تاریخ : 14:00 - 1396/02/31
کد خبر : 63628
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

مجلس طرح اهدا عضو را رد کرد

افراد دچار مرگ مغزی به زندگی باز نمی‌گردند

مجلس طرح اهدا عضو را رد کرد

پدر اهدای عضو ایران گفت: از آنجا که فرد دچار مرگ مغزی دیگر به زندگی باز نمی‌گردد باید در جامعه فرهنگی را ایجاد کنیم که اعضابدن وی هر چه سریعتر به اشخاص نیازمند پیوند زده شود.

به گزارش کارگرآنلاین؛ در مراسمی که به مناسبت روز ملی اهدای عضو صبح امروز در نگارستان برج میلاد برگزار شد، ایرج فاضل پدر اهدای عضو ایران اظهار داشت: هیچ پدیده‌ای در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و پزشکی به اندازه اهدای عضو اهمیت ندارد ما پزشکان مسئول هستیم که از درد و آلام بیماران کاسته و به ادامه زندگی آن‌ها کمک کنیم.
 
وی اظهار داشت: وقتی شخصی دچار مرگ مغزی می‌شود احتمال بازگشت وی به زندگی وجود ندارد و انسانی مرده محسوب می‌شود بنابراین چه بهتر است که با اهدای عضو اشخاصی که دچار مرگ مغزی شده‌اند امکان زندگی را در سایر افراد به وجود آورده و تولّد‌ی دوباره را به آن‌ها هدیه کنیم.
 
پدر اهدای عضو ایران با بیان اینکه میزان تصادفات در کشور ما رقم بالایی را به خود اختصاص داده است، افزود: وقتی فردی دچار مرگ مغزی می‌شود باید خیلی سریع اعضای وی به افراد نیازمند اهدا شود، طرح اهدا عضو در سال‌های گذشته دو بار به مجلس ارائه شد و هر دو بار با مخالفت اعضای مجلس روبرو شد با وجود تصویب این طرح توسط مجلس، ولی توسط اعضای شورای نگهبان این طرح با مخالفت مواجه شد، ولی خوشبختانه امروزه طرح اهدای عضو از نظر قانونی مشکلی نداشته و تیم‌های جراحی می‌توانند در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.
 
فاضل عنوان کرد: فرهنگ اهدای عضو باید به نحو مطلوب در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ شود، پزشکی در کشور نسبت به سایر حوزه‌ها پیشرفت چشمگیری داشته و از بقیه قسمت‌ها جلوتر است بطوریکه امروزه هیچکس برای انجام اقدامات درمانی خود نیاز به عزیمت به خارج از کشور را ندارد.
 
وی یادآور شد برای اهدای قلب و ریه باید بین ۴ تا ۶ ساعت اعضای بدن اهداکننده به فرد بیمار پیوند زده شود که در مورد اعضایی مانند کبد و کلیه این زمان حدود ۱۸ تا ۲۴ ساعت است.
 
در ادامه این مراسم کاظمینی رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت بیان کرد: سال گذشته تعداد ۸۸۰ مورد مرگ مغزی داشتیم که نزدیک به ۴ هزار عضو پیوند شدند که از این تعداد هزار و ۴۰۰ نفر از اهداکنندگان را اشخاص زنده تشکیل می‌دادند و مابقی به افرادی اختصاص پیدا می‌کرد که دچار مرگ مغزی شده‌اند.

گفتنی است؛ در این مراسم تفاهم نامه‌ای بین فدراسیون فوتبال و انجمن اهدای عضو ایران منعقد شد./باشگاه خبرنگاران