تاریخ : 10:30 - 1396/11/10
کد خبر : 69512
سرویس خبری : گوناگون
 

 لابی های سنگین برای انتخاب شهردار جدید تهران

تهران شهر بی شهردار

لابی های سنگین برای انتخاب شهردار جدید تهران

نجفی اصلاح طلبان را شوکه کرده است ؛ نه از زمان آغاز بارش برف که از زمانی که به بهشت رفته . گویا او دیگر آن نجفی سابق نیست . از انتصاب ها گرفته تا عملکردش شرایط را به گونه ای تغییر داده که حتی رسانه های اصلاح طلب هم دیگر هزینه دفاع از او را نمی پردازند .

به گزارش کارگرآنلاین، از زمین و زمان برای محمد علی نجفی می بارد نه فقط برف ؛ بلکه موجی سنگینی از انتقادها ، نه فقط از سوی مخالفان سیاسی اش که همزمان با انتقادات تند و تیز اصلاح طلبان . اوضاع چنان شده که حتی محمد رضا عارف هم که در بدترین شرایط سکوت را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهد نیز لب به اعتراض گشوده و شاید تند ترین انتقاد دوران اخیر خود را به محمد علی نجفی اختصاص داده است . همه این ها نشانه هایی است برای پر رنگ شده گمانه هایی که این روزها در محافل سیاسی سینه به سینه نقل می شود . گمانه هایی که از تصمیماتی برای خداحافظی با محمد علی نجفی حکایت دارد .

به گزارش روزپلاس، نجفی اصلاح طلبان را شوکه کرده است ؛ نه از زمان آغاز بارش برف که از زمانی که به بهشت رفته . گویا او دیگر آن نجفی سابق نیست . از انتصاب ها گرفته تا عملکردش شرایط را به گونه ای تغییر داده که حتی رسانه های اصلاح طلب هم دیگر هزینه دفاع از او را نمی پردازند .

شهر تنهاست
وقتی زلزله آمد خیلی ها چشم چرخاندند تا محمد علی نجفی را ببینید . همه وحشت زده در خیابان بودند اما خبری از آقای شهردار نبود. منتقدانش می گفتند او اصلا تهرن نبوده و اصلاح طلبان هم با سکوت از کنار ماجرا گذشتند .

حالا اما گویا داستان برف فرق می کند . نجفی قطعا هم در تهران بوده و هم از بارش برف سنگین خبر داشته است . مخالفان و متحدان سیاسی او می گویند در شهر خبری از شهرداری نبوده است . نه کیسه شنی وجود داشته و نه ماموران شهرداری . روز یکشنبه از کوچه و خیابان های شهر که عبور می کردی شاخه های بزرگ و کوچک درختان به صورت شکسته آویزان بودند و ماشین ها مانند سورتمه سر می خوردند .

اوضاع در اتوبان ها فقط عادی بود . این چیزی است که محمد علی نجفی هم در مورد اتوبان ها می گوید.

مردم چشم دوخته بودند که شاید ماشین برف روب و یا حداقل مامورانی از سوی شهرداری برای رفع مشکلشان وراد کار شوند اما گویا آنها نیز مانند کودکان دبستانی حکم تعطیلی دریافت کرده بودند.

این اما تنها مساله موجود نبوده است . اوضاع در حمل و نقل عمومی هم چندان مساعد نبود. مترو با مشکل عدیده ای روبرو بود و اتوبوس ها بدتر از آن .

چرا شهرداری تهران مهم است ؟
شهرداری تهران برای اصلاح طلبان بسیار مهم است . آنجا محل حضور مهمترین رقیب سیاسی آنها یعنی محمد باقر قالیباف بوده است . اصولگرایان او را یکی از کارآمد ترین چهره های خود در حوزه عملیاتی و اجرایی می دانند . اصلاح طلبان همچنین می دانند که تهران شهر مهمی در معادلات سیاسی است . جمعیت زیادی از طبقه متوسط در آن حضور دارد و در معادلات بسیار مهمی است . ناکارآمدی در حوزه اجرا در این شهر قطعا برای آنها تبعات سیاسی فراوانی دارد . محمد علی نجفی نه در سیاست برای آنها خوب عمل کرده و نه در اجرا .

این وسط جدال سنتی تکنوکرات و کارگزارانی ها با بدنه حامی رییس دولت اصلاحات هم جانی تازه گرفته است . آنها که دنبال شهردار شدن مهرعلیزاده و افراد دیگری مانند او بودند اکنون بر درست بودن انتقادهایشان از نجفی پا می فشارند و آنها را یادآوری می کنند . کسانی از کارگزاران هم که مصرانه خواستار شهردار شدن محسن هاشمی بودند حالا دست بالا را در این مجادلات درونی دارند .

اولویت بحث بر سر رفتن محمد علی نجفی و طراحی مدل خروج او از «بهشت» است.گویا می خواهند کار به استفاده از اهرم شورای شهر نباشد. هر چه باشد زمان زیادی برای انجام این کار باقی نمانده است. سال 96 در حال پایان است و معادلات مربوط به انتخابات مجلس از اوایل سال 97 جدی تر خواهد شد .

آلترناتیو نجفی کیست ؟
از همین حالا لابی های سنگین برای انتخاب فردی که به جای نجفی به ساختمان شهرداری تهران می رود شروع شده است.نام های زیادی مطرح شده اند و برخی که از پشتوانه حمایت سیاسی بیشتری نیز برخوردارند گویا اقبال بیشتری در لیست پیدا کرده اند .

یک اتفاق نظر در این مورد این است که اصلاح طلبان نمی خواهند یک فرد با برند مطرح سیاسی شهردار تهران شود . به یک معنا آنها که از پتانسیل های تبلیغاتی شهرداری تهران آگاه هستند و دیده اند که هر کس به آنجا رفته هوس رییس جمهور شدن به سرش زده است گویا نمی خواهند کار خود را برای 1400 سخت تر کنند .

در این میان البته یک گمانه جانی بیشتر گرفته و آن اینکه برخی می گویند خروج آخوندی از دولت از همیشه جدی تر شده است و شاید روحانی در یک معامله دو سر برد تصمیم به رایزنی برای او جهت شهردار شدنش بگیرد . اینگونه هم بدون هزینه آخوندی را از کابینه خارج کرده و هم یک فرد بی دردسر را در شهرداری تهران قرار می دهد ؛ طرفه آنکه رنجشی هم برای حامیان پشت پرده آخوندی که از قضا در دایره حامیان خودش هم قرار دارند ایجاد نمی کند .

خبر ویژه اما این است که برخی اصلاح طلبان که از اخیرا از ریزش بدنه اجتماعی اصلاح طلبان سخن می گویند یک طرح جدید برای شهرداری تهران دارند . آنها می گویند باید به بدنه یک شوک وارد کرد . اصلاح طلبان گویا بنا دارند یک خانم را برای شهرداری تهران پیشنهاد دهند . گویا این گمانه قوت بیشتری یافته و در محافل تصمیم ساز اصلاح طلبان مورد بحث جدی قرار گرفته است. اگر این خبر درست باشد ؛ باید از میان زنان اصلاح طلب دنبال گزینه ای باشیم که قرار است جایگزین شهردار تهران شود .

نامه نیوز