تاریخ : 10:56 - 1396/11/17
کد خبر : 69594
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

حذف یارانه بدون تعیین سازوکار از سوی مجلس ممکن نیست

معاون وزیر کار:

حذف یارانه بدون تعیین سازوکار از سوی مجلس ممکن نیست

معاون رفاه وزیر کار گفت: در کمیسیون تلفیق در راستای تبصره ۱۴ بیان شده است که حذف یارانه ها بر اساس کلیه اطلاعات و تراکنش های مالی باشد. اما اینکه بالای چه سطحی از درآمد حذف شوند مشخص نشده است. منتظر تصمیم مجلس هستیم.

به گزارش کارگرآنلاین،چند روز گذشته بود که  محمدباقر نوبخت با اشاره به اعمال تغییرات در تبصره 14 لایحه بودجه، گفت: براساس تبصره 14 منابعی که برای پرداخت یارانه‌های نقدی در نظر گرفته شده بود، حدود 23 هزار میلیارد تومان بود که کمیسیون تلفیق 7 هزار میلیارد تومان به این رقم افزود، تا اگر در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه خانوارهای پردرآمد دولت دچار مشکل شد منابع لازم را در اختیار داشته باشد تا بتواند به این وضعیت پرداختی ادامه دهد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: این اقدام نیز متناسب و در مسیر خواست دولت بود به همین دلیل ما با این موضوع موافقت کردیم.

وی با بیان اینکه به این دلیل که مشخص نیست که به چه طریق باید دهک‌های پردرآمد حذف شوند نحوه حذف دهک‌های پردرآمد همانند سال 96 می‌شود، ادامه داد: در سال 96 نیز دولت اجازه داشت که یارانه 24 میلیون نفر را قطع کند، اما واقعیت موضوع این است که اگر فرمول نداشته باشیم و بخواهیم بدون روش جیب 80 میلیون نفر را بگردیم و مشاهده کنیم که چه شخصی پول دارد و چه شخصی پول ندارد با سیاست دولت مغایر است.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اگر مشخصاً بدانیم که به چه‌کسانی باید یارانه پرداخت کنیم این یارانه پرداخت می‌شود اما اینکه فقط گفته شود که افراد پردرآمد بدون سازوکار حذف شوند عملیاتی نیست، به همین دلیل سال آینده پرداخت یارانه‌ها متفاوت از استمرار سال جاری نیست و تا کنون مجلس سازوکار مورد نظر برای حذف دهک‌های پردرآمد را ارائه نکرده است.

*منتظر تعیین تکلیف تبصره 14 از سوی مجلس هستیم

احمد میدری، معاون رفاه وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی در گفت‌وگو با  تسنیم، درباره اینکه برنامه وزارت کار برای حذف یارانه ثروتمندان چیست گفت: در تبصره 14 لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق روشی درباره حذف یارانه ها آمده است، اما معیار را بیان نکرده است.

وی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق در راستای تبصره 14 بیان شده است که حذف یارانه ها بر اساس کلیه اطلاعات و تراکنش های مالی باشد.اما اینکه بالای چه سطحی از درآمد حذف شوند مشخص نشده است. یک بار گفته بودند حدود30میلون نفر حذف شوند و بعد از آن اعلام کردند حدود 15میلیون نفر حذف شوند به همین دلیل بایدمنتظر باشیم ببینم چه قانونی در مجلس تصویب می شود.

میدری بیان کرد: ما منتظر تعیین تکلیف تبصره 14 لایحه بودجه هستیم. اگر15میلیون نفر حذف شوند به ازای هر یک میلیون نفر500میلیارد تومان پول پس انداز می شود که 15 میلیون نفر حدود 7هزار و 500 میلیاردتومان می شود . در این صورت می توانیم یارانه 800 هزار خانواده  تحت پوشش را افزایش دهیم.  اما در حال حاضر برای سال 97 تمام تصمیمات را منوط به اینکه کرده ایم که مجلس چه تصمیمی درباره تبصره 14 لایحه بودجه می گیرد. در کمیسیون تلفیق هنگام بحث و بررسی درباره حذف هم از وزارت کار و هم از سازمان برنامه و بودجه نمایندگانی حضور داشتند. برای بررسی شناسایی پُردرآمدها اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک اطلاعاتش به روز نیست، اما ما بقی دستگاه ها اطلاعات برای بررسی حذف یارانه ها به روز است