تاریخ : 13:28 - 1396/07/12
کد خبر : 68035
سرویس خبری : سیاسی
 

 دو پیام ایران به کردستان عراق/سفر اردوغان به تهران چه سیگنالی برای بارزانی می فرستد؟

دو پیام ایران به کردستان عراق/سفر اردوغان به تهران چه سیگنالی برای بارزانی می فرستد؟

با گذشت یک هفته از اجرای همه پرسی جدایی کردستان از عراق و اوج گرفتن سخنان رئیس این اقلیم در مورد استقلال، به نظر می رسد که هماهنگی مشترک بین بغداد، آنکارا و تهران برای مقابله با طوفانهای جدایی، رو به افزایش است.

به گزارش کارگرآنلاین، تهران دو پیام در زمینه هماهنگی با آنکارا و بغداد در دو سطح سیاسی و میدانی را متوجه اربیل کرد؛ میزبانی پایتخت ایران از رهبران ترکی برای مذاکره در مورد پیامدهای همه پرسی در کنار مانورهای مشترک با بغداد.

رؤسای ستاد مشترک ارتش ترکیه و ایران هر دو از مخالفت با نتایج همه پرسی صحبت کرده و بر ضرورت تقویت همکاری و هماهنگی در خصوص مبارزه با تروریسم و امنیت مرزهای مشترک، تاکید می نمایند.

گامهای آنکارا و تهران برای مقابله با پیامدهای همه پرسی حکایت از آن دارد که همکاری نظامی بین دو همسایه قوی تر و تاثیرگذارتر خواهد شد؛ بویژه در مورد مرزهای مشترکشان و تحکیم تحریمها و محاصره ها برای عزلت اقلیم.

در همین راستا، نیروهای ایرانی و عراقی رزمایش های مشترکی را در داخل زمین عراق انجام دادند که به گزارش خبرگزاری فرانس پرس این رزمایشها در فاصله 250 متری از مرزهای اقلیم کردستان صورت گرفته است.

در این میان، دولت عراق از مسئولان اقلیم خواسته اند که به تحرکات خود در مناطق مورد درگیری پایان دهند و نیروهای پیش مرگه را به توقف فعالیتهایشان در مراکز تحت سیطره شان پس از بیرون راندن داعش، دعوت کردند.

صلاح الجبوری عضو پارلمان عراق راه حل اختلاف بین بغداد و اربیل را تاکید بر وحدت عراق و مشارکت تمام تشکلهای عراقی در مذاکرات و دیدارها می داند؛ چرا که این مشکل بُعد ملی دارد. لغو و به تعلیق درآوردن رفراندوم و نتایج آن و همچنین بازگرداندن مناطق مورد منازعه به قدرت مرکزی و انتشار نیروهای اتحادی برای حفظ امنیت و استقرار در این مناطق، اداره بخش نفت و صادرات آن تحت نظر حکومت مرکزی طبق قانون اساسی عراق و نیز بسط سلطه قدرت مرکزی در مناطق مرزی و فرودگاهها و ادارات به صورت ساختاری و شفاف، مهمترین راهکارهای مطرح شده برای هر دو طرف است.

منبع: انتخاب