تاریخ : 15:50 - 1396/09/27
کد خبر : 69086
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 "تعاون" در بودجه ۹۷ از قلم افتاد

"تعاون" در بودجه ۹۷ از قلم افتاد

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه گلایه داریم از اینکه اتحادیه فرش امکان صدور مجوز برای تعاونی را ندارد گفت:بخش تعاون در بودجه ۹۷ مغفول مانده است.

به گزارش کارگرآنلاین، عبدالله بهرامی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف در واکنش به اینکه در بودجه سال 97 بخش تعاون دیده نشده است گفت:کل بودجه ای که برای بحث سند توسعه تعاون دیده شده است 3میلیارد تومان است. این را بخواهیم باتعاونی مقایسه کنیم که زیرمجموعه وزارت صنعت و معدن است می بینیم که برای تعاونی حدود 5 میلیارد کمک نوشته اند.

وی ادامه داد:3هزار و 680 تعاونی زیر مجموعه اتحادیه سراسری تعاونی های تولید کنندگان فرش دستباف است. برای بخش تعاون هیچ بودجه ای در نظر گرفته نشده است. عجیب است که برای سند توسعه بخش تعاون کلاً 3میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده باشد.

 بهرامی با بیان اینکه بحث مجوز دادن به تعاونی های زیر مجموعه یکی از مشکلات این اتحادیه است گفت:وزارت تعاون تعاونی تشکیل می دهد اما تعاونی ها مجبور هستند برای دریافت مجوز یا پروانه به وزارت صنعت و معدن مراجعه کنند.  یعنی تعاونی های فرش باید 3سال یکبار حدود 1میلیون تومان بابت پروانه کسب و کار پرداخت کنند.مجوز فعالیت را باید ازصنعت و معدن دریافت کنند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف گفت:در دولت قبل هم  درباره این موضوع اعتراض کردیم و  اتحادیه فرش هیچ گونه ابزاری برای حمایت از تعاونی ها ندارد. 3هزار و 680 تعاونی باید برای دریافت مجوز پولی را پرداخت کنند. از اتاق تعاون خواستیم که ما متولی بخش هستیم، بنابر این اتاق تعاون هم مرجع صدور مجوز برای اتحادیه ها و تعاونی ها باشد.اتحادیه فرش نه می تواند از تعاونی فرش حمایت کند نه می تواند مجوز صادر کند.تشکیل تعاونی فرش دستباف در وزارت کار هیچ اثر بخشی نداردچرا که مزیتی ندارند.

 وی افزود:اصناف بدون اینکه در جریان باشیم  به تعاونی هایی که ثبت شده تسهیلات پرداخت می کنند، اتحادیه ها هیچ اطلاعاتی درباره تعاونی های فرش ندارد. یعنی بخش تعاون یک کاسبی برای اتحادیه اصناف راه اندازی کرده است. 3هزار تعاونی وجود دارد که هر کدام برای صدور پروانه 1میلیون تومان پرداخت می کنند آنها هر روز بزرگتر می شوند و ما کوچکتر می شویم.

منبع: تسنیم