تاریخ : 15:25 - 1396/03/30
کد خبر : 65424
سرویس خبری :
 

کارافرینی با خون!/شغلی که بوی خون می‌دهد!

وقتی ارزش صادرات نفت ایران و زالوی روسیه برابری می‌کنند

کارافرینی با خون!/شغلی که بوی خون می‌دهد!

حاجی بابایی از جوانان مستعد و باهمت قمی است که با هدف کسب درآمد، اشتغال‌زایی، صادرات و ارزآوری برای کشور وارد شغلی شده است که کمتر کسی به آن حتی فکر کرده است. شغلی که بوی خون می‌دهد!

به گزارش کارگرآنلاین، حاجی بابایی از جوانان مستعد و باهمت قمی است که با هدف کسب درآمد، اشتغال‌زایی، صادرات و ارزآوری برای کشور وارد شغلی شده است که کمتر کسی به آن حتی فکر کرده است. شغلی که بوی خون می‌دهد! این جوان خوش‌فکر پس از مطالعه و تحقیق وارد عرصه پرورش زالو شده و توانسته در مدت‌زمان کمی هم به سود مناسب دست پیداکرده و هم عده‌ای از جوانان جویای کار را مشغول به این کار کند. وی کارش را تا جایی پیش برده که امروز با وجود بی‌مهری دستگاه‌‌های داخلی، در حال رایزنی با شرکت‌های اروپایی برای صادرات این جانور پرفایده و پرسود است. جانوری که به رغم تصور مردم هم بسیار جنبه درمانی دارد و هم بسیار سودآور و اقتصادی است. با وی درباره این کار، سختی‌ها و شیرینی‌هایش گفت‌وگو کردیم.

*زالو چه نقشی در درمان بیماری‌ها دارد؟
در بحث درمانگری زالو باید گفت که این درمانگری دوره‌ای است و بستگی به درمانگر دارد که چه مقدار طول درمان را انجام ‌دهد. این درمان علاوه بر بیماری‌هایی مانند میگرن یا عفونت‌های مختلف در درمان ناباروری نیز مؤثر است و موردی اخیراً شاهد بودم، زوجی که این مشکل را داشتند زالو درمانی را آغاز کردند و طی سه دوره یعنی با 45 عدد زالو که طول درمانش دو ماه شده است، توانستند این مشکل را حل کنند و هم‌اکنون صاحب فرزند دوقلوی دختر هستند.

درمانگری دیگر زالو برای بیماری‌های قلبی به‌ویژه مواردی است که نیازمند انجام عمل قلب باز هستند که در این مورد نیز تعداد زیادی از افراد با طی دوره زالو درمانی توانستند از عمل رهایی پیدا کنند. مورد دیگر در درمان بیماری دیابت است، همان‌طور که می‌دانید امروزه مرض قند در مواردی موجب قطع عضو می‌شود. در ایران اما با زالو درمانی و طی طول درمان روزبه‌روز به بهبود این بیماری کمک می‌شود.

نظر بنده این است که زالو یک حیوان معجزه‌گر است که البته بستگی دارد که درست مصرف‌شده و به درمانگر متخصص این کار مراجعه شود.

متأسفانه کشور ما به لحاظ علم زالو و زالو درمانی بسیار عقب است، کشورهای پیشرفته‌ای مانند آلمان، انگلیس و حتی روسیه با زالو بسیار کار می‌کنند و حتی عمل‌های پیوند را خیلی خوب و سریع با زالو درمانی انجام می‌دهند و این فقط به خاطر آنزیم‌هایی هست که در زالو وجود دارد.

*نحوه انجام زالو درمانی به چه صورت است و زالو دقیقاً چگونه کار خود را انجام می‌دهد؟
متأسفانه بیشتر از پنج درصد مردم ما با بحث زالو درمانی آشنایی ندارند و گمان می‌کنند زالو خون کثیف را می‌خورد و بهبود می‌بخشد که این باور غلطی است، چراکه زالو با توجه به وزن بسیار کم خود مگر چقدر قادر به خوردن خون است؟ زالو چیزی حدود یک الی چهار گرم وزن دارد که نهایتاً چیزی حدود  سه تا چهار برابر وزن خود می‌تواند خون بخورد؛ با توجه به 120 نوع آنزیم که در بدن خود دارد این آنزیم‌ها را وارد بدن بیمار می‌کند و این روند، موجب بهبودی وضع بیمار می‌شود.

