و از یک روستایی مستضعف کارت بازرگانی موقت گیرد، توقع  دارید فساد ریشه کن شود؟ من حرف پاداش ها را زدم و سند ارایه دادم و البته می‌دانم این حرف هزینه‌های سنگینی دارد و از فردا صبح تخریب و تهمت را شروع می‌کنند.

وی افزود: قانون به ما گفته است که در حامل های انرژی، نان و ... قیمت‌ها را متعادل می‌کنیم و از محل این افزایش قیمت ها، نقدینگی ها را جمع کنیم تا در سازمانی به نام سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها بریزیم. بعد این یارانه هارا هدفمند توزیع کنیم. در توزیع باید 50 درصد به مردم 30 درصد تولید و 20 درصد برای دولت توزیع شود.

قالیباف با اشاره به اینکه روزی 45 هزار و 500 تومان به مردم می‌دادیم و قیمت بنزین 100 تومان و 400 تومان بود اما امروز قیمت بنزین 1000 و 1200 تومان است، گفت:  ما به‌التفاوت این پول در بخش هایی مثل برق، گازوئیل، آب و بنزین کجا می‌رود؟ 85 هزار میلیارد تومان از این محل آورده است و همه این پول باید به صندوق برود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: کسی که در خانه جکوزی و استخر را روشن می‌کند و 4 ماشین دارد چه یارانه‌ای نیاز دارد؟ اما در مقابل جمعیت کمی هم نداریم که تنها با یارانه زندگی می‌کنند. در حقیقت می‌خواهیم یارانه این افراد را به 150 هزار تومان برسانیم و حق آنها هم هست.

وی افزود: قادر هستیم درآمد ارزی کشور را به دو برابر افزایش دهیم. امروز یکی از مشکلات کشور خام فروشی است. امروز ببینید صنایع فولاد دست چه کسی است؟ بانکها را چه کسانی اداره می‌کنند و پتروشیمی ها چه کسانی هستند. اینها گاز ارزان را با فاصله زمانی پرداخت دو سه ساله در مجتمع‌ها تبدیل به مواد اولیه می‌کنند، به جای اینکه به صنایع پائین دستی بدهند که ارزش افزوده دو سه برابر دارد، خام فروشی می‌کنند. این صنایع پائین دستی پتروشیمی الان از چین و سایر کشورها وارد می‌شود. الان تکنولوژی اش را داریم اما چرا خیانت می‌کنیم و مواد اولیه را به کشورهای دیگر می‌دهیم.

قالیباف تصریح کرد: اختلاف طبقاتی به جایی رسیده است که یک نفر از افراد برخوردار در همین دولت 12.5 برابر یک فرد مستضعف در حوزه شخصی مصرف می‌کند. اگر امروز مردم در حوزه اقتصاد گله مند هستند برای این موارد است. کارنامه من نشان داده است که بنده همیشه به تعهد خودم پایبند بودم و همیشه به قولی که دادم، عمل کردم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: کارنامه من ضمانت تعهدات من است همچنانکه مردم در شهر تهران یا هر مسئولیتی این را دیده‌اند. با این نیروهای جوان، توان علمی و منابع سرشار کشور ما هم داریم، هم می‌شود و هم می‌توانیم. مطمئن باشید با کمک شما و به یاری خداوند در چهار سال آینده دولت مردم با حضور مردم در همه عرصه‌ها می‌تواند این تحول را ایجاد کند تا این زحمت‌های اقتصادی را با یک روال قابل قبول برطرف کرده و آرامش اقتصادی به بازار برگردد.