تاریخ : 18:00 - 1396/09/06
کد خبر : 68664
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 بانک مرکزی تعهد بازپرداخت اصل پول مردم را ندارد

بانک مرکزی تعهد بازپرداخت اصل پول مردم را ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: «متاسفانه می‌بینم به صورت سیاسی، بانک مرکزی و دولت روحانی را می‌کوبند، اما در سطح بین‌المللی در هیچ‌کجای دنیا بانک مرکزی تعهد بازپرداخت اصل پول مردم را ندارند.»

به گزارش کارگرآنلاین، سیامک قاسمی گفت: «رسانه‌ها باید به طور شفاف موضوع را برای مردم روشن کنند که در هیچ زمانی و در هیچ‌کجای دنیا سپرده‌های مردم در سیستم بانکی تضمین بازپرداخت صددرصد توسط بانک مرکزی ندارد.»

وی افزود: «در ایران یک مفهومی وجود دارد به نام ذخیره احتیاطی یا ذخایر قانونی. یعنی از هر 100 واحد پولی که در شبکه بانکی می‌گذارید، بانک موظف است 12 واحد را در بانک مرکزی سپرده بگذارد تا اگر یک روزی اتفاقی افتاد، به اندازه 12 واحد تعهد کند که پول مردم را بدهد.»

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «این در حالی است که من متاسفانه می‌بینم به صورت سیاسی، بانک مرکزی و دولت روحانی را می‌کوبند. اما در سطح بین‌المللی در هیچ‌کجای دنیا بانک مرکزی تعهد بازپرداخت اصل پول مردم را ندارند.»

قاسمی متذکر شد: «مردم ایران این تصور را دارند که دولت باید 100 درصد پول سپرده‌گذار را بدهد. اما بانک مرکزی به اندازه ذخایر قانونی در مقابل سپرده‌گذاران جواب‌گو است.»

وی عنوان کرد: «مردم باید بدانند که بانک هم مانند هر بازار دیگری، یک سطح ریسکی دارد. اگر در بازار ارز، دلار بخرید و ارزان شود، ضرر آن را بانک مرکزی می‌دهد؟! یا در بورس این‌گونه است؟ بانک نیز مثل بازارهای دیگر، یک فرصت سرمایه‌گذاری است. در ذات سرمایه‌گذاری، سود و ریسک وجود دارد. معنا ندارد که در ایران سود کنید، ولی ریسک آن را بانک مرکزی قبول کند.»

این کارشناس اقتصادی گفت: «البته یک کاری که دولت و بانک مرکزی می‌کند، این است که بحران را به 4 موسسه مالی غیرمجاز مربوط می‌داند که از بانک مرکزی مجوز نگرفته بودند. واقعیت این است که این‌طور نیست.»

قاسمی توضیح داد: «ما از نظر شاخص‌های ریسک و ضریب شفافیت مالی می‌بینیم بعضی از بانک‌های کشور در محدوده خطرناکی قرار دارند. بر این اساس، این انتظار از دولت و بانک مرکزی که سپرده‌های مردم را صددردرصد پرداخت کند، غیراقتصادی و غیرعلمی است. از طرف دیگر، تقلیل دادن موضوع بحران شبکه بانکی به 4 موسسه غیرمجاز درست نیست.»

وی تصریح کرد: «شبکه بانکی کشور یک ویژگی‌ای که دارد و این‌که مثل دومینو در یکدیگر تنیده است. زمانی که یک بانک مشکل پیدا کند، همه شبکه بانکی کشور تهدید می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «ضریب معروفی وجود دارد به نام احتمال حمایت در صورت نکول. یعنی اگر بانک ورشکست شود، مالکین آن چه کسانی هستند. آیا این‌قدر وضع مالی‌شان خوب است که بتوانند پول مردم را بدهند؟ در کل موضوع بحران بانکی کشور، موضوع دولت نیست، موضوع حکومت است.:»
منبع: خبرآنلاین