*در مورد چگونگی زادوولد زالو و شیوه‌های پرورش آن توضیح دهید؟
بااینکه از حدود چهار هزار سال پیش در ایران از زالو درمانی استفاده می‌کردند اما چیزی حدود دو تا سه سال است که در ایران این شیوه احیا شده است و امروزه نسل این حشره در حال انقراض است. به همین خاطر ما به این روش روی آوردیم که در بستری مصنوعی به تکثیر و پرورش زالو بپردازیم که البته در این بستر باید کارهای بیشتری صورت بگیرد تا بتوانیم مانند طبیعت زادوولد این حشره را انجام بدیم.

زادوولد این حشره در طبیعت به این صورت است که یک زالو تخم‌هایش را در طبیعت می‌گذارد که هر تخم آن‌هم حدود 20 زالو در خود دارد؛ یعنی یک زالو 200 برابر خود تولیدمثل دارد. اما در بستری که ما قرارش دادیم توانستیم روزبه‌روز به طبیعت نزدیکترش کنیم، در نتیجه نهایتاً توانستیم زادوولد آن را 40 برابر کنیم که بازهم خیلی کار داریم تا به آن رده بالا برسیم.

*چه مقدار هزینه برای انجام این کار نیاز است؟
در ارتباط با هزینه هرکسی می‌تواند هر مقدار که سرمایه دارد بگذارد. البته سرمایه اصلی این کار آن مدت‌زمانی است که برای انجام کار صرف می‌کنیم. تکثیر تخصصی زالو یک‌ساله است، بنا بر این باید مقداری سرمایه اولیه گذاشت تا به صرفه اقتصادی برسد. مثلاً  با چیزی حدود 14 الی 15 میلیون تومان می‌توان تکثیر یک هزار زالو را انجام داد که حدود 30 الی 40 میلیون تومان سودآوری دارد.

البته نکته قابل‌توجه این است که اگر تلفات نداشته باشید سال بعد هم با همین مقدار می‌توانید عمل تکثیر را انجام دهید، اما متأسفانه نسل زالو روزبه‌روز در حال انقراض است. درکل ما سه مدل زالو داریم مثل درولا که برای کشور امریکا است و بقیه که بومی و برای آسیا هستند. دلایل انقراض آن‌ها ابتدا استفاده کشاورزان از کود شیمیایی است، دلیل بعدی صید بی‌رویه زالو است و همچنین آمار بسیار بالای قاچاق زالو از آذربایجان و ترکیه به کشور، آن‌هم به این دلیل که بازار داخل خوب است اما در داخل کشور زالو نداریم یا خیلی کم داریم.

*از لحاظ اقتصادی و درآمد وضعیت برای شما امیدوارکننده است؟
بله بسیار زیاد، این کار، کار اشباع کننده‌ای نیست و جای زالو را چیزی نمی‌تواند بگیرد. همچنین زالو یک‌بارمصرف است و وقتی پرورش یافت و استفاده شد دیگر معدوم می‌شود. یعنی وقتی یک‌بار از زالو استفاده کردیم باید برای استفاده مجدد حدود دو ماه قرنطینه شود که این موضوع با توجه به هزینه‌هایش اصلاً به صرفه نیست. به همین دلیل درمانگرها پس از استفاده آن را معدوم می‌کنند چراکه موضوع خون انسان در میان است و استفاده مجدد از زالو خطرناک است.

همچنین هر زالویی که از بین می‌رود برابر سه عدد زالوی زنده ارزش دارد، زیرا با آن روغنی درست می‌کنند که بسیار عالی‌ و پرفایده‌ است که برای درمان بیماری‌های جنسی کاربرد موثری دارد.

*نحوه بازاریابی آن چگونه است؟
برای این کار هم بازار داخلی وجود دارد هم بازار خارجی، بازار داخلی آن‌ که اطبا و درمانگرها هستند و با کمبود زالو روبه رو هستند. به‌عنوان ‌مثال شما چندین بار مراجعه کنید، برای درمان از شما اسم و شماره تلفن می‌گیرند تا زمانی که زالو به دستشان رسید تماس بگیرند.

بازار زالو درمانی بسیار بازار خوبی است و ما حدود 60 نفر را زیرپوشش قراردادیم که در حال کار هستند. در بازار خارجی هم مذاکراتی با یک شرکت آلمانی انجام داده و تأییدیه آن‌ها را گرفتیم و از ما درخواست زالو باکیفیتی که خودشان مدنظر دارند، داشته‌اند.

