تاریخ : 10:23 - 1396/02/28
کد خبر : 63491
سرویس خبری : فرهنگی
 

مستندهایی برای شب انتخابات/تاریخ را به یاد مردم بیاوریم؛حتی همین 4 سال!

مستندهایی برای شب انتخابات/تاریخ را به یاد مردم بیاوریم؛حتی همین 4 سال!

شاید کسی حوصله نداشته باشد تاریخ را از میان صفحات متعدد کتاب‌ها بخواند اما حالا به راحتی می شود تاریخ را دید. مستندسازان مختلفی، تاریخ را سوژه اصلی کارهای خود قرار داده اند.

به گزارش کارگرآنلاین، تاریخ عبرت آینده است. وقتی تاریخ یک کشور فراموش شود، به راحتی می توان اندیشه ها را تغییر داد و راه فرعی را جای اصلی به مردم غالب کرد.

تاریخ ایران اسلامی پر بوده از مذاکره های متعدد با دوست و دشمن. دشمنی که تکلیفش با همین واژه «دشمن» مشخص می شود اما خوش بینی و خوش خیالی های بسیاری باعث شده تا کشور آسیب های غیر قابل جبرانی را متحمل شود.

شاید کسی حوصله نداشته باشد تاریخ را از میان صفحات متعدد کتاب‌ها بخواند اما حالا به راحتی می شود تاریخ را دید. مستندسازان مختلفی، تاریخ را سوژه اصلی کارهای خود قرار داده اند.

مستند قرارداد19ژوئن
فیلم مستند «قرارداد 19 ژوئن»، مستندی «سندنگار»- «توصیفی» با رویکرد مضمونی بررسی تاریخی است. کارگردان فیلم «ایمان گودرزی» است و این فیلم که سال گذشته در جشنواره فیلم عمّار شرکت داشت و به عنوان نامزد جایزه بخش جنگ نرم جشنواره معرّفی شد، از تولیدات مدرسه فیلم عمّار است. موضوع این فیلم مرور تاریخی ماجرهای مرتبط با تسخیر سفارت امریکا در تهران و روایتی از مسائل پیرامون آن تا انعقاد قرارداد 19 ژوئن 1981 میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریکا و حواشی سیاسی – رسانه‌ای پس از آن است.

«قرارداد 19ژوئن» روایتی از یک تطابق تاریخی از مذاکره ایران-آمریکا است. دانشجویان ایرانی در پی تسخیر سفارت آمریکا تعدادی از دیپلمات‌های این کشور را گروگان گرفتند. ماجرای مبادله این گروگان‌ها در دولت ایران تبدیل به جریان یک مذاکره طولانی مدت می‌شود. بهزاد نبوی از طرف دولت شهید رجایی سرپرست مذاکرات می‌شود. مذاکره‌ای که هنوز هم نتایج آن تمام نشده و در دادگاه بین‌المللی لاهه در جریان است.

«قرارداد 19ژوئن» چیزی است که در تاریخ سیاسی ایران با نام بیانیه‌ الجزایر شناخته می‌شود. اتفاقات عجیبی در جریان این مذاکرات رخ داده است که آن را بسیار بسیار شبیه به مذاکرات برجام کرده است. سیاست‌ها، حمایت‌ها، تبریک‌ها به رهبری و ... همگی شبیه برجام  است. حتی وقتی معلوم می‌شود که مذاکرات شکست خورده است، همه حرف‌ها با کلیدواژه «نظارت امام»، «هدایت امام» و «رهبری امام» مطرح می‌شود.

بیننده مستند وقایع سال 1360 را تماشا می‌کند اما در عین حال، همه اتفاقات امروز در جریان مذاکره ایران با کشورهای 1+5 و مخصوصا آمریکا را بخاطر می‌آورد.

مستند پرزیدنت آکتور سینما
«پرزیدنت؛ آکتور سینما» به بررسی آخرین روابط سیاسی میان ایالات متحده آمریکا و اتحادیه جماهیر شوروی می­‌پردازد. این مستند روایت‌گر تلاش­‌های میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی برای ایجاد رفاه در شوروی است. گورباچف معتقد بود تا زمانی که تنش­‌های شوروی با کشورهای غربی و به خصوص آمریکا ادامه داشته باشد، رسیدن به  یک اقتصاد موفق ناممکن است، به همین دلیل اولویت عالی خود را تنش­‌زدایی و برقراری رابطه و مذاکره با آمریکایی­‌ها قرار داد.

این مستند حاصل 6 ماه پژوهش است. کارگردان سعی کرده با استفاده از آرشیوهای استفاده نشده و همچنین روایتی منصفانه، تلاش های گورباچف در جهت افزایش رفاه مردم سرزمینش و نتایج این تلاش­‌ها را در قالب یک داستان 75 دقیقه­‌ای نشان ­دهد.

تشابه زیاد شخصیت­‌ها و اتفاقات جامعه شوروی در آن دوران با شخصیت‌­ها و اتفاقات حال حاضر جامعه ایران، این مستند را از یک مستند تاریخی صرف متمایز کرده است.

مستند فروشنده
مستند «فروشنده» روایتی ناگفته از پشت صحنه تحولات سیاسی و اقتصادی ایران در چهار سال دولت یازدهم است.

ماجرایی ناگفته از پشت پرده مناظرات انتخاباتی 92 و تحولات چهارساله پس از آن، اسناد جدید از شکل گیری برجام و نقش افراد و اشخاصی که تا به حال اسمی از آنها برده نشده در به ثمر رسیدن این توافق، از جمله موضوعات پرداخته شده در این مستند است، همچنین آخرین آرایش انتخاباتی دولت در آستانه مناظره‌های 96 نیز بخش دیگری از این مستند است.
سراج 24