تاریخ : 11:15 - 1396/11/15
کد خبر : 69555
سرویس خبری : سیاسی
 

شکست عربستان سعودی در مقابله با ایران

مشکل جدید «محمد بن سلمان»

شکست عربستان سعودی در مقابله با ایران

این موضوع ضربه ای محکم به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی است که تا کنون با وجود انجام هزاران حمله هوایی به یمن نتوانسته اند بر حوثی ها که با ایران متحد هستند، پیروز شوند.

به گزارش کارگرآنلاین، خبرگزاری رویترز (Reuters) با انتشار گزارشی به تحلیل شکست مفتضحانه عربستان سعودی و متحدانش در یمن پرداخته است.

در این گزارش می خوانیم:
«عربستان سعودی و امارات متحده عربی میلیاردها دلار برای مبارزه با حوثی ها در یمن هزینه کرده اند اما مبارزات آن ها پس از گذشت سه سال اکنون در حال خارج شدن از مسیر خود است چرا که این متحدان محلی این دو کشور در مقابل یکدیگر موضع گرفته اند.

این  موضوع ضربه ای محکم به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی است که تا کنون با وجود انجام هزاران حمله هوایی به یمن نتوانسته اند بر حوثی ها که با ایران متحد هستند، پیروز شوند.

ریاض و متحدانش که با تکیه بر تسلیحات و کمک های اطلاعاتی آمریکا به یمن حمله کرده اند، پیروزی  در یمن را امری حیاتی می دانند چرا که از این طریق می توانند با نفوذ رو افزون ایران در منطقه خاورمیانه مقابله کنند؛ امری که برای "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی، بسیاری مهم است.
 
اما در حال حاضر مسیر دستیابی به اهداف برای ائتلاف سعودی تیره و تار شده است؛ چرا که در هفته جاری [میلادی] جنگجویان حامی امارات متحده عربی در مناطق جنوبی یمن علیه نیروهای دولت منصور هادی قیام کردند؛ با آن که آن ها تا کنون در یک طرف جنگ قرار داشتند.

این تحولات [و شکست جدید عربستان و متحدانش] دقیقا در زمانی صورت گرفته است که تلاش های ائتلاف سعودی [برای به نتیجه رساندن تجاوز خود به یمن] با مشکلات دیگری نیز مواجه شده است.

سال گذشته ائتلاف سعودی به صورت ناگهانی تصمیم گرفت تا از علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن حمایت کند و این اتفاق در زمانی رخ داد که به نظر می رسید صالح به دنبال قطع حمایت خود از حوثی ها است اما او قبل از آن که بتواند اقدامی انجام دهد توسط حوثی ها به کشته شد.

از آن زمان به بعد به نظر می رسد که عربستان و متحدانش هیچ استراتژی برای به پایان رساندن جنگ در یمن ندارند و تلاش های سعودی برای مقابله با ایران در دیگر صحنه های منطقه ای از جمله سوریه نیز نیرو و شتاب خود را از دست داده است.»
جام نیوز