تاریخ : 13:49 - 1396/03/22
کد خبر : 64863
سرویس خبری : سیاسی
 

قاچاق انسان وزیر کشور را به صحن کشاند

چهار میلیون برای انتقال هر تبعه افغان به داخل کشور

قاچاق انسان وزیر کشور را به صحن کشاند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه وزیر کشور باید در خصوص ورود غیر قانونی اتباع بیگانه و قاچاق تبعه بیگانه به داخل کشور، در صحن پاسخگو باشد، گفت: قاچاقچیان برای ورود هر تبعه افغان به داخل ایران بعضا تا چهار میلیون می گیرند و 10 نفر را با یک خودروی سواری وارد کشور می کنند.

به گزارش کارگرآنلاین، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوال خود از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور که سه شنبه در صحن مجلس مطرح می شود، گفت: محور این سوال در خصوص عدم ساماندهی اتباع بیگانه در داخل کشور است و وزیر باید درباره علت ساماندهی نکردن اتباع خارجی توضیح دهد.

وی با بیان اینکه حضور اتباع خارجی در یک کشور هم فرصت است و هم تهدید، تصریح کرد: وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نه تنها از این پدیده بعنوان فرصت استفاده نکردند، بلکه با بی نامه گی خود باعث بوجود آمدن یک تهدید بالقوه در کشور شدند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: وقتی طرح ساماندهی اتباع بیگانه در کشور اجرا نمی شود، باعث قاچاق انسان و رواج آن در کشور می شود و در همین راستا نقش افراد سود جو و دلال ها پررنگ می شود.

حاجی دلیگانی گفت: با اجرا نکردن طرح ساماندهی اتباع بیگانه نه تنها جلوی قاچاق انسان گرفته نشده بلکه واسطه ها و دلالها سود زیادی بردند.

وی با بیان اینکه حدود سه میلیون اتباع بیگانه در داخل کشور هستند، تصریح کرد: به نظر می رسد تنها یک سوم آنها از طریق قانونی وارد کشور شدند و مابقی بصورت قاچاق به داخل کشور می آیند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: آمار دقیقی نیست که برای ورد اتباع بیگانه به داخل چقدر پرداخت می شود اما گفته می شود که قاچاقچیان از هر فرد بیگانه بین یک میلیون تا چهار میلیون می گیرند تا آنها را وارد کشور کنند.

حاجی دلیگانی افزود: بر اساس اخباری که ما داریم قاچاقچیان بعضا تا 10 نفر را در داخل سواری و حتی در صندوق جای می دهند و از آن طرف مرز به داخل کشور منتقل می کنند .

وی با بیان اینکه بیشتر این اتباع از کشور افغانستان هستند، اضافه کرد: متاسفانه وزارت کشور تا کنون هیچ گونه اقدام جدی برای سامناندهی این افراد نداشته است و برنامه ای هم در این زمینه ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: وزیر کشور باید در این زمینه در صحن مجلس پاسخگو باشد و جواب قانع کننده ای بدهد./افکارنیوز