 اما مشکل اینجاست که روزانه 10 هزار عدد زالو درخواست دارند که این مقدار را کسی در ایران ندارد به همین خاطر باید فضای کارمان توسعه یابد تا بتوانیم به چنین درخواستی پاسخ دهیم.

بحث بعدی روی‌آوری بیش‌ از پیش مردم نسبت به درمان با زالو هستند و مورد بعدی فرآوری زالو است و همان‌طور که عرض کردم یکی از محصولات روغن است و دیگر محصولات درمانی نیز از آن استخراج می‌شود.

*به‌جز آلمان چه کشورهایی خواستار صادرات زالو هستند؟
از کشور روسیه درخواست زالو داشته ایم، اما برای ما صادرات به روسیه توجیه اقتصادی ندارد، چراکه روسیه یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده زالو به دنیا است، آن‌ها زالو را از ما می‌گیرند و به نام خودشان صادر می‌کنند که این برای ما مناسب نیست. اما با مذاکره‌هایی که با یک شرکت آلمانی انجام دادیم بسیار خواهان زالوی اصیل ایرانی هستند.

*زالو چه میزان می‌تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد؟
 هر زالو حدود چهار دلار ارزآوری برای کشور دارد که این میزان در صادرات انبوه بسیار قابل‌توجه خواهد بود.

*چه دستگاه‌ها و ارگان‌هایی از شما در انجام این کار حمایت می‌کنند؟
حقیقتاً هیچ‌کدام از دستگاه‌ها و ارگان‌ها هیچ‌گونه حمایتی از ما ندارند، ما حتی خودمان جلساتی با ارگان هایی مانند شیلات داشتیم که جالب است بدانید هیچ‌گونه اطلاعاتی از زالو نداشتند و فقط به دنبال این هستند که از حمایت تولیدکننده شانه خالی کنند؛ البته اخیرا از جانب مدیرکل شیلات استان قم و تهران کارهایی در حال شکل گرفتن است.

مجموعه‌ای از شرکت‌ها وجود دارند که آمدند بدون اینکه بررسی علمی داشته باشند بحث پرورش زالو را راه انداختند که این خود موجب نابودی خیلی از زالوها شد، لذا مردم باید مراقب باشند و هرجایی سرمایه‌گذاری نکنند.

*شما چطور در این مسیر قرار گرفتید؟
به‌صورت خیلی اتفاقی با مطالعه خواص زالو و اینکه بیشتر به فکر ارزآوری برای کشور بودم هر چه گشتم چیزی بهتر از زالو پیدا نکردم، چون واقعاً ارزش ارزآوری بسیار بالایی دارد.

مثلاً کشور روسیه برابر نفت ما صادرات زالو انجام می‌دهد، ما چند نفر جوان آستین بالا زدیم و خودمان شرکت تأسیس کردیم و در حال کار هستیم و در این چند ماه چیزی حدود 60 نفر را زیرپوشش قراردادیم که در حال کار هستند که این مصداق اشتغال‌زایی، کارآفرینی و سودآوری است.

اما اگر ارگانی باشد که ما را حمایت کند ما آمادگی این را داریم کلاس‌هایی برگزار کنیم و این کار و سختی‌ها و شیرینی‌های آن را برای علاقه‌مندان به تولید و پرورش زالو نیز تشریح کنیم.

*مشکلات جدی این کار چیست و چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟
مشکل اصلی ما در این صنعت، تغذیه این حشره است، تغذیه این حشره فقط و فقط از طریق خون است اما هیچ ارگانی در این زمینه با ما همکاری  نمی‌کند. به‌عنوان‌مثال رجوع می‌کنیم به وزارت بهداشت می‌گویند ممنوع است، رجوع می‌کنیم به کشتارگاه می‌گویند از مرکز بهداشت مجوز بیاورید.

حرف ما این است که آن‌ها خودشان مأمور بهداشت بیاورند و بالای سرکار باشند و یا خون استریل به ما بدهند که حتی هزینه آن را خودمان پرداخت می‌کنیم اما با کلمه نه! خودشان را راحت کردند.

پیشنهاد ما این است که وزارت بهداشت وارد کار شود و جلساتی را برگزار کند و حتی هزینه آن را بگیرد و آن ناظری که خودشان می‌خواهند را مشخص کنند تا ما بتوانیم آن مقدار خونی که لازم داریم را از کشتارگاه بگیریم و تغذیه را انجام دهیم و تأکید می‌کنم ما خواستار وام یا پرداخت هزینه‌ای نیستیم  و فقط نیازمند حمایت در این زمینه‌ها هستیم./فارس